Annons:
Etikettallmänt
Läst 2995 ggr
Staffan
4/30/13, 9:14 AM

Bröderna Lejonhjärta

En av de allra finaste sagor som skrivits är, enligt min mening, Bröderna Lejonhjärta. Har svårt att det finns någon som kan ta del av den berättelsen utan att bli berörd.

Jag hade länge en dröm om att lyckas få representera de som ägde rättigheterna till filmen och engagera regissören Peter Jackson för att göra en ny filmatisering av sagan. Med "Sagan om Ringen"-ringen regissören skulle den versionen kunna nå ut till ett ännu större antal människor. Gärna i ett liknande manér.

(Obs! Jag säger inte att den gamla svenska versionen av Olle Hellbom är dålig. Tvärtom. Jag tror bara att många därute har svårt att riktigt ta till sig poängerna när en Katla av papier maché dyker upp i bild…)

Well, nu är det i alla fall äntligen en ny version på gång. Och det är ett bra team som ska göra filmen; Tomas Alfredson regisserar, Hoyte van Hoytema håller i kameran och John Ajvide Lindqvist står för manuset. Tidigare har de gjort "Låt den rätte komma in" och "Tinker Tailer Soldier Spy" tillsammans. Och pengar har de också lyckats skaka fram. 325 miljoner kronor är faktiskt den största budgeten någonsin för en nordisk film.

Vintern 2014 ska filmen ha premiär så nu är det bara att hålla tummarna! :)

Hoppas du får en fin Valborgsmässoafton!

// Staffan

Ps. Jag hittade filmen på Youtube och lägger därför in den här, ifall den är någon som behöver friska upp minnet…

Annons:
Emo
4/30/13, 9:22 AM
#1

Hoppas du också får en fin Valborgsmässoafton.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

ryttarn
4/30/13, 9:46 AM
#2

Längtar redan till premiären, känns som ett riktigt bra team, även om jag gärna sett Peter Jacksson och co göra den…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Chieko
4/30/13, 10:06 AM
#3

Vilken härlig nyhet! Synd bara att det är så långt kvar…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

MissInAction
4/30/13, 12:49 PM
#4

Trevlig Valborg! ♥

Jag ser verkligen fram emot den här filmen, även om jag älskar den gamla 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Hanna
4/30/13, 2:10 PM
#5

Minns att jag läste boken när jag var typ 10 år gammal. 😍

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

SnöFlingan12
4/30/13, 7:06 PM
#6

känner han som spelar Skorpan i första filmen :)

Annons:
Skogshumblan
4/30/13, 7:43 PM
#7

Åh jag blir så glad när jag hör om nya filmversionen. Håller med om Katlas kvalité. Fast jag var skiträdd för henne när jag var liten ändå…. Det är en av mina favvoböcker, gjorde ett arbete om hur boken kan användas som tvärtematisk grund i skolan för elever i åk 2-5.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Gur4m1
5/1/13, 3:56 AM
#8

Jag fullkomligt älskar den här sagan. Har fina minnen av mamma som högläste den här boken för mig och min syster när vi var små (samma, sitna bok som hon själv fått som liten). Det var så spännande! Mitt starkaste minne är inte Katla eller något sådant -utan när de ska bada, vid ett Pilträd. Jag visste inte vad ett pilträd var på den tiden(inte så jättevanliga här uppe i Norrbotten) så gissa om fantasin for iväg hos ett litet barn ;) En bild skapades innom mig i denna antasivärld, ett träd med pilar som kvistar!

Filmen nöttes sönder i vår video nä vi blev äldre. Jag hoppas verkligen att de behåller musiken i de nya filmatiseringen. Jag älskar Ajvides böcker men tycker att han ska hålla sig till just det. Jag verkligen avskydde filmatiseringen av "Låt den rätte komma in". Berättelsne var jättebra i bokform men Ajvide var även den som regisserade den? JAg var sååå besviken när jag sett klart filmen :( 

Jag hoppas att han inte förvränger Astrids saga till nån märklig berättelse, och med bra mycket bättre kamera och effekter än tidigare filmer. Jag hoppas ävn att de inte gör en specialeffekt-actionfilm-spektakel av det hela för att attrahera annan publik, utan behåller atmosfären som finns i både berättelsen och den första filmen. Blev först jätteglad åt nyheten, sedan mest bara besviken…eller orolig :( Med den budgeten kan man väl inte mislyckas. Jag låter hemskt gnällig men detta är ju en saga som ligger så många närmast hjärtat, men jag ser fram emot att se resultatet! Lite ris och lite ros 😈😍

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

crinalina
5/2/13, 7:44 PM
#9

Jag kollade faktiskt på Bröderna Lejonhjärta för bara några veckor sedan för första gången på mååånga år. Jag har en vän som flyttade från Sverige som 4-åring och inte hade sett den, så när vi hade vår månatliga filmkväll med ansiktsmasker och gotta så tittade vi på den. Hon älskade den, och jag älskade den. Men tänkte då att det skulle vara roligt med en nyare och modernare version. Och vips så blir det så. :D Ser fram emot att få se den! 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: