Annons:
Etikettallmänt
Läst 5054 ggr
Staffan
2012-03-22, 11:25

Viktigt om Guldmyntslotteriet

Jag har fått ett brev från Lotteriinspektionen. Sammanfattningsvis innebär brevet att vi förbjuds att ordna fler lotterier på det sätt vi gjorde här i februari. Jag delger er nedan ett par utdrag så att ni ska förstå varför.

Brevet inleds med en bakgrund:

"Det har kommit till Lotteriinepsktionens kännedom att det på InternetFokus i Sverige AB:s webbsida www.ifokus.se finns ett arrangemang som förefaller utgöra ett olovligt lotteri enligt lotterilagen. I arrangemanget erbjöds allmänheten att delta i utlottningen av tidningsprenumeration genom att samla Guldmynt som sedan kunde bytas till lotter i Guldmyntslotteriet. Dragningen av lotteriet skedde söndagen den 12 februari 2012."

Lite längre ner fortsätter det så här:

"Mot bakgrund av att ni på ovan nämnda webbplats anordnar ett lotteri som inte är förenligt med lotterilagen gör Lotteriinspektionen bedömningen att det finns fog för misstanke om att brott mot lotterilagen föreligger."

--

Felet är mitt. Jag kunde inte tro att det skulle vara förbjudet att ordna ett lotteri när det inte handlade om att köpa lotter för riktiga pengar. Jag kunde inte se hur någon skulle förlora på aktiviteten. Dessutom tyckte jag att det fanns en prestation kopplad till lotteriet i och med att man måste leta Guldmynt. Det räckte uppenbarligen inte.

Du som köpt lotter i guldmyntsshoppen behöver i alla fall inte oroa dig, vi kommer ordna så att du får dina Guldmynt tillbaka.

Och om du tycker det är roligt med lotterier kan du ju alltid gå och köpa en Trisslott - så att staten får in pengar - så att myndigheter som Lotteriinspektionen kan fortsätta sin viktiga verksamhet med att sätta stopp för aktiviteter som vårt guldmyntslotteri.

// Staffan

Annons:
Alex
2012-03-22, 11:30

Men va? Det är ju helt sjukt! Och fruktansvärt trist. Rynkar på näsan Tack för det lotteriet vi fick i alla fall!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maria
2012-03-22, 11:32

Det var det värsta…man slutar aldrig att förvånasFörvånad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MrJLundin
2012-03-22, 11:44

Starta en filial på malta som "har hand" om lotteriet. Sedan säga att det bara är webbutveckling här i sverige, som ni sedan fakturerar det maltesiska bolaget för… Som alla andra svenska spelbolag..

Tycker att det är sjukt att man kan ha spelbolag i sverige om man är duktig på byråkrati. Antingen så får det vara monopol eller inte… (helst inte)

Nina
2012-03-22, 11:54

Där ser man. Tråkigt!

[Lillfjanten]
2012-03-22, 12:13

väldigt tråkigt, men regler är ju regler. det man lär sig är att man måste dubbelkolla allt i förväg. sen tror jag inte att någon är orolig över guldmynten vi satsade :)

Staffan
2012-03-22, 12:15

#3 MrJLundin

> "Starta en filial på malta som "har hand" om lotteriet.
> Sedan säga att det bara är webbutveckling här i sverige,
> som ni sedan fakturerar det maltesiska bolaget för…
> Som alla andra svenska spelbolag.."

Problemet är ju bara att vi inte tog något betalt för lotterna så det Maltesiska bolaget skulle inte tjäna några pengar att betala fakturorna med… :)

Skämt åsido, jag förstår din poäng men tror nog helt enkelt att vi låter bli lotterier i framtiden istället.

// Staffan

Annons:
Amandla
2012-03-22, 13:23

Förstår ingenting, alla lotterier på facebook då där olika företag/privatpersoner lottar ut en prenumeration/pryl/upplevelse etc där man ska gilla en sida, där betalar man ju inte heller?

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Stephanie
2012-03-22, 13:38

Vad i hela…..? Alla andra lotterier på nätet då? Man ser ju mängder varje dag!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Lillfjanten]
2012-03-22, 13:41

men på lotterier på facebook mm, då företag lottar ut prylar, då satsar man ju inget? här satsade man Guldmynt, det var väl kanske det som var felet? sen så brukar ju katthem ha lotterier, och då tror jag att det krävs tillstånd.

Loveradio
2012-03-22, 14:25

Brott mot lotterilagen?? Hahah vilket skämt Tungan ute

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Emo
2012-03-22, 14:28

Kan du inte kolla reglerna. För enklare lotterier behövs bara polisens tillstånd. Om vinsterna är dyrare behövs tillstånd från länsstyrelsen.

Så var det när jag blev informerad för en hel del år sedan, så jag kan inte garantera att det stämmer fortfarande. Då gällde det en idrottsförening.

Kanske kan du fortsätta med "billiga" lotterivinster. Det är i alla fall värt att fråga, för det verkar ju ha varit en omtyckt aktivitet.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2012-03-22, 14:31

Ja, sannerligen, man lär sig något nytt varje dag.
Har inte myndigheterna något viktigare att syssla med?

Men hur fick de reda på det?

Obestämd

Någon som är här inne kunde ju gett ledningen en blänkare innan de gick om anmälde kalaset.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nina
2012-03-22, 14:33

#12 Kan ju vara någon utanför iFokus som snubblat över lotteriet också.

Annons:
Farwuq
2012-03-22, 14:34

Mja…

Det låter långsökt i mina öron.

signemo
2012-03-22, 14:37

MAn kan både bli stum o gapskratta. Detta är Sverige.

Kanske man kunde tagit tag i något större

Var rädda om varandra

Love-
2012-03-22, 15:17

Jag trodde man fick ha lotteri själv hur mycket mna ville med tanke på hur många som har det…

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Rumblebee
2012-03-22, 15:19

Det här var det löjligaste jag har läst på länge… jag menar, så länge som man inte måste betala riktiga pengar så ska det väl inte spela någon roll tycker man ju Obestämd I stort sett så var ju det här lotteriet bara gratis 'give away' eller hur man ska säga. Undrar hur det skulle bli om någon hade födelsedags kalas för sitt barn och hade ett litet gratis lotteri för barnen, hua, hemska tanke om lotteriinspektionen fick reda på det Foten i munnen

Marinas Mix
2012-03-22, 15:58

Finns några som haft lotterier på FB, som blivit anmälda till lotteriinspektionen också, så de fått dra tillbaka sina utlottningar.

Tycker det är synd och skam att vi inte ska kunna få ha dessa trevliga nöjen kvar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Lillfjanten]
2012-03-22, 16:35

för min del kan jag inte förstå varför folk är så negativa mot regler och bestämmelser? hittade detta vid en snabb googling:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lotterilag-19941000_sfs-1994-1000/?epslanguage=sv

sen kan det ju bli lite tokigt ibland, misstag görs om man inte vet om sånt här, och det  här var nytt för mig, men jättebra info!

[Em_I_Am]
2012-03-22, 16:45

Det var nog det löjligaste… Tänk att det finns folk som arbetar med sånt. Svårt att tro att det ens borde behöva finnas arbetslöshet när man bara kan hitta på arbetsuppgifter som dessa.

Jag tyckte lotteriet va jätte roligt och en toppenidé. Synd att det förstördes nu annars hade jag lätt varit med igen.

Annons:
[Alenzi]
2012-03-22, 17:07

….Fy, vad tramsigt -.-

Men det betyder väl bara att det är förbjudet om priserna har ett faktiskt IRL-värde, som t.ex. tidningsprenumerationen?

Andina
2012-03-22, 20:21

StoreBror ser Dig!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

powerofthebass
2012-03-22, 20:27

Så tråkigt  .   men  det var roligt så länge det vara

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Farwuq
2012-03-22, 21:03

"För min del kan jag inte förstå varför folk är så negativa mot regler och bestämmelser?"

Det är inte fel på regler, men när de är för löjliga så urholkar de respekten för de regler som är viktiga och rättfärdiga.

Detta är kontraproduktivt.

Hanna
2012-03-22, 21:29

Men vad dåligt. Vi behövde ju inte ens kasta ut några pengar. :S

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Stephanie
2012-03-22, 23:19

Jag hoppas att ni inte behövde böta något? Förvånad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Lillfjanten]
2012-03-23, 06:23

#24  jag tycker inte att regler är löjliga. man gör bara misstag (vilket är fullt mänskligt) och inte tar reda på dem först. hur många gånger har man inte missat regler själv? men bara för att jag tycker att det är synd att det blev som det blev, så tycker inte jag att regler är löjliga. men så är det väl när något inte passar ens egna åsikter Flört

hoppas att detta löser sig och att det inte blir några böter, precis som #26 skriver. isåfall får ni öka avgifterna till iFokus Insider så ni får in pengar på det viset :)

Annons:
mayolica
2012-03-23, 11:18

Det var det dummaste jag sett på längeFörvånad var tvungen att kolla datumet ordentligt för säkerhets skull ,jag vet att det inte är första April men ???det går ju bara inte att tro att det är sant.Skrikandes

Lotterimyndigheten borde väll ändå ha något riktigt arbete att sköta??? det är ju helt sjukt att myndigheter ska få slösa resurser på på dumheterSkrikandes löjliga regler borde förbjudasSkrattande

#19 #27 Lillfjanten!   Det är inte löjligt med regler..regler är bra ,vi behöver regler, men det är skilnad på viktiga regler som har ett syfte och regler som är helt meningslösa……i detta fall blir regeln en löjlig regel för att den inte har någon funktion att fylla här. regeln passar inte in i det här sammanhanget ,den blir fel och skapar en löjlig situation.

Hoppas det går bra i allafall.

~ mayolica ~

[Lillfjanten]
2012-03-23, 11:29

#28  vad som är viktiga regler har vi olika åsikt om. nu är det som det är väl inget mer med det? regler som regler, löjliga för en del, skriv och klaga då.. sen behöver du inte använda utropstecken på mitt nick, om du inte skriker förstås?

Fru-Parla
2012-03-23, 11:44

Jag har själv råkat ut för lotteriinspektionen med utlottningar jag haft på FB och även i min webshop www.fruparla.se. Det var fler än jag som blev anmälda den gången, antagligen någon som sitter och letar "brottslingar" och anmäler ett gäng varje gång Glad

Regler är regler vad vi än tycker, så det är bara att ställa sig i ledet och vara laglydig. Tillstånd för att bedriva lotteri är svårt att få, så…

www.fruparla.se - en kreativ upplevelse.

Här hittar du det mesta!

mayolica
2012-03-23, 15:39

#29 .ber så hemskt mycket om ursäkt för utropstecknet.

~ mayolica ~

MissInAction
2012-03-23, 16:19

Att kräva en motprestation för att delta i lotteriet trodde jag var det enda. Minns att LUSH fick bakläxa på det en gång på FB när de skulle lotta ut ett paket. 

Mycket tråkigt att det blev såhär Rynkar på näsan

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Indiania
2012-03-23, 18:34

Detta tycker jag är så lågt, tänk att de inte vill att vi får vara glada!Rynkar på näsan

Jag menar detta är väl inget att sätta sig emot, så fjantigt!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Farwuq
2012-03-23, 19:53

Överheten slår med sin piska.

Rynkar på näsan

Annons:
Indiania
2012-03-23, 20:53

#34 Ja men det slår tillbaka på dom själva på ett eller annat sätt!

" Var nära naturen - var när dig själv "

liawilson
2012-03-23, 20:57

gud vad löjligt. Är det sant?

*Kärlek & lycka*

Kitten86
2012-03-23, 21:28

Visst, regler är regler. Men guud såå löjligt att stoppa ett lotteri som kostar absolut nada för den som vill delta och där den som mod alla odds vinner får ett pris som inte kostar många kronor. Noll kronor i insats och "stor"vinst värt vad, 199 kr?

Trist att vi inte kan ha det igen. Var ju kul att delta juh!! Men men, staten måste ju arbeta hårt för att få in sina pengar!!

Hoppas att ni inte bötfälls, som en del andra inlägg skrivit…….

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Lorita
2012-03-23, 22:10

jag tyckte att lotteriet var roligt framför allt att kunna ge bort lotter till som man gillar Skrattande

men en lite dum fråga varför kan man fortfarande köpa lotter?

"Guldmynts"-shoppen

Här kan du använda de Guldmynt, och andra skatter, som du har hittat på iFokus. Utbudet av varor kan till en början tyckas lite skralt, men vi planerar redan att utöka antalet produkter på hyllan… :)

Du har just nu: XXXX guldmynt

• Vinstlott

Vinstlott?

Köp

Delta i iFokus guldmyntslotteri! Här kan du köpa vinstlotter för endast ett Guldmynt! Även nitlotter kan förekomma.

Pris: 1 guldmynt

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
2012-03-23, 22:25

#38 Tanken var ju ett till lotteri framöver, så man har fortsatt kunna köpa lotter inför det. Jag antar att de bara inte hunnit plocka bort det sen de fick beskedet.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anmaja
2012-03-24, 09:56

Trist, men regler är regler förstås. Rynkar på näsan

Hur få tillbaka guldpengar som vi la ut för lotter? Förvånad

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

[rore]
2012-03-24, 14:37

Förvånad,,,,,,,,,,,,,,,SkrikandesSkrikandes,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Jösses!!! Finns inte ord,,,Tyst

Annons:
ingann
2012-03-24, 15:37

Men vad fjantigt! Jag hade förstått om det varit riktiga pengar inblandade men de gratis guldmynten?

Vad ska de hitta på härnäst? Att medlemmarna inte får köpa insider/+ med mynten?

LARV!!!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Kerstina-61
2012-03-24, 18:00

Det dummaste jag hört på länge.
Kanske de på lotteriinspektionen inte har så mycket att göra så de måste peta med skitsaker Skrikandes

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

[Tassy]
2012-03-24, 18:32

Men jösses vad fånigt!

Döp det till nåt annat, så kan lottnissarna ha sitt skräp ifred!
Lite remake borde inte skada Flört kan andra komma runt problem så, så varför inte vi..

Farwuq
2012-03-24, 20:02

Problemet är att det troligtvis finns paragrafryttare i bland oss som har angivit lotteriet.

Rynkar på näsan

De kommer säker att gör det samma igen.

[Tassy]
2012-03-24, 20:43

#45 Du har så rätt. Dom lär ju inte ha snokat upp detta av en slump precis.

Farwuq
2012-03-24, 21:19

Nej det har de inte, någon, troligen någon som inte vann. Anmälde lotteriet.

Glöm inte, om du följer idiotiska regler, så skapar bara det fler idiotiska regler. Förr eller senare sitter du med fascism. Man måste säga stopp i tid.

ingann
2012-03-24, 21:22

#45 nog för att jag brukar tycka man ska hålla sig till regler men det här såg jag inte som nåt lotteri man behövde tillstånd för… det vore en jäkla skillnad om man betalade riktiga pengar och kunde vinna riktiga, dyrbara saker…

att nån anmäler sånt här är ju bara larvigt.. det innebär väl i praktiken att vi inte får ha lotterier på de olika sajterna hellerObestämd

nä, de borde lägga sin energi på nått allvarligare *tycker*

/Ingalill

Annons:
[Tassy]
2012-03-24, 21:31

#47,48 Instämmer helt. Jag brukar också vara petig med regler, men detta känns fånigt (och jag är då personen som inte går mot rött på tomt övergångsställe)

Lorita
2012-03-24, 21:50

#48 det är väll tävlingar vi har på sajterna? jag håller med om att det är jättetrist, det var så himla kul att kunna ge bort lotter till andra Skrattande

[Moa-]
2012-03-24, 21:53

Tassy; det är fritt att gå mot rött, det är inte straffbart så länge som du inte orsakar någon trafikfara… (Dock förbjudet, men som sagt ej straffbart) =P

[Tassy]
2012-03-24, 22:04

#51 Jag vet, men det var bara en jämförelse med hur petig jag kan vara med regler. Tungan ute (kan meddela att en och annan har surat och dragit i mig när jag står kvar och väntar. Varför ha bråttom? Flört)

ingann
2012-03-24, 22:04

#50 det finns eller har iaf funnits lotterier där vi köpt lotter och pengarna gått till tex katthem..  såna saker tycker iaf jag är helt ok så länge ingen privatperson tjänar pengar på det…

/Ingalill

Love-
2012-03-24, 22:05

#51 Det ÄR olagligt att gå mot rött dock är det inte straffbart om man inte orsakar fara för trafiken, så det är lite konstigt det är alltså olagligt men man får inget straff om man skulle göra det så länge man inte orsakarfara i trafiken, så dem kunde lika bra tagit bort rödgubbenär dem har en sådan konstig lag :P

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

[Moa-]
2012-03-24, 22:27

Tassy; ha ha, ok =)

Love-; ja, är inte det exakt det som jag skrev? Ja, konstigt är det kanske, men skulle du orsaka en olycka på det viset så ger det dig straffansvar enligt vårdlöshet i trafik. Tidigare har det varit bötesstraff (ordningsbot) på att gå mot rött, vilket nu är borttaget.

Annons:
Tuva-Lena
2012-03-25, 00:44

#0 Näähäää, det kan inte vara sant!?FörvånadRynkar på näsan

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

AnnikaBrandt
2012-03-25, 10:31

Det är ju rent utsagt sjukt….

Det har ju inte kostat medlemmar någonting och ni tjänar ju inga pengar på lotteriet.

Det kanske är det faktum att det är prenumerationerna av tidningarna som delades ut… men jag förstår ingenting ingen tjänar ju på det.. möjlighen tidningen men det ska ju inte iFokus lida utav.

Tänk på att det sitter en levande själ bakom dataskärmen

Sajtvärd: musikproduktion

Mina länkar:

Hemsida: http://www.annikabrandt.com
Youtube-kanal: http://www.youtube.com/BrandtAnnika

Farwuq
2012-03-25, 10:50

Ja det är sjukt, men ännu mer sjuk är den som gjorde anmälan.

Rynkar på näsan

[GunillaR]
2012-03-25, 12:23

Statens långa finger har ännu en gång vecklat ut sig och pekat.

Och vad blir nästa steg. Kanske riskerar vi att en insatsstyrka kommer inrusande i vardagsrummet om vi plockar fram Monopol-spel i framtiden…….

*suck*

[Moa-]
2012-03-25, 12:26

GunillaR; ja, om du hittar en lag där monopolspel uttryckligen är olagligt så kan du nog vänta dig ett brev om inte annat… =P

AnnikaBrandt
2012-03-25, 16:11

Jag vidhåller att det är ju bra konstigt… men vänta ni… Gunilla kan ha rätt… snart kommer de väl på att det är något fel på Monopol spel… konstigt att man inte åker fast om familjen spelar poker… privat alltså.

Tänk på att det sitter en levande själ bakom dataskärmen

Sajtvärd: musikproduktion

Mina länkar:

Hemsida: http://www.annikabrandt.com
Youtube-kanal: http://www.youtube.com/BrandtAnnika

Lorita
2012-03-25, 16:35

om jag förstår det rätt så om man samtidigt som man "köpt" lotten skulle namnge en hittekatt så skulle det bli lagligt?

Annons:
[Fabtax]
2012-03-25, 19:23

För sex veckor sedan visade det sig att det gick att spela hos ATG i ett lopp efter att det hade körts. Inom travet omsätts åtskilliga miljoner kronor varje dag. I det fallet har Lotteriinspektionen ännu inte lyckats komma fram till någon åtgärd, men mot ett harmlöst gratislotteri drämmer man till direkt. Fast staten drar ju in rejält med skattepengar på totospelet, så det är väl enklare att hytta med fingern mot mindre motståndare…

[Moa-]
2012-03-25, 19:49

Fabtax; om det klart i lagtext står att ett arrangemang är olagligt, det finns i stort sett inget tolkningsbehov av paragraferna, utan det gäller lotterier både med och utan kontant insats som anordnads för allmänheten. Åtgärden är att skicka ut ett brev, en arbetsinsats på uppskattningsvis en halvtimma, jämför detta mot ett omfattande utredningsarbete och en eventuell domstolsprocess.

Försök förklara din fortkörning för polisen med att många kör rattfulla, du kommer inte att få något större gehör.

Vill du förändra något får du kritisera lagstiftningen och försöka påverka lagstiftarna. =)

Love-
2012-03-26, 06:48

#55 nej du skrev att det e fritt och det e det ju inte

[Fabtax]
2012-03-26, 07:02

Moa, mitt inlägg var helt enkelt ett utslag av frustration över trögheten i lotteriinspektionens utredning av spelskandalen inom ATG. Jag upplevde personligen att tjänstemannen från lotteriinspektionen sköt problematiken ifrån sig när han framträdde i TV tillsammans med spelbolagets VD. Detta reulterade i att jag här gjorde en liten jämförande reflektion över hur snabbt man reagerade i det här fallet.

Att det i stort sett "inte finns något tolkningsbehov av paragraferna" får stå för dig - kan det rent av vara så att du är så säker på detta att det är du som uppmärksammat lotteriinspektionen på "det olagliga arrangemanget"? Jag tycker att fallet kan vara värt att diskuteras, t.ex. formuleringen "allmänheten", när det faktiskt rör sig om en medlemskrets.

Ja visst, jag vill förändra lagstiftningen, men varför skulle det förhindra mig från att även uttrycka min åsikt i allmänna ordalag och tycka att lotteriinspektionen hittills verkar sila mygg och svälja kameler? Åtminstone till dess man i handling visat sig agera mot ATG:s uppenbart bristande rutiner.

[Moa-]
2012-03-26, 19:46

Fabtax; nej, men jag har däremot ett relativt stort juridiskt intresse, så när jag läste om detta så slog jag helt enkelt upp lagtexten och läste var som stod… =) Allmänheten finns definierat genom lagtext och praxis, när allt som krävs för medlemskap är en mailadress och ett användarnamn så är det utan tvekan öppet för allmänheten.

"Ett lotteri skall anses anordnat för allmänheten även när det som villkor för deltagande krävs medlemskap i en viss sammanslutning, om denna väsentligen har till uppgift att anordna lotterier eller när lotteriet annars med hänsyn till omfattningen eller till villkoren för deltagande är att jämställa med ett lotteri som är anordnat för allmänheten." Lotterilag 1§ 2 stycket.

Tråkigt är det absolut, men det är inte konstigt att de regler som finns följs av dem som arbetar med att övervaka dem. Tråkigt men sant.

[Fabtax]
2012-03-26, 20:51

# 67: Om vi då särskådar lagtexten du referar till lite närmare så står det i första delen "Ett lotteri skall anses anordnat för allmänheten även när det som villkor för deltagande krävs medlemskap i en viss sammanslutning, om denna väsentligen har till uppgift att anordna lotterier…". Fråga där: har iFokus väsentligen till uppgift att anordna lotterier? Nej knappast, det räcker att se hur sajten fungerar för att förstå att medlemmarna inte här för att vara med i lotterier i första hand.

Del två är knivigare: "…eller när lotteriet annars med hänsyn till omfattningen eller till villkoren för deltagande är att jämställa med ett lotteri som är anordnat för allmänheten." Omfattningen? Utan att veta hur många deltagare det var skulle jag tro att det utslaget på all annan verksamhet inte är särskilt stor, och man tävlade om rätt blygsamma priser, ungefär som vinlotteriet på fredag på många arbetsplatser (som f.ö. kräver en kontantinsats av deltagarna). Villkoren för att deltaga är inte att jämställa med ett lotteri anordnat för allmänheten som jag ser det, eftersom det inte rör sig om en kontantinsats eller något som motsvarar en kontantinsats, utan slumpvis fördelade symboliska Guldmynt. Delar ett lotteri anordnat för allmänheten vanligen ut insatserna till deltagarna innan lotteriet? Finns det något juridiskt prövat exempel där ett sådant förfarande jämställs med ett lotteri för allmänheten?

Jag är inte övertygad om att iFokus vid en rättslig prövning skulle fällas enligt lotterilagen, men det är givetvis ett smörklicksmål. Nästa gång iFokus vill aktivera sina medlemmar lägger man gissningsvis in en kunskapsfråga eller ett moment av typen "bästa motiveringen"i samband med tävlingen.

Nu är det som sagt inte den här frågan som egentligen engagerar mig, utan jag vill veta hur lotteriinspektionen kommer att avrapportera spelskandalen med efterhandsspelet på ATG. Det är ett fall av betydligt större dimensioner, där vi bokstavligen får se om "de regler som finns följs av dem som arbetar med att övervaka dem", som du uttrycker det.

[Moa-]
2012-03-26, 21:02

Love-; jag skrev att det var riskfritt då det saknar påföljd, men att det var förbjudet.

Fabrex; jag är övertygad om att det skulle resultera i en fällande dom, men då iFokus har backat och ej anordnar flera lotterier. Gällande ATG kan jag ej uttala mig har inte läst något om det fallet.

Annons:
Love-
2012-03-27, 06:13

#69 du skrev "det är fritt att gå mot rött, det är inte straffbart så länge som du inte orsakar någon trafikfara… (Dock förbjudet, men som sagt ej straffbart) =P"

och det är INTE fritt att göra det, är lag på att man INTE får det

lilli-l
2012-03-27, 09:23

En stor kram till iFokus iallfall som hitttar på roliga ideér, även om det nu inte var lagligt.. shit happens Flört

Det var kul så länge det vara!

Så nu kommer vi inte att få "jaga" dessa guldiga mynt nå mer då? Synd, det var kul att få vara lite uppmärksam efter dem..!

Carpe Diem….Fånga dagen

Maria
2012-03-27, 09:27

#71 Alla andra funktioner med Guldmynten finns kvar som att köpa tårtor, blommor och hälsningar så varför sluta samla mynt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lilli-l
2012-03-27, 09:34

#72 Men då är det helt ok Skrattande Förstod inte riktigt kanske..

Nej, då ska jag INTE sluta samla mynt!

Tack för upplysningen!

Carpe Diem….Fånga dagen

[Moa-]
2012-03-27, 10:04

Love-; det är fritt att göra det, kan du hitta några kostnader eller andra påföljder som är förknippade med det? Det är fritt, det är ej straffbart men olagligt enligt lagtext.

Farwuq
2012-03-27, 10:26

Jag fortsätter att jaga mynt.
Jag har nu 1135.

Flört

Love-
2012-03-27, 11:32

#74 det stor i lagen att man ej får det så det ÄR lag på att man INTE får göra det, bara för att man ej får straff betyder det inte att det är ok

Annons:
[Moa-]
2012-03-27, 11:49

Love-; det är upp till var och en att välja om man vill följa lagen eller inte då det saknas påföljder. Det finns inga styrinstrument kopplade till regeln så länge som du ej orsakar en olycka. Jag har aldrig sagt att det är lagligt, jag har sagt att det är fritt och saknas påföljdsmöjligheter, vilket stämmer. (OT så hade jag en lagfaren hovrättsdomare som ledare i kursen om straffrätt som tog detta som ett exempel, även på väg ut från rätten så bröt majoriteten av juristerna mot denna regel då påföljd saknades.)

Love-
2012-03-27, 18:08

En lag är en lag sen att vissa väljer att inte följa den gör inte att den personen gör rätt.

Det finns oskrivalagar också som man ska följa även om man ej får något straff om man ej följer dem som tex: att inte tränga sig i kön, det är inte lag att men inte får tränga sig och man får inget straff om man skulle göra det, men det ger inte någon person rätten atttränga sig för det

Farwuq
2012-03-27, 18:26

"En lag är en lag sen att vissa väljer att inte följa den gör inte att den personen gör rätt."

Det är inte sant. Det finns/har funnits en mängd omoraliska lagar genom tiderna. Sådana lagar som förstör för människor.

Låt oss säga att det fanns en lag som förbjöd östgötar att vistas i Göteborg utan särskilt pass, och att detta alltid skulle medföras när de vistades i staden och detta pass skulle kunna uppvisas på uppmaning.

Då kan man inte komma och säga att lag är lag och lag är rätt. En sådan lag är fjantig, diskriminerade och omoralisk och ska därför bekämpas.

Sådana här lagar har funnits för inte så länge sedan i en del länder. Och jag misstänker att de fortfarande finns i ett här icke namngivet land i Mellanöstern.

_Rynkar på näsan
_

Love-
2012-03-27, 18:29

Har jag sagt att alla lagar är rätt då?

Maria
2012-03-27, 18:31

#79 Helt rätt. Inga östgötar i Göteborg utan passSkrattande

/Maria

Ur Lille Prinsen.

Love-
2012-03-28, 15:30

vrf kn man köpa lotter än?

Farwuq
2012-03-28, 17:11

Ja, jag köpte just en lott till mig själv.

Flört

Annons:
Anmaja
2012-04-04, 17:01

Glad

Jag upprepar min fråga - hur få tillbaka de Guldmynt vi köpte lotter för?

Det står: Du som köpt lotter i guldmyntsshoppen behöver i alla fall inte oroa dig, vi kommer ordna så att du får dina Guldmynt tillbaka.

Glad Påsk till alla!

.

~ Anmaja - min blogg ~

/Nalle Puh

Farwuq
2012-04-04, 17:06

Nya mynt är så lätta att tjäna så jag bryr mig inte.

Flört

Maria
2012-04-04, 17:07

#84 Men det var ju en tävling med vinnare.

Vad jag förstår så blir det ingen ny tvävling så mynten vi köpte är ju redan förverkade om jag fattat det hela rätt.

/Maria

Ur Lille Prinsen.

Alex
2012-04-04, 17:12

#84 Det gäller ju de som köpt lotter efter senaste lotteriet, eftersom tanken var att det skulle komma ett till. Och då lär de ju kunna se vilka som köpt och hur många och öka på antalet Guldmynt till dem, antar jag. Guldmynten som spenderades inför förra lotteriet kommer inte återbetalas.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maria
2012-04-04, 17:13

#87 Jag visste inte att folk hade köpt lotter efter det första lotteriet.

/Maria

Ur Lille Prinsen.

Nina
2012-04-04, 17:28

Det går ju fortfarande att köpa lotter konstigt nog :)

Maria
2012-04-04, 17:30

Aha, då förstår jag.

/Maria

Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lorita
2012-04-04, 17:36

#88 jag har köpt till nästa lotteri Oskyldig men det är ingen stor förlust Flört

Alex
2012-04-04, 17:43

#91 Samma här. Men det känns som att det kvittar för min del. Jag skulle nog helt ärligt inte ens märka om/när jag fick guldpengar tillbaka. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Staffan
2012-04-04, 21:58

Vi kommer att ta bort möjligheten att köpa lotter - åtminstone tills vi kommer på hur vi ska göra för att det ska bli tillåtet - och i samband med det "återbetala" guldmynten till de som köpt lotter för det kommande lotteriet.

Att det inte ännu är gjort beror helt enkelt på tidsbrist och viktigare prioriteringar. Förhoppningsvis har ni överseende med det, trots allt framgick det ju inte heller när nästa dragning skulle ha ägt rum…

// Staffan

Staffan
2012-04-05, 18:14

Nu går det åtminstone att - via guldmyntsshoppen - ge bort ett påskägg till de som förtjänar det… :) // Staffan

Anmaja
2012-04-06, 09:57

Ok, då vet jag. Glad

Såg aldrig att det kommit någon förklaring på detta.

Jag hade över 100 Guldmynt och köpte lotter, till första dragningen, för 50-60 st, men jag bryr mig inte om dem. Är här så sällan, ville bara veta.

Önskar en riktigt GLAD fortsättning på PÅSKEN!

.

~ Anmaja - min blogg ~

/Nalle Puh

Sweli
2012-04-07, 15:57

Vi lever i kontroll landet Rynkar på näsan

Pekpinnen ingår i det Svenska kulturen, förnuft är ordet man inte finner i vissa människor ordlista

Choklad
2012-04-24, 15:44

Trodde först det var någon sorts aprilskämt :S

U R us

Annons:
Upp till toppen
Annons: