Annons:
Etikettallmänt
Läst 2546 ggr
Staffan
4/25/13, 5:14 PM

Dagens boktips?

Tänk att det ska vara så svårt att få tiden att räcka till att läsa vanliga skönlitterära böcker. Men nu närmar sig ju sommaren och därmed förhoppningsvis också ett antal sköna dagar i hängmattan.

Vilken bok ligger på ditt nattduksbord just nu? Är det en bok du kan rekommendera? Eller har du läst något annat som du gärna rekommenderar andra? Alla tips tas tacksamt emot - gärna med en liten motivering varför just den boken är så bra.

Det måste inte vara skönlitteratur men det är å andra sidan det jag (man?) är mest svältfödd på… :)

// Staffan

Annons:
[Tassy]
4/25/13, 5:39 PM
#1

Jag har precis börjat om på min serie på 47 böcker som jag nyligen läst ut. Sagan om Isfolket, rekommenderas varmt. Det finns alltid tid för böcker.

[Jens]
4/25/13, 5:40 PM
#2

Skulle vilja säga Jo Nesbøs alla böcker. Han är min stora favorit. Han sätt att skriva griper en och det är fantastiskt bra skrivet. Det går inte sluta läsa hans böcker och speciellt när Harry Hole är inblandad i böckerna. http://jonesbo.com/

[GerbilLooover]
4/25/13, 5:55 PM
#3

Sagan om Ringen, bra skriven och spännande, bättre än filmerna 😃

[Emma--]
4/25/13, 6:40 PM
#4

Just börjat med sagan om is och eld - serien av george r r martin. Verkar lovande i alla fall :)

Yelly Bean
4/25/13, 6:46 PM
#5

Läser just nu A Clash of Kings, andra boken i A Song of Ice and Fire (Game of Thrones) 😃 Riktigt bra böcker. 🌺

[Emma--]
4/25/13, 6:54 PM
#6

#5 läser du dom på engelska? Fick dom 3 första av en vän, men på svenska och funderar om det kan vara värt att läsa på engelska istället. :)

Annons:
AnneN
4/25/13, 7:01 PM
#7

Just nu läser jag DET, älskar Stephen Kings böcker (och filmer).😜

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cahira
4/25/13, 7:11 PM
#8

Vinden är min mor av Bear Heart. Helt underbar insikt in i livet hos en shaman indian.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Candy Blue
4/25/13, 7:13 PM
#9

Läser Mercurium av Ann Rosman just nu. Otroligt spännande och blandar nutid och dåtid :D

[Exarz]
4/25/13, 7:14 PM
#10

Flykten från Läger 14 av Blaine Harden rekommenderas starkt!

Handlar om den enda nordkorean som lyckats fly från deras arbetarlägen.

Starka känslor kommer väckas medan man läser boken. Den beskriver miljön väldigt bra, så man får verkligen en inblick.

[julatopp7018]
4/25/13, 7:30 PM
#11

Sven Hassel böckerna om man gillar krig så att säga han blandar råhet med en viss humor.

Cahira
4/25/13, 7:44 PM
#12

Justja, Terry Pratchett är nog bästa sommarläsningen! Fantasy underhållning när det är som bäst!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Justbe
4/25/13, 9:23 PM
#13

Jag läser för det mesta fantasy/övernaturligt här är tre serier jag ÄLSKAR Vampire academy, House of night och cirken
läser dock på svenska 

gillar du fantasy/övernaturligt är detta böcker för dig

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

Annons:
crinalina
4/25/13, 9:40 PM
#14

Jag har ungefär 400 böcker på mitt sängbord just nu, i min Kindle, men jag läser trots det bara en i taget. I slutet på förra sommaren så tog jag hem i stort sett alla Agatha Christies böcker, saknas 3 eller 4 stycken, och jag läser mig nu igenom dem. Jag har läst alla Mss Marple (i tidsordning), alla Tommy och Tuppence (i tidsordning) och tar mig just nu igenom alla övriga som inte är Hercule Poirot, de spar jag till sist. För stunden är det Mr Parker Pyne jag läser om. En fascinerande man som har en firma där han hjälper folk att bli lyckliga. 

Jag läser inte så mycket längre eftersom jag fastnar totalt i det när jag gör det och allt annat i livet står och blir olevt. Så jag läser på morgnarna när jag dricker kaffe på ett fik innan jag går till jobbet, och efter jobbet på samma fik, och så ibland på kvällarna. Eller när jag ligger i hängmattan på takterrassen. 

Agatha Christie var den första vuxenförfattaren jag läste och hennes sätt att skriva och väva in ledtrådar är fascinerande.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Hanna
4/25/13, 9:51 PM
#15

Inte läst på evigheter. Men tycker Mons Kallentoft bok "Sommardöden" är riktigt bra och även boken "Marley & Me" (boken är 1000 ggr bättre än filmen), även "Ondskan" är en favorit. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Rumblebee
4/25/13, 9:56 PM
#16

Just nu håller jag på och läser Stephen Kings Mardrömmar, en bok med 4 längre noveller/ korta böcker. Håller på med 'Hemlig fönster, hemligt trädgård'', har inte kommit så långt i den så kan inte säga vad jag tycker, inte hänt så mycket än. Men den verkar helt okej hittils. 

Annars några böcker jag är helt såld på är Dan Browns.. bara älskar hans böcker och kan knappt vänta tills jag kan lägga mina vantar på hans senaste, Inferno.
Hans böcker, i alla fall alla utom en, handlar om en professor i symbolik som dras in i en massa äventyr där hans hjälp behövs för att tyda diverse symboler. Två av hans böcker har ju även blivit film, så gillar man dom filmerna lär man nog älska böckerna 😃Tycker han skriver så bra så att man verkligen hänger med i storyn, och i alla fall jag har svårt att lägga ifrån mig hans böcker.

nottheonly
4/25/13, 10:07 PM
#17

Just nu läser jag "Berättelsen om Pi" som är en skoluppgift.

Frosstis
4/25/13, 10:15 PM
#18

Jag läser om Hunger games nu, otroligt bra böcker!! Men har inte riktigt tid att läsa varje dag så det blir bara någon dag i veckan som jag läser. 

Rekommenderar då:

Hunger spelen triologin

Vargbröder

Cirkeln triologin (tredje boken kommer ut snart)

Dessa är mina absoluta favoritböcker :)

Skogshumblan
4/25/13, 10:18 PM
#19

Jag lyssnar, har en app och det passar mig och mitt liv bra. I vintras zträcklyssnade jag på Guillos serie Brobyggarna & Dandyn. Blev helt fast i dem. Lyssnar på barnboksserien om Hicke Hiskelig Halvulk med min son. Robert Gustafsson läser och makalöst bra dessutom. Tack för era tips. Hittade ett par som jag ska kika efter:D

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Maria
4/25/13, 10:29 PM
#20

Det är svårt att välja men jag har några favoriter som jag ALDRIG kan glömma och gärna läser om.

"Boken om San Michele" av Axel Munthe. Låter hur dödstråkigt som helst men är en historia jag aldrig kan glömma. Snacka om att inte kunna lägga i från sig.

Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde är en klassiker och man blir lika förvånad över hur modern boken känns.

Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupèry Det är ett måste att läsa denna bok. Livet blir inte detsamma mer….

Måsen - Berättelsen om Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach. En bok som också tillhör skaran av måste läsa…

och sist men inte minst

Frankenstein av Mary Shelley Det mest fascinerande är att boken är skriven i början av 1800-talet , det är en fiction och att den är skriven av en kvinna. Den är dessutom oerhört bra och inte i närheten av alla de spektakulära filmerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Niklas
4/25/13, 11:00 PM
#21

Jag har ett gäng böcker som väntar på mig i iPad. Det tycks aldrig bli tid att börja läsa dem. Här är några i alla fall:

- Clutterfree

- Be more with less

- Tänka snabbt och långsamt

Ni vet väl att man kan låna många e-böcker gratis på bibblan? Här hittar ni dem på närmaste bibliotek:

http://www.hittaeboken.se


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
4/25/13, 11:03 PM
#22

Jag har läst massa på min platta som jag lånar från biblioteket. Väldigt praktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MissInAction
4/25/13, 11:07 PM
#23

Har faktiskt flera böcker "igång" för tillfället, men den som jag läser mest i nu är Attraktionslagen av Esther och Jerry Hicks. Den är en ögonöppnare för många, och är ger mycket aha-upplevelser även för mig som är van vid tänket och sättet att leva. Otroligt inspirerande och upplyftande ♥ 🙂

Annars skulle jag rekommendera J.K. Rowlings septologin om Harry Potter. De har trogna läsare i alla åldrar från alla världens hörn och behandlar ämnen som vänskap, ont/gott, klasskilnader, diskriminering, identitet, mod, kärlek etc. En historia som påverkar och stannar kvar ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LenaR
4/25/13, 11:43 PM
#24

#12 Terry Pratchett är fantastisk! Jag tar med mig någon ny klokskap och en massa goda skratt från alla hans böcker. Älskar hans skivvärld!

Annars håller jag på att läsa in mig på mytologi. Jag läser Joseph Campbells bokserie där han jämför mytologier från olika delar av världen - Primitive, Occidental, Oriental och Creative Mythology. Man måste kanske vara något av en 🤓för att uppskatta dem… men då är de bladvändare.

Annars rekommenderar jag vad som helst av Murakami. Min favorit tror jag inte är översatt till svenska än, men på engelska heter den Hard-boiled wonderland and the end of the world. Underbart oförutsägbar!

Har du själv några boktips, Staffan?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
4/25/13, 11:51 PM
#25

Åh, förresten, läste Harper Lees fantastiska bok Dödssynden (To kill a mockingbird). Den beskrivs som en amerikansk klassiker, och det är på goda grunder. Fast huvudpersonen är ett barn är det nog en vuxenbok (?) och en som gör att man minns hur intensiv och ny världen var när man var liten. Förutom att det är en äventyrshistoria i amerikanska södern, med lite skräck och mycket upptäckarglädje, inspirerar romanen till mod, integritet och omtanke. Synd att hon bara skrev en enda roman!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Yelly Bean
4/26/13, 8:23 AM
#26

#6 Ja, jag läser dem på engelska. Har inte provat på svenska, men tycker de är bra på engelska. Antar att hoppet från engelska till svenska skulle bli till det sämre, brukar ju vara så. ^^

Yelly Bean
4/26/13, 8:32 AM
#27

#23 Bra sammanfattning! 😃 Haha, känns stabilt att jag som Sajtvärd för Harry Potter.ifokus inte ens tipsade om Harry Potter 😛

Vill gärna tipsa om en bok som heter "Sotarpojken". Boken utspelar sig under 1800-talet när barn såldes som sotarpojkar för att rädda sina familjer undan svält. Känner ingen annan som har läst den, men den är helt fantastisk!

Annons:
johan
4/26/13, 9:29 AM
#28

Jag lyssnar på mycket ljudböcker och den bok som jag lyssnat på senaste 18 månaderna som varit i särklass bäst här en svensk deckare som heter Tre sekunder. Det är nog ett halvår sedan jag lyssnade klart på den, men kan fortfarande inte riktigt släppa den med tanken.

Samma författare har även skrivit Två soldater som är nästan lika bra.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Maria
4/26/13, 9:36 AM
#29

#28 Håller med. Jättebra böcker och jag kan rekommendera alla böckerna som Roslund och Hellström skrivit tillsammans.

Den bäste av dem alla är "Edward Finnigans upprättelse" Alla som är för dödsstraff borde läsa den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cessy
4/26/13, 11:04 AM
#30

Ja jag skulle inte stå ut många sekunder i hängmattan eller i solen på stranden, så att läsa pappersböcker är inget alternativ för mig. Dock vill jag gärna höra ljudböcker medans jag antingen pysslar med något eller när jag gör tråkiga rutinuppgifter typ städar, stryker, lagar mat m.m.. Så läser gör jag men samtidigt som jag gör någonting annat😇😃

Böcker som väntar på bli lästa är triologin the Hunger Games. Brukar inte normalt sett direkt läsa om böcker, men Harry Potter böckerna är ett stort undantag o de lyssnar jag gärna om kanske ca 1 gång om året speciellt med Stephen Fry som uppläsare.😃

Evisen
4/26/13, 1:12 PM
#31

Ska snart börja läsa den nyinköpta reaboken Donatorn av Dean Koontz.

Kan rekommendera honom för er som gillar skräck/rysare.

Ladydragon
4/26/13, 1:42 PM
#32

Jag lyssnar enbart på böcker nuförtiden men det går lika bra tycker jag 

just nu så lyssnar jag på:

Marcoeffekten av Jussi Adler Olsen 

5:e boken i den serien och dom är riktigt riktigt bra alltså deckare om någon undrar 
vill man börja läsa serien så börjar man med Kvinnan i rummet

Förr eller senare exploderar jag av John Green roman tror jag den ska vara riktigt bra och lite annorlunda bok den ska jag lyssna på efter Marcoeffekten 

#2 jag instämmer helt Jo nesbö:s böcker är riktigt riktigt jättebra och speciellt dom om Harry Hole 🙂

CaptainBunchie
4/26/13, 7:03 PM
#33

Läster just nu De Utvalda - Hemligheternas rike (eller Bitterblue, som den heter på engelska), vilket är den tredje boken i De Utvalda-serien (The Graceling Realm på engelska).

Tror det är bland de bästa böckerna jag läst!
Fantasy som är ganska "verklighetstroget" skulle jag vilja säga.
Om folk med speciella gåvor, krig och lite romans på det.

Är riktigt förvånad att så pass få känner till dessa böcker.
De är lite tjockare också, den sista boken jag läser ligger på drygt 600 sidor (lagom tjock i min värld!).

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S4CxMgsppEw
En fangjord trailer av andra filmer: http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=oxZuCohHiaA

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

exitingsvillemo
4/26/13, 9:26 PM
#34

Har precis börjat om med Margit Sandemos "Sagan om isfolket" Kom till bok 8 när jag insåg att jag tappat bort 9  och 10 (det var ju trots allt 10 år sedan jag läste serien sist) Vansinnigt bra och lättlästa böcker med en hel del "tantsnusk" =)

Dean R Koontz är en författare jag varmt rekomenderar, ni som gillar Stephen Kings böcker, kommer ÄLSKA Koontz-böckerna!!!

Hungerspelen (trilogin) är en varmt uppskattad bok (böcker) som inte går att lägga ner.

Marianne Keys skriver helt underbara böcker, tjejböcker dock, om man får skriva så =) Mkt humor.

kommer säkert på fler bra förfttare/böcker om jag får tänka efter lite =)

Annons:
shamz116
4/27/13, 3:09 AM
#35

vad jag läser nu och varje dag är BIBELN, GUDS ORD! så många böcker det finns men ingen som Guds egna ord till oss..

Den enda boken där författaren är närvarande när du läser den..

endra så håller synden dig ifrån Guds ord eller så håller Guds ord dig från synden..ta och damma av era biblar alla som läser detta det finns ingen viktigare bok att läsa! för att Guds ord berättar mer än en spännande historia, den berättar vem både du är och vem Gud är. och den är sann!

exitingsvillemo
4/27/13, 9:53 AM
#36

# jag har faktiskt nyligen tagit fram min bibel och har som mål att läsa den. Inte för att jag är ett dugg troende, utan mest av nyfikenhet, då jag aldrig läst hela bibeln.

Att den är sann tar jag med en nypa salt, ser den nog mest som en skönlitterär bok =)

[postmortum91]
4/27/13, 12:37 PM
#37

Läser Hästarnas dal just nu

#36 haha så gör jag också ibland, roliga berättelser i och så är det ju faktiskt allmänbildning :P

words-of-inspiration
4/27/13, 2:29 PM
#38

Vad underbart att få ta del av allas boktips. Bara det är en underbar läsning. En del väcker minnen, som att Agatha Christie också var min första vuxenförfattare. Och några tipsar om bra fantasyböcker. Tack för de.

Jag håller alltid på att läsa en 3- 4 böcker paralellt. Med lite sudoku inspräng emellanåt. Just nu läser jag
första delen ur serien Games of thrones, (spänning), 
Ring på Jeeves av PG Wodehause, (humor) och
Be så ska du få av Esther och Jerry Hicks (om konsten att tillåta vårt naturliga välbefinnande)

Evisen
4/27/13, 4:38 PM
#39

#38 Visst är Wodehouse rolig som humorförfattare? Jag läste de böckerna enbart för jag hade först kollat på serien Jeeves and Wooster. (Sen blev inte den serien sämre för två av favoritskådespelarna var med.)

shamz116
4/27/13, 6:45 PM
#40

#36 det e bra jag ska be att Gud öppnar dina öron och ögon för de sanningarna som finns där om Jesus..börja läsa i johannesevangeliet skulle ja rekommendera :)

millan2000
4/27/13, 7:55 PM
#41

Jag äger bara Dean Koontz…! Mästarnas mästare! Börjar du läsa vill du aldrig sluta :)

Annons:
Justbe
4/27/13, 9:11 PM
#42

18# cirkeln är så bra

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

words-of-inspiration
4/28/13, 2:03 PM
#43

Min "bibel" är "The Secret" av Rhonda Byrne. Läste den första gången när livet var som mörkast och fick en enorm energikick. Det var för sex år sedan och jag rider på den ännu.

Idag har jag beställt "Kraften" av samma författarinna. Det finns en tredje också; "Magin". Det får bli nästa projekt.

Jag skapar mitt liv genom att medvetet välja tankar och känslor som bara för in goda, positiva saker i det. Det har blivit en livsstrategi och att leva det goda livet är min livsfilosofi.

Zynell
4/28/13, 7:57 PM
#44

Själv gillar jag att läsa paranormal romance. Med andra ord blir det många böcker på engelska eftersom det knappt finns några sådana inom den genren på svenska. Jag laddar ned de till mobilen från Amazon. Där finns det många bra e-böcker som dessutom är helt gratis! 

Senast läste jag ut Elisabeth Naughtons bok Bound by seduction. En romantisk berättelse för vuxna med lite utav anden-i-flaskan-tema där man får en önskan uppfylld.

ettlitetalias
4/28/13, 9:16 PM
#45

100aringen som klev ut genom fonstret och forsvann av Jonas Jonasson ar fantastiskt rolig! Handlar om en pensionar som inte vill fira sin 100ars dag pa alderdomshemmet och dras in i en massa trubbel. Genom boken sa far vi aven hora hur han har haft ett finger med i spelet i alla stora varldshandelser under de senaste 100 aren. Gillar aven Ablutions av Patrick DeVitt om en alkoholiserad barman och hans tragiska liv (svart humor) och Processen av Frank Kafka, en filosofisk bok om livet.

Ikajo
5/1/13, 9:51 PM
#46

Jag har i stort sett alltid en bok på gång…på senare tid läser jag dessutom i stort sett bara på engelska. Om man vågar sig till fantasyhyllan kan jag varmt rekommendera David Eddings som en bra start. Han böcker är välskrivna och inte allt för komplicerade men ändå väldigt spännande med välgjorda karaktärer.

Vill man ha något riktigt att bita i rekommenderar jag The Wheel of Time av Robert Jordan orkar man inte läsa böckerna på engelska finns dem också på svenska under namnet Sagan om Drakens återkomst. Den är dock inte färdig översatt och personligen så rekommenderar jag originalversionen. Samma sak med Eddings, de svenska översättningar gör dem inte rättvisa.

Jag har sett folk nämna Terry Pratchett och instämmer att han är en väldigt rolig författare, samma sak där rekommenderar jag att läsa böckerna på engelska.

Annars är det väl enklaste sättet att gå till biblioteket, ställa sig vid en hylla, ta en bok och chansa på att man tycker att den är bra.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Wolfheart
5/5/13, 4:49 PM
#47

Det mesta av Dean Koontz! Han skriver så himla spännande (dock om otäcka), saker, men han gör så att man dras med i berättelsen från början till slut, oftast, det kan jag rekommendera om man gillar thrillers. Han skriver på ett väldigt bra sätt, han verkar även rätt filosofisk av sig…så ja, det kan jag ge som tips helt enkelt

words-of-inspiration
5/5/13, 6:23 PM
#48

Blixtsken, är min absoluta favorit utav honom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: