Annons:
Etikettallmänt
Läst 3838 ggr
Staffan
2013-05-08, 08:18

En helt vanlig handtvål?

Den där tvålen ser trevlig ut tänker säkert du. Det tyckte jag också. Men när jag vände på flaskan för att se vad det står där blev jag faktiskt tveksam.

Måste det verkligen vara så sjukt mycket konstigheter i en vanlig tvål? Det verkar ju helt vansinnigt… :-/

Aqua
Sodium Laureth Sulfate
Cocamidopropyl Betaine
PEG-4 Rapeseedamide
Sodium Chloride
Glycerin
PEG-7 Glyceryl Cocoate
Propylene Glycol
Olea Europaea Leaf Extract
Olea Europaea Fruit Oil
Tetrasodium Iminodisuccinate
Sorbitol
Alcohol
Tris (Tetramethylhydroxypiperidinol) Citrate
Sodium Citrate
Phenoxyethanol
Sodium Benzoate
Citric Acid
Benzoic Acid
Dehydroacetic Acid
Parfum
CI 19140
CI 42090
CI 14700

// Staffan

Annons:
DesK
2013-05-08, 08:21

😮 Det är en lång lista! Tror inte det behöver vara å mycket, ens i tvål! 😮 Det jag tycker är skrämmande är att det finns mat som har lika lång tillsatslita 😡

Désirée
Afghan lives matter

Emo
2013-05-08, 08:23

Väl att flaskan är stor om allt det där ska få plats. 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2013-05-08, 08:33

Undras om alla de där sakerna verkligen behövs…

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Alex
2013-05-08, 08:39

Du hittar en liknande lista på de flesta schampon och balsam. Och det är mycket som inte alls är bra, varken för hud eller hår, men som i vissa fall är nödvändigt för att få bort eventuella andra produkter man kletat ned sig med. Dock är det väl ofta långt ifrån alla gånger man har behov av det. Men vi ser ju främst priset och renligheten och bortser från nyttigheten, eftersom en tvål som är bra för oss i många fall antagligen är både dyr och kanske inte lika effektiv som en innehållande en massa "otrevligheter".

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Amandla
2013-05-08, 10:17

Den andra ingrediensen på listan brukar förkortas SLS, det är ett mycket starkt ämne som utvecklades av industrin för att lösa olja på verkstadsgolv. Det är känt för att irritera hud och hårbotten, det framkallar eksem och allergier. Sånt använder folk i håret, i ansiktet, i munnen, på händerna osv. 🤫

SLS finns bland annat i schampo, ansiktsrengörning, tandkräm, tvål och duschkrämer och så vidare. Bäst att tillägga att det finns hyfsat gott om produkter utan SLS! Det gäller att läsa innehållsförteckningarna noga.

Jag använder Indiskas olivtvål, det är enbart förtvålad olivolja i den. Mina händer mår mycket bättre av den tvålen än de tidigare med SLS, den är dessutom väldigt prisvärd jämfört med pumptvålar och de flesta andra fasta tvålar. Den spricker inte och känns inte äcklig. Dessutom är den parfymfri vilket uppskattas av mig och många andra som är överkänsliga för dofter och parfymer.

Håret tvättar jag med balsam (fett löser fett!), naturligtvis SLS-fritt. Googla på balsammetoden eller No Poo om ni vill veta mer! Det handlar inte alls bara om att tvätta hår med balsam utan mycket mer, som att undvika silikoner och mineraloljor, något det finns gott om i många slags hår- och hudvårdsprodukter - det är bland annat därför SLS används eftersom det löser sånt.

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Blue_Lugia]
2013-05-08, 10:20

Det är en massa kontigheter i allt nu förtiden! Förvånas inte längre och litar inte på att det finns något utan mängder av "tillsatser" och kemikalier och annat skräp. 😐

Tyvärr, det är synd att det är då.

Annons:
MissInAction
2013-05-08, 11:31

Natural is the way to go! ♥ ☀️
Schampo för håret kom väl för ungefär 50 år sedan. Och i många tusen år gjorde man sig ren och vacker med naturens oljor. Tro det eller ej, men det fungerar fortfarande 😉 Finna massor med kallpressade, ekologiska och essentiella oljor och växtprodukter att använda, och som hjälper huden istället för att irritera. 

Bra skrivet #5

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

vinteralvan
2013-05-08, 11:55

www.grongava.se finns produkter med korta innehållsförteckningar och ingredienser som man förstår.

VildaVittra
2013-05-08, 12:56

Usch! Och allt det där kommer ut i vår natur.😕

Själv satsar jag på så korta innehållslistor som möjligt. Håret tvättar jag med ett fantastiskt schampo med bara en ingrediens, kommer i en naturlig portionsförpackning också, dvs ägg.

Och istället för tvål används såpa, då blir inte huden så där uttorkad att man måste smeta in sig med en massa lotioner från en flaska med lika många ingredienser på den också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Exxozzie
2013-05-08, 13:26

Om jag tyder innehållsförteckningen rätt så ser jag ingen ingrediens som är speciellt ovanlig. De flesta flytande tvålar ser ut så där, tyvärr. Mycket är till för att leva upp till konsumentens krav (konsistens, mycket lödder, doft, färg, "känsla" osv) om det är bra eller dåligt avgörs ofta på hur den känns att tvåla in händerna med. Jag har märkt på folk att de tror att det som löddrar mest är det mest skonsamma fast det i regel är tvärt om.

Jag tycker ändå att det är bra gjort av dig, Staffan, som faktiskt reagerar lite på den. Det är absolut inte många som faktiskt läser innehållsförteckningen så kritiskt, om de ens läser. Det gillar jag att du har gjort! 🙂

Gur4m1
2013-05-08, 14:21

"naturligt" är ett så löst begrepp, då mycket av det i listan låter mindre natrligt än vad det är. Citric Acid låte rju lite läskigt, men det är alltså inte värre än att gnida sina armbågar i en halv citron. Vanlig hederlig Citronsyra. Aqua = Vatten. Alkohol använder vi ju inte bara, utan det förtär många av oss utan att reflektera över att det skulle vara nåtonting onaturligt. Sorbitol får du dig av Äpplen, päron och plommon. Sodium Chloride, ujj..salt är ju iofs jättefarligt men det är nog inte speciellt onatulgt. uj uj….

Olea-extrakten är helt enkelt extrakt från "oliver" eller växter av familjen av Oleaceae -växter. Finns säkert en del "läskiga" saker där i tvålen, men bara för att det låter obekant och nämns med sin kemiska beteckning så betyder det inte att det är onaturligt eller farligt.

Sen kanske inte all det där är så bra att knåda in i sin kropp dagligen och man bör nog inte heller ÄTA tvålen ;) Men jag tror inte den var tänkt som livsmedel… Livsmedle har nummer som lätt döljer minre bra ämnen men även ofta gömmer "citronsyra" "salter" och liknande saker.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Amandla
2013-05-08, 14:59

Gur4m1
2013-05-08, 15:33

#12  Vilket stärker att citronsyra är det som finns i citroner, även om en del framställs via svamp och kna orsaka allergier-men det är fortf inte "onaturligt".

Annons:
Evisen
2013-05-08, 15:40

Det som jag reagerade på i den där innehållsförteckningen var phenoxyethanol.

Jag kollade vad det var för ett tag sedan då jag köpte våtservetter. Det var inte alls en rolig läsning. Det värsta är att merparten av våtservetter hade phenoxyethanol.

http://wlifestyleorganics.wordpress.com/2010/12/27/ingrediensskolan-phenoxyethanol/

ilenna90
2013-05-08, 15:46

Nu hör inte det här till ämnet men vet inte vart jag ska fråga - dök det upp något köp/byt/sälj-forum här som det pratades om tidigare? Under vilken kategori skulle det annars passa att jag lägger in en 'annons' om en jacka?

Effie
2013-05-08, 21:56

Läste boken "Badskumt" för ett tag sedan; den går igenom diverse ingredienser à la den där tvålen; vad som är skadligt och vad som är OK. Enda problemet var att det blev så mycket att undvika..

Jag tycker inte argumentet att vi inte ska äta tvålen är helt relevant - vi tar upp väldigt mycket genom huden. Så det är en bra idé att kolla upp vad det är man egentligen har i badrummet.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Gur4m1
2013-05-08, 22:08

"Den flamsäkra katten" (http://www2.naturskyddsforeningen.se/butiken/bocker/den-flamsakra-katten--om-kemisamhallet-halsan-och-miljon/) är också ganska intressant även om den inte berör enbart mat och kroppsvård, utan mer allt runt omkring oss som vi inte tänker på.

#16 ja jag tyckte jag var tydlig om att allt i tvålen knappast är bra- men t.ex citronsyra och salterna är inte farliga eller "onaturliga" bara för att vissa är mer känsliga mot dem (pollen är inte ohälsosamt eller onaturliggt i allmänhet bara för att det är mot vissa). Så det blev mest lite larvigt att droppa en hel lista med "konstiga namn" och mena att "usch så MÅNGA onaturliga, konstiga saker det är i tvålen". Inte för att gnälla ;D Men ett inlägg där man t.ex faktiskt punkt för punkt gått igenom vad allt är i denna tvål hade varit oerhört intressant och ögonöppnande. JAg är medveten om att vi tar upp ämnen med vår hus också. Däremot handlar det mest om: 1. Tål du ämnena? 2. Vilken mängd av dessa ämnen tål vi innan det blir skadligt. Som med allt så blir det mesta ohälsosamt i för stora mängder. JAg tog upp ätandet eftersom citonsyra och salter även finns i livsmedel i, vad som för mig verkar vara i liknande syften.

Klart man ska ha lite koll på vad man förtär och omger sig med, det tycker jag. Men "Det är onaturligt" är fortfarande inget vidare argument. Även helt anturliga tvålar är ju mer eller mindre ebarbetade till att bli något annat än råvaran? Eller vem här inne tvättar sig med okärnade oliver direktplockade ur trädet? Bara nyfiken på när ett ämne blir "onaturligt".

Effie
2013-05-08, 23:11

#17 Jo, jag uppfattade att du ville ha diskussionen till en lugnare nivå, att allt inte nödvändigtvis är farligt. Jag ville bara trycka lite på att det är bra att läsa på, så man kan skilja på det som är skadligt och det som inte är det.

Och den flamsäkra katten ligger i min att-läsa-hög..

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mooniq
2013-05-09, 07:19

Jag letar efter BDIH märkning. Så jag handlar enbart på www.renskonhet.com - där kan man gå in på sidan och läsa om olika certifieringar och märkningar och vad de står för. Jag köper oftast Logona eller I+M som har doftfria alternativ.

Jag älskar parfymer och på renskonhet.com så finns ett märke som heter Florascent som har riktigt bra parfymer - värt att gå in o läsa om dem oxå 🙂

Jag använder inga bodylotions eller krämer till ansiktet. Jag använder kallpressad olivolja, kallpressat kokosfett eller äkta sheasmör som jag blandar ihop. 

Bok värd att läsa: Skönhet till vilket pris? Rita Stiens

Bra infosida: www.shenet.se - råvaror.. där finns mycket läsvärt.

☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Seglarina
2013-05-09, 10:43

Bra att belysa detta tycker jag.

Jag tittade strax på ett av mina schamon i duschen och den innehöll SLS som beskrevs i #5 så den åker ut. Annat som skrivs här ska jag också studera. Tack

Intressanta litteraturtips kommer här i tråden också. Själv handlar jag en del på Lush som jag tror har bra, om dock lite dyra produkter, så jag låter mig inspirreras angående andra fabrikat också. 🙂

Annons:
Amandla
2013-05-09, 10:59

Jag rekommenderar sidan Lockig.se, där finns mängder med information om vilka ämnen man bör undvika vid hår- och hudvård (det handlar absolut inte bara om lockigt hår men det var så sajten startade, därav namnet), råd, tips om produkter med tydliga listor och även uppgifter om var de finns att köpa, samt ett mycket bra forum (förlåt ifokus 😎) med hjälpsamma och kunniga medlemmar.

Alex
2013-05-09, 11:13

#5 Men man får inte glömma att SLS är nödvändigt ibland. Använder man andra produkter i håret, som stylingprodukter och liknande, behöver du oftast ett schampo med SLS för att tvätta ur det.

#21 Det finns en hel del info och kunniga medlemmar på Hår iFokus också. 😉

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MrJLundin
2013-05-09, 11:16

Har en kompis som har en blogg som mest inriktar sig på just ekologiska skönhetsprodukter.. Väldigt intressant läsning, speciellt hennes sågning av head and shoulders :P

http://kurera.se/beauty-by-bloch/

Amandla
2013-05-09, 11:32

#22 Exakt. Men om man undviker hårvårdsprodukter som innehåller silikoner så slipper man använda schampo med SLS 😉

Jag har inte varit inne på Hår.iFokus mer än någon gång, så bra att det finns kunskap om detta där också 🙂

Seglarina
2013-05-09, 12:20

Hittade detta på Facebookgruppen, Matfusket angående citronsyra, som ju debaterats här ovan:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=378600355581942&set=a.354741321301179.1073741828.354729937968984&type=1&theater

todde
2013-05-09, 12:22

Jag försöker att hitta i minnet. "Tvål" är bäst i björk, träaska och vatten. Någonstans om historien. Aska, björk med vatten. Från tusentals år tills efter 1950.

Gur4m1
2013-05-09, 13:25

#25 ja…det är väl just att det utvinns från mögel som vissa får problem, allergimässigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: