Annons:
Etikettallmänt
Läst 5105 ggr
Staffan
5/20/13, 6:05 PM

Brutna mobilsamtal

I raden av i-landsproblem har vi nu kommit till ett som irriterar mig så gott som varje dag; brutna mobilsamtal. Är det bara jag som har det här problemet, eller är detta något fler råkar ut för ofta?

Det skulle vara intressant att få statistik över hur många procent av alla samtal som bryts. Min gissning är att siffran ligger på runt 20 procent. Det känns faktiskt som att mobiltelefonin fungerade bättre förr.

Och när samtalet bryts konfronteras man genast med nästa problem; vem som ska ringa upp på nytt. Mna borde instifta en lag som reglerar att det ALLTID är den som ringde upp från början som ringer upp på nytt när samtalet bryts.

Annars blir det som när jag nyss pratade med min pappa: Jag ringer upp. Samtalet bryts. Båda försöker ringa upp - tutar upptaget. Båda försöker ringa upp - tutar upptaget. Båda bestämmer sig för att låta den andra ringa upp - ingen ringer. Och så vidare.

Man blir ju tokig… :)

// Staffan

Annons:
Farwuq
5/20/13, 6:08 PM
#1

Jag känner igen eländet.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
5/20/13, 6:08 PM
#2

Hahaha😂 Känner igen det där med vem som ska ringa upp igen….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
5/20/13, 6:15 PM
#3

😃 Ha ha ja detta är ett i-landsproblem! Jag råkar inte så ofta ut för detta, men visst har det hänt! Då kommer den stora frågan, vem som ringer upp en andra gång ja! 😎

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

JohannaEkroth
5/20/13, 6:24 PM
#4

Ja, de bryts. Frågan är vilken operatör som är värst. Kan ni inte göra en undersökning på någon mobil-sajt och länka till den härifrån?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Jens]
5/20/13, 6:40 PM
#5

Att ett samtal bryts händer mycket sällan hos mig. Det kan röra sig om en gång per halvår och jag har TRE som leverantör.

Stephanie
5/20/13, 7:03 PM
#6

#5 Jag har också Tre, och det är väldigt sällan som det händer. Bara när mamma har riktigt dålig täckning.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Alex
5/20/13, 7:05 PM
#7

Det är väl oftast ett större problem med brutna samtal hos stora operatörer, samt i städer. Det blir för högt tryck på nätet, helt enkelt, är vad jag lärt mig i alla fall. Därför är det större risk att råka ut för brutna samtal om man har Telia än om man har 3, t.ex. 🙂

Personligen brukar jag faktiskt köra på den regeln du nämner, Staffan, om det var jag som blev uppringd innan samtalet bröts brukar jag låta personen ringa upp igen, men om det var jag som ringde först så ringer jag upp.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Stephanie
5/20/13, 7:42 PM
#8

#7 Det gör jag med, låter den andra ringa upp om det var den som ringde i början. Mamma tänker inte alltid så dock 😃 Då blir det att båda ringer upp samtidigt och sen ger båda upp samtidigt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Farwuq
5/20/13, 8:09 PM
#9

Telia är inte bra…

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
5/20/13, 8:10 PM
#10

Sen vet jag inte on det är ett I-landsproblem, Det är nog lika illa i U-länder.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

korseett
5/20/13, 8:11 PM
#11

problemet är att mobiler inte är mobiler längre- de är små datorer med ständig uppkoppling! Men nu så sätter IT-ministern blåslampan i häcken på operatörerna 😃

http://www.regeringen.se/sb/d/4902/a/217147

Alex
5/20/13, 8:22 PM
#12

#9 Det beror väl på hur man ser på det. Jag tar hellre nåt brutet samtal emellanåt än dålig täckning. Jobbar i ett stall och är ute i skogen och tränar hästar en hel del, och där är Telia oslagbart. Jag har täckning i princip överallt, vilket inte alla med andra operatörer har, så jag prioriterar det högre än något annat, av rena säkerhetsskäl.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

DesK
5/20/13, 8:27 PM
#13

Jag instämmer med Alex, bra täckning är jätteviktigt! Jag har Comviq och de har bra täckning på de platser där jag är och har varit. Inte har jag haft några direkta problem med brutna samtal heller 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Farwuq
5/20/13, 8:29 PM
#14

Jag har tjänstemobil med Telia och är i stan, oftast där orkar Telia dåligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Caroline L
5/20/13, 9:47 PM
#15

Håller med dig till fullo Staffan!

Trots full täckning bryts mina samtal stup i kvarten. Det händer oftare på senaste tiden också. Irriterande.

På jobbtelefonen bryts det aldrig så det är förmodligen något med den nya tekniken. Eller det kanske beror på vad man har för operatör. Jobbtelefonen har Telia och min privata har Tele2.


Alex
5/20/13, 10:06 PM
#16

#15 Sen får man väl inte glömma att det såklart beror lika mycket på den i andra änden av samtalet, även om man själv har en operatör som fungerar felfritt behöver ju inte de man pratar med ha det… 😉

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caroline L
5/20/13, 10:12 PM
#17

#16 Nej men att det bryts med så många olika personer får mig ändå att tänka att problemet borde ligga på min telefon. 😉


MissInAction
5/20/13, 10:37 PM
#18

Har nästan inte alls detta problem att det bryts, och jag har Telia. Däremot brukar de jag pratar med tycka att jag försvinner emellanåt, vilket är ett desto större irritationsmoment och inget som jag varit med om tidigare. Misstänker att det beror på telefonen.
Täckningen å andra sidan var ohyggligt dålig förut när jag hade Glocalnet, som använde Telenors nät. Bor i Uppsala som väl får klassas som en hyfsad civilisation 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Wanzel
5/21/13, 7:21 AM
#19

Det där med att ringa upp, och att båda ringer upp händer alltför ofta!
Men lyckas faktiskt klara mig undan brutna samtal. Någon gång ibland händer det väl, men oftast för att någon går till ett ställe med dålig teckning.

Absolut ingenting jag kan klaga på 😂

Anmaja
5/21/13, 9:30 AM
#20

Inget problem för mig med brutna samtal och jag tycker givetvis att den som ringde först ringer upp igen. Då först blir det irriterande om jag ringt först, ringer upp, det är upptaget. Fast då sk*ter jag oftast i att ringa igen. Var hen så klantig att ringa så får det vara. 😛

//Anna

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud/Rumble/Ruzzle/Quiz - utmana mig?

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Annons:
TjockaBerta
5/22/13, 11:10 AM
#21

Vi har knappt täckning hemma. Detta gäller både tele2 och 3. Det hade vi inte på förra stället vi bodde heller. Då hade jag tele2 och fick stå på balkongen för att kunna använda mobilen. 

För oss är det bättre om folk ringer hem på vår fasta telefon men det är svårt att få folk att begripa det. De ringer alltid på våra mobiler och så bryts samtalen eller så sprakar det bara. 

Bredbandet 3 som det skulle vara "tvärrött" i hela området enligt försäljaren är av intermittent art. Man hör sonen slå musen i bordet på övervåningen.

Vi brukar göra så att den som befinner sig i radioskugga ringer upp när den står så till att det går att ringa igen. Vi har en sten på tomten som man kan stå på. Relativt bra täckning därifrån. 

Detta gäller alltså Storstockholm. Under all kritik. 

När jag bodde i villa i Järfälla hade vi inte någon mottagning på TV. Så för att få in 1,2 och 4 så måste vi köpa en parabol och teckna ett abonnemang. Uruselt.

>>>Malum domesticum<<<

Staffan
5/22/13, 12:24 PM
#22

#21

Jaså minsann, Järfälla? Är själv uppvuxen i Viksjö… :)

// Staffan

[daytona]
5/22/13, 12:37 PM
#23

Jag hörde att Telia satt detta i system att bryta samtalen, och tänker man efter så är det nästan alltid efter en viss tid som det bryter.  (kanske dom bättrat sig nu, men jag tvivlar) Samtalen är idag nästan helt gratis, det är uppkopplingen vi betalar för och det dom tjänar pengar på!! Alltså man får ringa upp o ringa upp, o deras pengar tickar in…

Det är iphone o dom här nya telefonerna det bryter från åxå, inte dom gamla hederliga. :)

Och vi har satt i system på tal om det an dra, vem som ringer upp…Den som ringde först, ringer upp. :) Enkelt.

TjockaBerta
5/22/13, 1:07 PM
#24

#22

Ja, så långt ut på landet är det ju inte. Man borde ha både TV och mobiltäckning. 😃

>>>Malum domesticum<<<

tankgirl
5/22/13, 7:59 PM
#25

Smartfånarna är inte så smarta. Köp en dumfån istället så behöver du inte känna dig som ett fån…

Tottej
6/1/13, 9:21 PM
#26

Jag har en dumfån o den vill inte ens ringa upp ibland…Har Telesnor… Överbelastat nät sa den till mig i dag…fem sex gånger…har hänt för en vecka sen med…undrar hur dåligt telenor fungerar egentligen?

Har haft telenor i någon vecka bara….sorgligt om dem är såååå dåliga! Hände ofta med tele2 med.. men inte att det var överbelastat nät….jag tror dem vill ha mer pengar då dem har så billiga abbonemang… får ju betala ny uppkopplingsavgift var gång…kan bli förbenad för mindre…*s*

Upp till toppen
Annons: