Annons:
Etikettallmänt
Läst 3295 ggr
Staffan
2013-02-13 10:01

Bara en slump?

Häromdagen meddelade den nu 85-årige påven Benedictus XVI att han inom två veckor kommer avgå från ämbetet. Beslutet har han fattat med anledning av att krafterna inte räcker till.

Bildtext…

Att påven avgår har bara hänt tre gånger under 2000 år och senast en påve frånsa sig titeln var 1415. Det är med andra ord en högst ovanlig händelse.

Nu till det som jag anser mest spännande. Samma dag, mellan klockan 17:45 och 20:45 rapporteras åska från Rom. Minst två foton och en film fångade ögonblicket då en blixt slog ned i Peterskyrkans kupol. En händelse som i alla fall får mig att lyfta på ögonbrynen.

Vad tror du, är det en slump eller är "guds finger" med i spelet?

Här finns bilderna: Dagens Nyheter

// Staffan

Annons:
Emo
2013-02-13 10:06
#1

Vi får knappast reda på hur ofta det slår ner just där, när det åskar.

Utan den uppgiften är din fråga svår att ge ett troligt svar på.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Staffan
2013-02-13 10:08
#2

Det kan jag hålla med om, det är ju definitivt en hög punkt som blixten rimligtvis siktar in sig på. Å andra sidan kan det ju inte åska där varje dag. Särskilt inte mitt i vintern.

// Staffan

[Zorita]
2013-02-13 10:16
#3

#2 Det är nog inte så stor skillnad på vinter och sommar i Rom. Här i Spanien åskar det oftare på vintern än på sommaren

Staffan
2013-02-13 10:20
#4

Okej, då var det väl inget särskilt då; det åskar säkert varje dag i Rom och varje gång slår blixten ned i Peterskyrkan. Det kanske rentav inte hänt sedan 1415 att bixten inte slagit ned där kvällstid mellan 17:45 och 20:45? 

Jag tyckte iaf det var värt att uppmärksamma.

// Staffan

Greigh
2013-02-13 10:21
#5

En ren och naturlig slump skulle jag vilja påstå. Åska kan ingen styra över och det är väl-känt att blixten ofta slår ned i kyrkor eftersom att dom oftast har åskledare.

Att det nu skulle ske i just detta tillfälle är såklart spännande och kul att spekulera kring, men jag har min åsikt och står troget fast i min antydan om en naturlig slump :)

ryttarn
2013-02-13 10:28
#6

Guds sätt att markera att nu får det vara nog med homofoba dårar på påve ämbetet :D

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
lizaohman
2013-02-13 10:30
#7

Mjä. Såklart en slump. Något annat känns inte vettigt. Jag har letat efter statistik över hur ofta åskan slår ner där, men hade det varit ovanligt hade det säkert rapporterats i italiensk media (Typ: för första gången …). Det är ju ingen lågmäld byggnad precis. OCH ifall det hade varit någon slags pekpinne från högre makter, så borde väl åskan slagit ner samtidigt som påven meddelade sitt beslut. För det hände väl inte samtidigt? För i så fall backar jag och hickar bestämt till…

Farwuq
2013-02-13 10:47
#8

#6

Precis vad jag tänkte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Indiania
2013-02-13 11:27
#9

Jag har svårt att ta till mig att det bara var en slump! Häftig tanke detta…

" Var nära naturen - var när dig själv "

MissInAction
2013-02-13 12:04
#10

Håller med #6 


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

beem
2013-02-13 12:51
#11

Jag tycker det är lite kul att spåna om såna saker.

 Åskguden Tor härjar väl om han är arg. Blev Gud arg för att påven lämnar sitt ämbete.eller det kanske var ett tecken på att nu kommer en ny tid - nu bryter vi med det gamla. 

Vi firar ju med dunder och brak - även det roliga - tex nyåret.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Farwuq
2013-02-13 12:57
#12

Det kinesiska nyåret drog igång nu i helgen, kan det möjligen ha ett samband?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KallaMigMimmi
2013-02-13 13:40
#13

Oj! Det va hemonadsvekande!:)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

Annons:
MichaelE
2013-02-13 13:54
#14

Lite att fundera över om detta verkligen är en slump eller inte:

När Galileo Galilei släppte boken Dialog om de två världssystemen så bestraffade påven Urban VIII Galileo för att sprida "felaktig lära" om att jorden inte var universums mitt. Därefter ska bostaden som påven sov i ha rasat ihop av "naturens/Guds krafter" medan påven sov (dock överlevde han). 

Med detta i åtanke, kan det vara en slump?

_Kan tyvärr inte länka till källa, vet inte vilken video jag har sett om det.
_

Staffan
2013-02-13 13:55
#15

#12

Nej, det hänger nog snarare ihop med att folk tycker det är roligt att försöka göra sig lustiga på andras bekostnad.

För din information jobbar vi i alla fall nu med att lägga till Alt-texter till våra nya smilies. Vi kommer också lägga till de vi hade förr och öka kontrasten i de nya vi lagt till nu.

// Staffan

Emo
2013-02-13 14:11
#16

#15 Tack Staffan. Det var nog det bästa jag läst på iFokus i dag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Marinas Mix
2013-02-13 14:50
#17

Då blir jag ju riktigt glad, för jag saknar faktiskt de gamla smileysarna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[KKlara]
2013-02-13 15:25
#18

Läskigt! 

Farwuq
2013-02-13 16:36
#19

#15

Tack så mycket, nu klara vi oss med problemögon bättre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Geru
2013-02-13 17:14
#20

Sammanträffanden när dom är som bäst:D

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
VeganGeek
2013-02-13 20:13
#21

Naturligt den ser ganska "nedslagsvänlig ut" hade det varit något slags tecken kunde det väl åtminstone till den 28/2 när han avgår.

Snyggt foto blev det i alla fall.

[Starman]
2013-02-13 21:18
#22

Självklart en slump eftersom att blixtnedslaget inträffade flera timmar efter tillkännagivandet.
Hade det funnits en Gud, och denna hade blivit arg för att en gubbe i lustiga kläder som tror sig kunna prata med denna Gud avgick från posten som språkrör, så hade nog denna Gud visat sitt missnöje på ett övernaturligt sätt och inte med helt i övrigt naturligt förekommande väderfenomen.

Det var dåligt väder i söndags i Vatikanstaten. Det var dåligt väder också igår.

Good riddance, därtill. Mannen är ju sjuk i huvudet.

Piixy
2013-02-13 22:01
#23

Gud blir aldrig arg på nån, han har ingen anledning att bli arg på någon, men gud kan komma i alla sorts olika skepnader för att skicka budskap och när det händer måste vi lyssna inåt för vi människor söker bevis på allt, för att vi ska tro på gud så måste vi se honom, men om gud skulle ta en sorts skepnad och visa sig som mannen med skägg så skulle vi för evigt se gud som den skäggige mannen, gud är allt han har inget kön. 

Så gud kan ta vilken skepnad som helst han kan ändra i tidningar och television för gud har skapat denna värld och han kan påverka framtiden på olika sätt t ex med åska för att ge ett budskap och alla kommer tolka det på olika sätt. 

Jag tror inte allt handlar om slump mm, jag menar det är ingen slump att vi är här idag. Då kan man ju fråga sig var man varit innan det här och jag skulle säga att det vet man inte för att man blivit petad innan man föddes. 

Kram

Geru
2013-02-13 22:03
#24

Fast enligt katolikerna är ju Påven den människa som är närmast Gud på jorden. Han är även felfri i sitt ämbete. 

Så Gud borde inte kunna vara arg på honom.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

KallaMigMimmi
2013-02-13 22:29
#25

Varfør påven går från sin plats er okså att spekulera om, en mer ovanlig hendelse en att det slår ner blixstar. 85år er inte så gamalt før en påve..

Kanske er den nuvarande tid før krevande med media som gør stora rubriker av små utalanden och naturkatastrofer och mennisko slakt

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

JonasDuregard
2013-02-13 22:48
#26

Värt att påpeka är att blixten slog ner i en åskledare i ett högt torn. Det sker antagligen betydligt oftare än att påven avgår .

Upp till toppen
Annons: