Annons:
Etikettallmänt
Läst 2242 ggr
Staffan
2016-04-14 12:23

Det fräschaste som finns?

Hur kommer det sig att all tandkräm smakar mint? Betyder det att mint är det fräschaste som finns? :)

Och spearmint; vad tusan är egentligen det? Och hur kan man med ord beskriva smakskillnaden mellan vanlig mint och spearmint? Kommer all mint förresten från mynta eller finns det annan mint? Och går den att framställa artificiellt? Kan man göra det själv?

Och vad passar inte bra tillsammans med mint? Och hur kommer det sig att det skär sig med så många smaker? Och vad skär den sig med?

Några funderingar så här runt lunch en vanlig torsdag… :)

// Staffan

Annons:
bommen99
2016-04-14 13:43
#1

Dear Staffan

Varför dina tandkrämer smakar mint (för du vet ju inte ngt om andras tandkrämer, eller…), beror helt enkelt på att du, ledd av reklam eller annat "otyg", köper tandkräm som smakar mint. Oj vilken enkel förklaring

Spearmint är helt enkelt grönmynta, en ört i "mynta-släkten" således. Dit hör också pepparmint, vilket du glömde..

Jag är tämligen övertygad att man kan tillverka ett artificiell substitut, om inte annat kan man ta tandkräm o blanda in i någon sörja…

Mina funderingar vid lunchtid håller sig inom ämnet hundar och månen, varför ylar hundarna mot månen, med tillägget "måntro"

smaklig måltid då

//håkan

Staffan
2016-04-14 13:53
#2

Thank you Håkan for your prompt reply! :)

Regarding you question:
Canine experts have found no connection between the phases of the moon and wolf howling. Wolves pipe up more often during the night because they're nocturnal. But why do they point their faces toward the moon and stars when they howl? It's all about acoustics since projecting their calls upward allows the sound to carry farther.

Sincerely,

Staffan

[rumelle]
2016-04-14 14:26
#3

Äta kaviarsmörgås, dricka apelsinjuice och sen borsta tänderna måste vara den äckligaste kombinationen som finns.

[Carpinus]
2016-04-14 15:59
#4

Jag har väldigt svårt för mintsmaken. Flera sorter med mildare smak som jag provat mig fram till har dessvärre dragits in, så det har blivit en hel delsökande under årens lopp. Nu har jag som tur är hittat en sort igen som inte utlöser kräkningsreflexer.

Ikajo
2016-04-14 17:59
#5

Som den enda i familjen som inte gillar mint så var det väldigt besvärligt att hitta en tandkräm jag står ut med. Upp till tonåren använde jag barntandkräm. Numer har jag hittat en som fungerar, det finns en viss mintsmak men jag har vant mig så pass att jag inte ens reagerar längre. Värre är det med munskölj… Mint ska vara en vuxen smak, jag har nog aldrig sett tandkräm för vuxna utan mint.

#1 Vargar ylar för att signalera sin position till andra i flocken. Hundar har ärvt det beteendet. Min systers hund ylar när man spelar piano, det påminner henne om vargars ylande. Men alla hundar ylar inte. (Uppvuxen med hundar)

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Lia
2016-04-15 04:02
#6

Glass med mint är ju bäst, det känns kallare. Men i godis över lag hör det inte hemma, då känns det som man tuggar i sig från tandkrämstuben… Minttandkräm känns väldigt fräscht, hade det varit chokladsmak hade det nog inte varit lika kul.

Annons:
Sammet1
2016-04-16 16:18
#7

Den eteriska oljan i pepparmyntan är milt antibakteriell och stimulerar dessutom salivproduktion, därför används den traditionellt i tandkrämer och andra tandvårdsprodukter.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

MissClue
2016-04-16 17:38
#8

Man kan mixa fram en ester som luktar mint genom att koka bensoesyra+metanol+ svavelsyra som katalysator. Jag tror det var den karboxylsyran + alkoholen. Förhoppningsvis inget man har stående i skafferiet iofs.

I love not man the less, but Nature more…

Denna kommentar har tagits bort.
M
2023-02-04 18:08
#10

#0: citron

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: