Annons:
Etikettallmänt
Läst 2436 ggr
Staffan
2013-02-05 12:14

Civil olydnad

Det finns många sätt att visa vad man tycker om samhället utan att för den sakens skull begå brott. Ett sätt att försöka åstadkomma förändring är genom civil olydnad.

Den här mannen bestämde sig för att betala in en fordonsskatt med encentsmynt. Det skulle behövas några fler anställda om alla betalade på samma sätt. Ett utdrag:

- Are you recording?
- Yes, it's a public building.
- You can't record me.
- I can, I true can. You are a public official in a public building. So there is no expectation of privacy and you are recording us.

Rätt eller fel? Roligt eller löjligt? Vad tycker du?

Annons:
VildaVittra
2013-02-08 04:17
#1

Helt underbar! Det där måste jag göra någongång.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KPD
2013-02-10 15:25
#2

Utomordentligt löjligt anser jag. Jag skulle kanske kunna förstå den som gör något sådant, om han anser sig utsatt för ett övergrepp, men här drabbas några tjänstemän, bara för att en stolle inte kan acceptera en normal skatt.

Typiskt för den typen av människor är att de också skaffar besvär för sig själva. I det här fallet har han uppenbarligen växlat till sig mynten bara för att kunna göra detta.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

VildaVittra
2013-02-10 16:01
#3

Du missar det som gör det så roligt! Alla mynt av en viss valör väger exakt lika mycket, de hade bara behövt väga dom och dividera med vikten av ett mynt. ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KPD
2013-02-11 16:32
#4

#3 I en kvartersbutik, där småmynt alltid var uppskattade, brukade innehavaren väga dem, men det var en annan situation. Är du säker på att de i detta fall hade tillgång till en tillräckligt exakt våg? Dessutom kan jag tänka mig att de ville se varje mynt. Man kan tycka att mannen är löjlig, även om man vet att mynt kan vägas.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

VildaVittra
2013-02-11 16:51
#5

Ja, alla kontor har vågar och definitivt en brevvåg. Detta var bara ett utomordentligt gott exempel på hur korkade människor kan vara. Hur mycket tid hade de inte tjänat på att springa över till banken och hämtat myntrullar? Men folk tänker i regel inte självständigt, och vi som gör det blir i regel mobbade och klankade på, på dylika arbetsplatser.

Eller brukar du hylla en arbetskamrat som är extraordinär och smartare än du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KPD
2013-02-12 21:34
#6

#5 I Sverige hade de i så fall blivit stående där tills banken öppnade igen, eftersom kl. var 17, så det hade de inte tjänat någon tid på. Men du kanske anser, att det bara var "ett utomordentligt gott exempel på hur korkade människor kan vara", att de inte tillbringade natten (kanske ett veckoslut) utanför en bank? Ja, jag tvekar inte att visa uppskattning av den som är kreativ och kommer på en smart lösning. Jag vet själv hur det är att arbeta på en arbetsplats, där ingen vill göra något som man inte har gjort förr. Det var definitivt inte stimulerande. Däremot föraktar jag inte den som inte har samma förmåga att se och lösa problem. Människor är olika. Jag finner helt enkelt inget nöje i att vara elak mot andra eller att roa mig på andras bekostnad.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: