Annons:
Etikettallmänt
Läst 3017 ggr
Staffan
2013-05-02, 10:49

Hur vi shoppar

Det ligger mycket tanke bakom hur butiker och köpcentrum är utformade för att få oss att handla som mkt som möjligt. Kanske kan du undvika i alla fall något köp du inte behöver göra genom att...

…se den här filmen:

Annons:
Maria
2013-05-02, 13:24

Delen om Ikea var väldigt bra och visst stämmer det. Man tror inte man är lättlurad men viss går man på konceptet….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Allamej
2013-05-02, 14:53

Jag har varit på ikea en gång. Man kan inte betala mig att gå in i ett till… Men jag fick panik pga. att det var så mycket folk och ingen väg ut.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Pelle Långlös
2013-05-03, 07:15

Det där med att man svänger höger när man kommer in i en affär stämmer helt klart. Nu när jag såg filmen så inser jag att jag och säkert många fler tittar/svänger åt höger först. Ikea-grejen är smart men har man varit några gånger så hittar man ju runt där och hittar genvägarna så man slipper gå igenom en massa områden man inte behöver som tex kök och soff/sängavdelningarna. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[mansolsson57]
2013-05-03, 16:51

när får vi reda på vem som har varit aktiva i april månad och fått inside

bamse6311
2013-05-04, 16:30

Har själv jobbat inom varuhussektorn och allt är planerat hur man skall röra sig för att ta sig fram i varuhuset.

Om man går in på ett vanligt svenskt varuhus som Maxi till exempel eller de flesta andra så ligger alltid hygienvarorna först och varför gör de det?

Jo, alla skall ju ha tvål, tandkräm och så vidare och en Amerikansk undersökning redan på 70-talet sade att när väl kunden har börjat att lägga varor/produkter i sin kundvagn så fortsätter man att lägga varor/produkter i sin kundvagn.

Kan man då också "styra" konsumenterna att gå en viss väg genom varuhuset så kan man ju hela tiden genom konsumetens väg genom varuhuset lägga fram olika "attraktiva" varor/produkter som konsumenten "inte kan vara utan" genom hela varuhuset.

Dom (konsumenten) började ju lägga varor i sin kundvagn redan  med tvålen, tandkrämen, bindorna osv  så resten är ren psykologi.

Tänk också på att mjölken alltid finns längst inne så långt du kan komma i varuhuset.

Tänk om man skall åka till IKEA enbart för att handla värmeljus, vad händer då?
Jo, man måste helt enkelt gå genom hela varuhuset för att till sist komma mot kassorna där värmeljusen oftast ligger och när man väl är där så har man hittat en massa andra "fynd" som man absolut "måste ha med sig hem".

Psykologi hela vägen från att man går in i ett varuhus ända tills man går genom utgångskassan.

(Btw, har inte tittat på klippet men alltså jobbat inom branschen)

Bästa hälsningar,
Bertil

Nicollan
2013-05-05, 11:40

Godis närmast kassan då, chokladbitar "ta 3 för blabla"? När man står och väntar på sin tur och är uttråkad..
Rätt smart =)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Annons:
Evisen
2013-05-05, 12:14

Tur att man inte är lättpåverkad, och vet vad man ska ha innan man går in i en affär😐.

KallaMigMimmi
2013-05-05, 15:22

(svenska-danska-tangenter!)
Har inte tænkt før att IKEA er så manuplativ!🤔 Butiken er uppdelad så man vet var man kan hitta det man søker😇 Men det spellar ingen roll før det finns inga genvægar från en avdelning till en annan så man er tvungen att gå igenom Hela butiken iaf..

Bra film:) men bilparkeringen tycker jag va långsøkt..inte går man vel tillbaks till butiken och køper en tv då man entligen funit bilen!? 🥵

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

KallaMigMimmi
2013-05-05, 15:32

(svenska-danska-tangenter!)
#3 Det som er alldra minst nødvendigt først och det viktiga lengst bort..och så vill man sæj att man gør allt før att hjælpa sina kunder..jo allt før att dom ska køpa..

Att det ofta er stora tillbud ta tre før en på shampo och tandkrem, -før det tar ju slut någon gång..

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

bamse6311
2013-05-05, 16:52

Allt som IKEA gör är väldigt väldigt noga analyserat samt uträknat och en del av det är uträknat av Ingvar Kamprad själv och här nedan exempel på saker som Ingvar K står bakom.

1: Bollhavet i början så fört du kommer in i varuhuset.
Då tänkte Ingvar K som så här att man skall inte behöva ha barnen springande runt benen om man skall titta på och bestämma sig för ett större köp.

2: Restaurangen med väldigt billig mat och då inte minst deras köttbullar med potatismos men även allt annat i restaurangen som också är väldigt billigt.
Då tänkte Ingvar K som så att om man skall inte behöva göra affärer på fastande mage.

3: 5-kronors korven och det andra vid utgången .
Då tänkte han som så här att det sista man skall komma ihåg av IKEA efter ett besök är inte långa kassaköer utan det sista man skall minnas av sitt besök var den billiga korven i bröd för 5 Kr.

Btw så har Invgar K av vissa fått epitet "Sveriges största korvgubbe.
När han kom på det där med att sälja korv och bröd för många år sedan så kostade en kokt med bröd runt 10 kr överallt annars.
Han delgav alla de andra som då satt i ledningsgruppen idén om att sälja en kokt korv med bröd för 5 Kr.
De återkom till honom när de undersökt marknaden och sade att "nej, vi måste nog ta 7:50 för en sådan korv i bröd.
Det där gillade inte Ingvar utan hävdade att nog tusan skulle man kunna få tag i både korv och bröd i en bra kvalitet som man kunde sälja för 5 Kr och när Ingvar säger något så blir det alltså alltid så.

Oj, det här blev ett långt inlägg men berättar en del om hur IKEA arbetar och man skulle kunna skriva stora avhandlingar om IKEA och då inte minst om Ingvar Kamprad och hans egentligen ganska snusförnuftiga sätt att tänka.

Ingvar Kamprad har en längre och en kortare version av sin affärsidé och den kortare lyder så här:
"En bättre vardag åt de många människorna".

Bästa hälsningar,
Bertil

Candela
2013-05-08, 09:34

Ja, det är farligt att gå in på IKEA (speciellt när man som jag bor 15 minuters gångväg bort och ibland går dit bara för att köpa en 5 kr-glass). Som tur är behöver man inte gå igenom hela varuhuset för att komma till butiken vid utgångskassorna. Finns en snabb genväg.

bamse6311
2013-05-08, 20:36

#11 Candela.
Det är ju väldigt praktiskt att bo så närma och kunna gå direkt till butiken vid utgångskassorna.
En korv med bröd och sedan en glass på det är inte alls dumt.
Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: