16 grader i lägenheten
Den här kylan börjar verkligen ta sig in i märgen nu. Imorse när jag steg upp var det kallt igen och inte mer än 16 grader i lägenheten. Inte ens det extra element som sattes in igår hade gjort någon större skillnad tyvärr.
Imorgon ska det bli -18 här i Stockholm och till råga på allt läste jag nyss på SvD att ett mycket kallt arktiskt högtryck kommer parkera över norra Europa, och att februari rent av blir ännu kallare än januari. (»Länk)
En liten tröst är att vi i alla fall befinner oss på rätt sida årsskiftet och är på väg mot varmare tider… :)
Nej! men vad jobbigt med ännu kallare ute, det innebär att det blir ännu kallare inne även fast man har elementen på max… Känns som att man kommer frysa ihjäl innan denna vinter är över

Här i Göteborg är det minus 13 och det är riktigt kallt i denna fuktiga stad.
Jag längtar också enormt till varmare grader.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
16 grader på morgonen, tja, det var väl inte så illa?
Det är många glada för att det är så varmt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vi får det mildare nästa vecka i Stockholms området skulle bli plus grader några dagar och sen ett par minus grader i början av februari, återstår att se, jag kikar på den norska vädersajten som har betydligt bättre rätt än svenska och den från USA.

hoppas det blir 16 grader varmt ute snart… :)
/NeonNea
Medarbetare på Wicca iFokus
#2 hur kallt är det ni har det i jämtland nu?
Håller med längtar sååå efter lite värme ute, och tills man en kan börja tänka på om det är dags att ta fram skinjackan snart :)

#8 det är ju sommar då! ;)
/NeonNea
Medarbetare på Wicca iFokus

#8 jonte1
Vadå bortskämd?
Vad tålde du som ungdom då?
-16°C på kvällen?
// Staffan
#10 Om jag inte minns alldeles fel, så var reglerna under kristiden (andra världskriget) att lägenheterna skulle hålla +18 grader på dagen och +16 på natten.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

#11 Jag tror att det är samma riktlinjer idag.
Man ska dessutom mäta temperaturen en bit in i rummet och någon meter upp från golvet för att få korrekt temp.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#10, -nyårsafton 1979 registrerade vi -39 på kvällen. Det var en sådan där 4x4 bening utomhus då ja. Han fick dock sova inne senare.
I övrigt så regleras tempraturer inomhus utav Boverket (BBR) kapitel 6:4 2011., s69(6.42 Termiskt support):
~Yttertempraturen på golvet beräknas bli lägst 16C.. Var mätte du?
Som varmast har jag upplevt +54. bifogar en bild på ett volvo-instrument som visar +50 i skuggan. Volvon trivs lika bra i -30 härhemma. På vinter där frös jag dock för 2:ggr i mitt liv. Det kan bli kallt i öknen.
Så Staffan? Svar nog? Jag tror ditt problem beror på att du använder för mkt äpple i din vardag. Kan verka bra men funkar liksom inte i den stora värden .
Med glimten i ögat ja.
#13 Det året på nyårsafton hade vi -43 grader
#14, hehe berätta det för han frysig nere där. Några kommentarer om inomhustempraturen författaren beklagar sig över? .
Vi har några plusgrader här i Danmark :) Hoppas vi slipper mer snö och kyla… men så lär det nog inte bli.. Tycker det kan bli vår nu!
Häromdagen hade jag endast 7+ inne i köket i mitt kalla lilla hus, när värmefläkten har stått på där inne i flera timmar brukar värmen stiga till 16+ som mest. Så hos mig kan man snacka kyla. 🥵