Steg ett klart, resten kvar
Det är buggigt, långsamt och vissa funktioner saknas. Vi är medvetna om och arbetar med det. Nu är i alla fall första delen av uppgraderingen till nya iFokus klar.
Inför lanseringen har vi gjort omfattande tester. Först testade vi själva under några månader. Därefter har vi fått hjälp av våra sajtvärdar att testa. Våra utvecklare har arbetet hårt med att rätta allt som har dykt upp inför övergången.
Trots alla tester har det dykt upp och kommer att dyka upp saker som inte fungerar som tänkt. Det är vi medvetna om och så blir det vid varje större uppgradering. Vi fortsätter att arbeta med detta tills det fungerar som vi vill. Länken till senast lästa inlägg är en sån sak. Den ska komma tillbaka och ligger högt upp på listan över saker våra utvecklare ska ta itu med.
En annan stor sak vi ska arbeta vidare med är prestandan, det vill säga hur snabbt iFokus upplevs. Det kommer att krävas en del justerande den närmaste tiden för att få upp farten till en godtagbar nivå. Den version vi har gått över till är nybyggd från grunden i andra utvecklingsmiljöer än tidigare versioner. Med över 700.000 unika besökare per månad är det mycket svårt att testa prestandan vid full belastning i testmiljön. Vi hoppas därför att ni har tålamod med oss medan vi jobbar vidare med det som behövs och vi är övertygade om att det kommer att bli bra.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Kan inte annat än beklaga att detta ska ske under en helg. Det är de klart viktigaste dagarna för trav.ifokus med en rad spekulationer kring helgens V75 samt ett antal tävlingar till vilka bidrag ska lämnas av medlemmarna. Ingen annan sajt på iFokus är sååå känslig för en sådan illa vald tidpunkt för uppdateringar.
mvh
Bertil

#1 Två orsaker kan finnas.
Tidigare har man rapporterat att lördagar är dagen med minst besökare på hela iFokus.
Sedan kan jag tänka mig att killarna som jobbar med detta har andra jobb under veckorna så då blir helgen ganska naturlig.
Jag är i alla fall tacksam och ser fram emot alla nya finesser med nyfikenhet.
Tacksam också att få tillgång till detta nätverk helt gratis och att få möjligheten att driva en sajt.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sen är de ju även så, alla är nyfikna på det nya.
Därför är det rusning hit. I samband med det så upptäcker användarna en massa saker som annars skulle dyka upp vartefter.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

jag kan inte ens logga in på mitt konto..:(
Kram /Tess

Det kommer att bli bättre vartefter.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Tycker det är jättefint so far!
/Isa

Det går inte att göra ändringar i gamla inlägg!!!!!!!

Under tiden vi väntar så att grabbarna får en chans att komma iordning så kan man titta in på internets sista sida och få lite tips på vad man kan göra under tiden…
Stefan - Modellbyggare

Är väldigt tacksam för allt arbete som läggs ner på sajten!
Ingen kan väll kräva att det ska fungera medans de arbetar med det.
Om de renoverar badhuset ni simmar i varje dag, inte kommer ni dit andra renoveringsdagen och beklagar er för att det går sakta..
ne troligtvis åker ni till ett annat badhus tills renoveringen är klar?
Om en del öppnas upp och det täcker era behov men kanske inte är av bästa standard med byggen runt omkring så antingen väntar ni tills det är klart eller så är ni tacksamma för den delen som är användbar..
Allt i livet behöver renoveras och förnyas ibland, så är det.
det är dessutom en gratissajt så enligt mej är det bara att le och se glad ut.
OM det fortfarande finns buggar den dagen de anser sej klara kan man väll börja klaga.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Jag har inte sagt att det ska fungera… det ska bara inte göras när vår sajt trav.ifokus är som aktivast!!!!
Ni läser min inlaga som Fan läser Bibeln!!!!!

Jag skulle vilja tacka alla som driver iFokus och den enorma tid och kraft dom lägger på att sajten ska fungera som den ska.
Många positiva, varma o glada hälsningar
Lotta
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Det ser redan mycket stabilare ut.
Tack för allt bra jobb med underhållet.
men
Dom har blivit avlånga i nordsydlig riktning på nåt sätt.

#9 haha, internets sista sida hade jag inte sett tidigare …

hur gör man för att göra er medvetna om fel som mnan upptäcker?
jag kan inte hitta Support i fokus av någon anledning
sidan fungerar hyfsat och det är ju bra
jag använder Google Chrome som webläsare och dom problem jag främst känner av är att vissa saker är enormt stora artiklar på vissa sajer är enorma alltså texten och bilder men oxå en del andra saker som ligger så att säga i mittdelen av sidan medans högerspalten med inloggning mina inlägg m.m är väldigt liten
lite störande att det skiljer sig så …..

ni får gärna göra så att man kan skriva till iFokus via telefonen =)
det endag jag kan klaga på just nu är att det såklart är segt men också att alla gamla inlägg blir uppdaterade :S
men det ordnar sig väl sen ;) hoppas iFokus blir snyggare o bättre (snabbare)!
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

#11 Det är ju tråkigt att din sajt har blivit så drabbad men det går med all säkerhet inte att göra alla sajtvärdar nöjda med denna omarbetning så någon blir säkert drabbad mer.
Om nu helgen (lördagar) är då det är minst besökare på hela iFokus så är det väl ganska naturligt att för iFokus bästa att göra detta då.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

#11 När de än skulle valt att göra det, så skulle det alltid finnas någon det skulle drabba…
Det är svårt att göra så det passar ALLA!
Jag tycker vi ska vara glada att dessa killar är så duktiga som jobbar med detta!!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in!
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Vill åxå tacka för att vi medlemmar och även bara besökare kommer få ta del av en ny och stabilare sajt.
Tänk på att allt detta jobb bara är för våran egen trevnads skull.
Finner absolut ingen annan tvekan i att klaga utan sitter snällt och väntar.
Så kämpa på *S* kram alla:-)))

Det segar, går inte att logga in, jag blir utloggad stup i kvarten, ny inlägg krånglar, ja allt krånglar, haha, XD
Skönt att det iaf kommer lösas senare så att allt funkar bättre :P

Tycker att det är helt underbart att ni lägger ner sådan tid för att göra det bra för oss medlemmar. Och för mig har det iaf blivit mycket bättre sen i Lördags. Enda problemet jag märker av just nu (förutom dom där envisa uppdaterade inlägg och dendär saknade knappen) är att det ibland öppnas nya flikar när jag vill hoppa mellan sajterna. Blir lite kunfunderad när jag helt plötsligt har 5 iFokus flikar öppna, en för varje sajt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Hur går det med uppdateringen?

Blä kan inte lässa nya inlägg i trådarna :S
Jag får ideliga meddelanden om att "ett skript på den här sidan gör att din dator går lågsammare". Är det något som kommer att försvinna, eller är det något fel på min burk?

Aaaah, jag blir vansinnig!!!!

jag är nöjd. o väntar med spänning på att det skall bli klart..
Glad att jag har iFokus o att det skall bli Bättre.
Trav. har full förståelse för att det blev tokigt där…Det är ju på helgen det körs.
Men jag inser att det oftast är någon som blir drabbad.
Lena som väntar med spänning.O Tackar.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Nu kan jag inte läsa nya inlägg i trådar, dom finns liksom inte! Är det en ny bugg, eller?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ursäkta mig, men jag har inget att klaga på.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Vill bara upplysa om att s.k uppdaterade trådar dyker upp hela tiden fast att ingen har skrivit i dessa…om ni inte visste det!!
Annars ser det ju bra ut!!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

Det är väl en passande uppgift för dig att ta reda på varför dom spökar?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Är uppgraderingen färdig? I så fall tycker jag att det var bättre förut. Om inte, tycker jag att det tar för lång tid och undrar när det är klart.

När blir det klart?
Saknar senast lästa knappen, å så blir jag trött på denna ruta om script som poppar upp ideligen.
Avatarerna ser suddiga å utdragna ut…
Men den som väntar på nåt bra…. väntar ju aldrig för länge….. eller?
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
#1: Vi valde den tidpunkten därför att den drabbas minst antal användare då. Fredag och lördag är de dagar då vi har absolut lägst trafik.
#4: Under övergången hade vi diverse problem. Har det löst sig för dig nu?
#13: Kan du förklara närmare vad du menar med att avatarerna ser fula ut?
#15: Du kan rapportera eventuella fel på Nya iFokus (http://nya.ifokus.se). Vi har ändrat utseendet på löpsedlarna för att ge dem mer plats. Därför är bilder och texter större nu än tidigare.
#16: Mobiltelefonen kommer tillbaka. Vi har bara inte hunnit utveckla den än.
#21: Förhoppningsvis upplever du att de anpassningar vi har gjort under veckan har löst många av de prestandaproblem, med mera, vi hade i början.
#22: Det problemet är rapporterat och utvecklarna tittar på det.
#23: Vi har bytt namn på de tjänsterna. De heter numera iFokus Insider och Reklamfritt iFokus. Texter med beskrivningar av tjänsterna kommer.
#24: Jotack, det går rätt bra. Första helgen var det som väntat rätt stökigt. Nu börjar ordningen komma tillbaka.
#25: Men nu är det löst va?
#26: Jag tror att det är löst också. Det brukade drabba användare av Internet Explorer 7.
#27: Är det någon skillnad nu?
#28: Då är det bra att göra något annat en stund.
#30: Det var en av de saker som hände ibland i början. Nu är det fixat.
#31: Vänta du bara …
#32: Jodå, det vet vi. Våra duktiga utvecklare jobbar med det.
#34: Det beror på vad du menar med färdig. Vi använder nya versionen nu, men det är fortfarande en hel del att ordna innan allt blir helt bra.
#35: Jag kan inte svara på när det blir helt klart. Det finns en lång lista med saker att göra. Funktionen "senast lästa" är en av dem. Avatarerna fungerar lite annorlunda nu. Om du laddar upp en kvadratisk bild, helst 64 x 64 pixlar, blir det snyggast. Som Ulla skrev har vi låtit alla få stora avatarer i nya versionen.
Tack alla som har hjälpt till att hitta fel och rapportera dem!

Jag saknar "mina vänner"-fliken till höger, där de som var online var grönmarkerade. Kommer det tillbaka?
Dessutom saknar jag länken "senaste inlägg" eller vad den hette där man fick upp hela listan med de senast aktiva trådarna. Kanon för att få en överblick och det enklaste sättet att uppdatera.
Saknar även funktionen att kunna förstora bilder när man klickat upp dem.
Förutom "första olästa" som flera redan påpekat…
Hoppas det blir bättre än det gamla när det blir klart
Jag har förresten en ny funktion som jag inte har något behov av: "Posta kommentaren anonymt", har alla det?

Jag hittar ingen funktion för att radera oönskade PM.

Och jag har fortfarande en "skriptruta" som poppar upp i tid och otid.
#41: Okej, då får vi jobba vidare med det.
#40: Vi har flyttat namnet till ovanför kommentarerna därför att det var så många namn som inte fick plats under avataren. Avatarerna är större nu och kan behöva uppdateras om ni har använt mindre bilder. Bilderna på löpsedlarna är också större och de befintliga bilderna har skalats upp automatiskt. Det är därför de ser suddigare ut. När artiklarna på löpsedlarna byts ut framöver kommer det att se skarpare ut.
#39: Det stämmer. Vi har inte byggt någon funktion för att ta bort privata meddelanden.
#38: Du kan se vilka vänner som är inloggade just nu om du väljer Meddelanden och klickar på Inloggade just nu. Du ser de senast aktiva trådar du har skrivit i i listan Uppdaterade inlägg till höger. Den är inte helt rättvisande nu, men vi jobbar med det. En lösning för förstoring av bilder funderar vi över. Första olästa kommer tillbaka inom kort. "Posta kommentaren anonymt" är en ny funktion som alla med iFokus Insider har tillgång till på de sajter där värden har aktiverat det. Det kan vara bra på sajter med känsliga ämnen där man kanske inte alltid vill skylta med sitt namn.

Klockan går inte rätt

Tack för ditt svar Niklas…förstår att ni jobbar och sliter!
Mina vänner där till höger var så mycket bättre än att man måste gå in på "meddelanden" och sen "inloggade just nu" eftersom man slapp gå ifrån den tråd/sajt man var i…*saknar* Hoppas den kan få komma tillbaka i alla fall!
I rutan "uppdaterade inlägg" syns ju bara de tre senaste och jag saknar överblicken…dessutom vill jag gärna börja bakifrån jag
Nu känner jag mig gnällig men menar bara att det fanns många saker som ni löst så himla användarvänligt förut *bortskämd* och jag tror det var fler än jag som använde och uppskattade de funktionerna.
Förstår om dessa saker inte är prio men ville ändå slänga in en "blänkare" om dem.

Jag lyckas inte ladda upp pdf…

Måste ju förstås börja med att berömma och tacka er ansvariga, för allt jobb ni lägger ner på en så extraordinär mötesplats som iFokus! Bland annat tack vare den så har Sveriges största och mest aktiva forum för lågkolhydratskost växt fram, nu med snart 15'000 medlemmar!
Så till den andra biten då…
Det jag fortfarande sett krånglat är att om man skriver ett svar i en tråd, så fortsätter den vara fetmarkerad även om det som skrevs är skrivet av en själv- och inget annat nytt tillkommit.
Scriptrutan: den dyker upp varje gång och med täta mellanrum, men bara i dolda "medarbetartrådar" på kolhydrater.ifokus. Det räcker dock för att bli tungjobbat, när man måste klicka bort den med fem sekunders mellanrum ett bra tag innan den ger sig…
Kommer det inte längre gå att bifoga bilder eller filer när man skickar PM? Och de bilder/filer man tidigare fått skickade, de är numera försvunna?
Ska man verkligen inte kunna radera PM man får skickade till sig senare heller, när uppgraderingen är klar?! En ganska obehaglig person skickar då och då av någon anledning kilometerlånga PM- som är helt obegripliga och småcreepy. Skulle helst vilja ha en funktion som hindrar utvalda personer från att överhuvudtaget kunna skicka PM eller ens komma in på ens egen sida… Men sådant måste man alltså ha liggandes kvar?
Tidigare kunde man se vilka som varit inne på ens egen "sajt", är den funktionen borta för gott? Och hur hittar man till sin egen sida, måste man gå via "Mina inställningar"?
/magma

Jippi, nu finns här en "första olästa"-ruta!!
#45: Delvis är det nog en vanesak och delvis har vi prioriterat om lite och det gör att saker ser annorlunda ut.
#46: Har du några andra tecken än a-z och 0-9 i namnet?
#47: Fetmarkeringarna arbetas det med om det inte redan är löst.
Skriptfelet uppstår förmodligen bara i långa trådar. Misstänker att det är det ni har i medarbetartrådarna.
Det kommer att gå att bifoga filer i privata meddelanden när den funktionen är klar.Hur det blir med bifogade filer i gamla meddelanden vet jag inte än.
Det kommer också att gå att spärra utvalda personer från att skicka meddelanden så småningom.
Möjlighet att radera inkomna meddelanden har vi nog inte diskuterat än.
Jag vet inte om vi lägger tillbaks att man ser vilka som har tittat på kontaktkorten.
Om du klickar på din Avatar långst upp till höger kommer du till ditt kontaktkort. Det är nog snabbaste sättet. Annars kan du klicka på ditt namn i inlägg och kommentarer.
#48: Japp.
#44: Var går den fel? Jag sparade kommentaren ovan klockan 11.02 (enligt min datorklocka) och det står det också.

Jag har stora problem med nya iFokus =(
Allt går supersegt och även jag har problem med denna popup ruta om skript… Kan inte lägga upp bilder, eller kanske kan, men efter att den laddat ca 15 minuter så gav jag upp.
Ja det är väl det som är mitt största problem, att allt går i slow motion

Tackar särskilt för att "första olästa" har kommit tillbaka
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#51: Har du å, ä eller ö i bildnamnen på bilder som inte fungerar? När det gäller problemen med Internet Explorer 7 ligger det högt på fixa-listan.
#52: Den gillar jag också. Det känns rätt handikappande att behöva rulla ner själv hela tiden.

#49: Tack för svar! Och jo, medarbetartråden är väl på runt 150 svar, men förhoppningsvis så kommer det problemet lösas längre fram med att scriptfel uppstår i långa trådar… Vi har ganska många sådana på "kolhydrater", även öppna sådana.
Jadå, det kommer att lösa sig.

Förutom skript-rutan som kommer upp stup i kvarten och ibland att det går segt, börjar allt fungera fin fint för mig nu :)
#57: et har jag inte hört. Jag provade precis att registrera en ny användare och det gick bra. Kan du be din bekant höra av sig till mig så att jag får veta lite närmare vad som hände? Hon/han kan skriva till niklas [snabel-a] iFokus.se.

#49 filen heter vttrav110308.pdf
"50 Klockan gick fel i lördags, men verkar gå rätt nu på trav.ifokus

Hon har mailat dig nu Niklas.

Är det bara min dator som är knäpp, eller är det något problem med att ändra sin profil?
Jag kan inte byta bild, eller andra inställningar.

jag kan "inte" logga in

Är det ett vanligt fel att man inte längre kan ladda upp bilder? Jag lyckas inte, har testat med 3 olika webbläsare (chrome, IE och firefox) - men lyckas inte ladda upp foton någonstans…

Är det ett vanligt fel att man inte längre kan ladda upp bilder? Jag lyckas inte, har testat med 3 olika webbläsare (chrome, IE och firefox) - men lyckas inte ladda upp foton någonstans…
#59: Konstigt. Det namnet ser het okej ut. Jag har inte haft problem att lägga upp pdf:er. Testar igen här.
#60: Tack, det är löst!
#61: Vad händer när du försöker?
#62: Vad händer när du försöker?
#63: Det fungerar inte om det finns till exempel å, ä och ö i filnamnen.
Nix, pdf verkar inte fungera nu. Jag rapporterar det vidare.

Tror du att jag ljuger???
Vad menar du?
Jag har problem med att jag inte kan göra göra nytt stycke - allt blir bara en sammanhängande text. Skumt. Alla andra verkar det fungera för…
#69: Vilken webbläsare använder du? För mig blir det så när jag använder iPhone eller iPad.

De ämnen/trådar som man bokmärkt - hittar inte dessa i listan!

Nu kanske det redan stått något om det i den här tråden?? Men jag ser inte att bloggarna finns kvar, stämmer det?
#70 Internet explorer? Sen är Publicera knappen liksom delad och knappen välj ligger över texten Bild/bilaga -ser lite skumt ut.

I IE 7 fungerar nästan ingenting. Ingen reklam, inget verktygsfält ovanför textrutan, knappen som man väljer att uppladda fil med är som #73 skriver, ihopgrötad med texten Bild/bilaga.
Jag har trixat lite hit och dit för att försöka hitta aktiveringen på knappen, och lyckats. Men då jag inte ville ladda upp någon fil utan försökte stänga ned rutan genom att klicka på krysset längs uppe till höger, så blev följden att hela sidan låste sig. Ingen ångerrätt där inte! Fick stänga ner allt med Ctrl+Alt+Delete för att komma ur.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~
#71: Bokmärkningsfunktionen är inte klar än. Den kommer så småningom.
#72: Det står i en av de andra inläggen här i bloggen. Vi tog bort de personliga sajterna och bloggarna och ersatte dem med kontaktkorten.
#73, 74: Okej, Internet Explorer (framför allt 7:an verkar det som) kommer inte så bra överens med iFokus just nu. Utvecklarna jobbar med det.

pdf filer????

Importerade excelfiler tappar sin formatering och blir nedåtriktad löpande text
#75 Nu funkar det

Hjälp!!!
vad har "Support"Tagit vägen?.
Kan inte ladda upp bilder o kan inte radera meddelande.
Bara en undran..

Frågar som Bertil i hans inlägg #76 som jag har tjatat om till leda. När ska den funktionen komma tillbaka?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

# 75 Bara alla gamla bokmärkningar finns kvar….
hej.
vart är alla trådar??? helt tomt påvänsterflanken..
går ju inte att diskutera/skriva alls!!
finns likom bara artiklar i mitten…

#85 Hawknestgrove
Hur många gånga har du rapporterat om detta nu? Att du skriver om samma sak gång på gång i många olika trådar gör det tyvärr svårare för oss att få grepp om de buggar som återstår att fixa.
Mvh // Staffan
#79: Här: http://support.ifokus.se. Ser du den inte?
#80: Tjat hjälper ingen. Den kommer tillbaka så snart de har lyckats lösa problemet.
#81: De finns sparade.
#82: Vad är det som inte fungerar? I min Firefox har det fungerat, men jag har inte haft tillgång till den de senaste dagarna.
#83: Har det löst sig för dig? Jag antar att du menar inläggslistorna till vänster. Hos mig syns de som de ska.

#87 Puh! Nu blev jag lättad!
#87 Den fungerar nu, fast med fördröjning. Någon enstaka gång har det fortfarande inte funkat. Det är listan med forumsinlägg (till vänster) och den lilla rutan med uppdaterade inlägg till höger. Det var nog något mer, men det var de två jag hakade upp mig på för det gör forumet lite obrukbart :P

Klart jag blir irriterad, när jag inte kan se på statistiken om någon jag ska skicka PM till överhuvudtaget är inloggad? Många av mina medlemmar orkar inte med Fokus längre ens en gång och jag orkar knappt engagera mig i de sajter jag är Medarbetare i heller. En massa fina funktioner som man inte begriper ett jota av har fått skuffa undan bra enkla behövliga funktioner, då är det väl inte underligt att man tjatar? För inget av de saker jag har frågat om flera gånger har ju blivit åtgärdat och då ser jag mig och de mina som har de problemen som negligerade.
OCh nej, här finns inga inläggssidor till vänster. Bara blankt.
#89: Okej. Att det inte fungerar enstaka gånger kan bero på tillfälligheter, men utvecklarna arbetar fortfarande med optimering så det kan bli bättre framöver.
#90: På bloggen finns det inga inlägglistor därför att det inte är en vanlig sajt. Det är iFokus "framsida".
jag har vindows vista och nej jag ser inte inläggslistorna alls..

Bara jag som har problem med att ladda upp bilder? jag viill!!
Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! www.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Du är nog inte ensam. många är ledsna för att det inte går. för det första, så måste formatet antagligen vara jpg. Sen får filen inte vara större än 1mb och filen får inte heta något med å.ä, eller ö i namnet. Sen verkar det som om använder man IE som webbläsare så är det natta direkt.

hm.. men mina bilder är jpg & mindre :S har nämligen byggt om en chinchillabur till kaninbur och vill ha tips/förslag om det äns är en bra ide :) men svårt att förklara med ord hur man gjort ^
Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! www.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

Då kan jag inte komma på något…..

Jag har problem med med Bilder.I bland får jag in..Men det bara hänger sig…O jag har ju samma kamera..Så vad som är fel vet jag inte
Hej igen, nu kan jag bara läsa artiklar - inga trådar synliga alls.
Nu ska det gå att lägga in bilder igen.
Niklas vad ska ni göra åt det som är i inlägg #99 ???
Niklas jag hoppas du fattar att inte en enda sida utav nätverket funkar,!! inte hos mig ialfall…ni kommer ju förlora massor på att detta nu har tagit nästan 17dagar!!
ska ma göra uppdateringar osv ska det gå på max 3dagar,vad är ni för programmerare igentligen??

#103 Zommar
Har du testat att använda en annan webbläsare?
// Staffan

och för att återknyta till mitt tjatiga inlägg #85, så är det tydligen så att har man en laptop och windows7 så ser man allt. MEn på min stora fasta burk så ser det ut på skärmen som i inlägget. jag har inte ändrat skärmupplösning på aldrig det, för med den skärmupplösnigen som är på en vanlig laptop i standard, så funkar det helt perfekt. OCh min skärmupplösning på min stora burk har varit oförändrad hela tiden och funkade bra förr. Ska jag behöva ändra den?

> Ska jag behöva ändra den?
Är det så jobbigt? Vi jobbar på med att fixa buggarna som finns så snabbt vi kan och om du kan få det att fungera genom att bara ändra skärmupplösning så är väl det jättebra?
// Staffan

Jag har samma problem och det hjälper inte att ändra skärmupplösning. Av någon anledning fungerar det dock i min iphone.

Hej nu har det varit ERROR på Perser i Fokus i två dagar! Jag får upp startsidan men inga inlägg!

Fungerar i firefox med samma upplösning men inte i IE.

Inga trådar syns varken på shetlandsponny, gotlandsruss eller dressyr.
Fixa !

Att inte inläggen syns för en del av er kan bero på att ni har Internet Explorer som webbläsare. Framförallt IE 7 tycks inte alls gilla den nya uppgraderingen.
~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

men nu har jag inte IE. skulle inte falla mig in. har FF
#104 staffan: varför skulle jag behöva ändra webbläsare? det är väl NI som ska se till att sidan funkar för ALLA webbläsare!!!
jag har windows vista och NU ommer inläggslistan fram EFTER inloggningen,men inte INNAN inloggningen.

Zommar du har rätt. får också höra att byt webbläsare. MEn förut, så om ni kommer ihåg, så var det problem om man hade FF? Då skulle man ha IE. OCh som sagt, det ska funka med alla webbläsare. Man ska inte behöva byta den. det fanns en funktion förut där man kunde bestämma storleken på texten här inne på sajten. Det finns inte mera. och nu kan man tydligen inte zooma upp bilden länger ifall man vill ha den tydlg?
jag fattar inte varför man ska ändra på sidan överhuvudtaget,den va väl bra som den var? det hade ju räckt att öka på hastigheten bara….
de långa trådarna blev ju lite lång uppladdningstid på…

tyckte jag med.

Så här blir excelfilerna… men inte på trav.ifokus… där blir de löpande text
Tabell:
Omg. 22
Namn
Sen. Omg
Ant Omg
Ant Rätt
Antal 1:a Spik
Poäng
Klillen
J 19/3/11
5
12
8
20
Bertil
J 19/3/11
5
12
7
19
gonzo
J 19/3/11
5
13
6
19
brutalaccent
J 19/3/11
5
13
5
18
Ola007
J 19/3/11
5
13
5
18
Isabelle07
J 19/3/11
4
10
6
16
ConnyJ
J 19/3/11
5
10
5
15
PeaS
J 19/3/11
5
8
5
13
siggelina
J 19/3/11
5
8
4
12
dextroslol
J 19/3/11
4
7
4
11
skauning
J 19/3/11
4
7
3
10
Thomas
Ax 5/3/11
3
5
3
8
preben
Ax 5/3/11
3
4
3
7
matsil
J 19/3/11
3
4
2
6
Scarface
Ax 5/3/11
3
2
1
3
Travexperten
Mo 12/3/11
1
1
0
1

men excel har väl precis som word aldrig varit " rätt" filformat här inne? Lite underligt, då mycket är just i såna format och Office är ett väldigt välanvänt program?

Hawknestgrove & Zommar
Ni borde skämmas. Jag tycker faktiskt det. Här lägger våra utvecklare Erik och Björn tusentals timmar av sin tid på att försöka bygga ett nytt och snabbare och roligare iFokus, och ni bara gnäller. Dom jobbar dagar, kvällar, nätter och helger och gör sitt allra bästa för att försöka få iFokus att fungera bra för alla. Eftersom det uppenbarligen inte är gott nog åt er tycker jag att ni ska sluta besöka iFokus. Då behöver ni inte störa er mer på oss och vårt sätt att jobba, och vi skulle slippa er trista inställning som inte för iFokus framåt.
Jag inser att det här är en uppfattning som jag egentligen borde hålla för mig själv, men även jag har gränser. Det gör mig helt enkelt för upprörd att se era inlägg och förstå hur ledsamt det måste kännas för Erik och Björn, efter att ha lagt snart ett år på utvecklingen av detta nya iFokus.
Ni som tycker att det är spännande med det nya, vill fortsätta att bygga vidare på det vi har här, och har tålamod med oss och de fel nya versionen har fört med sig, är mer än välkomna att fortsätta resan. Jag tror att det kommer att bli riktigt roligt. Den här versionen ger oss möjligheter att bygga vidare som den gamla inte hade. När felen är avhjälpta ska vi fortsätta med nya funktioner som gör iFokus ännu bättre och roligare att använda.
// Staffan

sorry, skämmas kan jag inte. Som jag sa, jag ska inte behöva känna tacksamhet för att en sak som funkade förut och som nu haltar, sen må det ha jobbats massor med det.Om man inte ska få påpeka vad man är missnöjd med, varför då ha denna avdelning? OCh att närapå bli idiotförklarad och höra att man har fel webbläsare och att man får skylla sig själv om man zoomar för att kunna läsa det är väl inte kul heller? ok jag gillar inte IE, men jag kan förstå att man blir väldigt sur om man får höra att "byt webbläsare" om man nu gillar IE. PDF funkar nu, och jag har tackat för det i behörig ordning.
#120 staffan: ett synnerligen illa inlägg utav dig tycker jag nog.
jag har aldrig betvivlat att det lägs ner MASSOR med tid på en uppdatering/ändring..men frågan är väl att man bör veta vad man gör när man börjar! som jag sagt innan,ni säger att ni har över 700.000 besök varje månad och du blir sur för att vi är 2!!! som klagar.
tycker du staffan ska ta och tänka till lite,detta drabbar oss som jobbar med djuren(hittekatter) för iFokus är en VÄLDIGT viktig kanal för oss och MÅNGA transporter och samordningar diskuteras härinne!
VAD är det som det nya har men som det gamla inte hade som ni på iFokus tycker behövs? det som är VIKTIGT är ju att TRÅDARNA FUNKAR och att kommunikationen är snabb och uppdateras DIREKT.
jag är nyfiken på vad det är som krånglar när det nu har tagit över 17dagar att genomföra detta. jag vet INGEN sida där det FÅR ta så lång tid,dels så tappar man intäkter i form utav reklam,men man tappar oxå MASSVIS i förtroende från folk som besöker sajten dagligen och inte kan göra det de ska.
iFokus är ett VIKTIGT nätverk,och detta har tagit alldeles för lång tid anser jag! fråga vilket företag som helst,enn uppdatering/ändring MÅSTE gå smidigt och framförallt SNABBT.

Zommar, tack. JAg har aldrig tillhört den tysta snälla kategorin, som knyter näven under bordet. Har man en avdelning där det ska ventileras om en sak, så får man väl tåla kritik också.
Hawknestgrove: ja,jag anser att ALL kritik är bra,både bra och dålig kritik.!
#122 Att det valdes att gå över till nya versionen innan den var helt färdig berodde på att gamla systemet hade börjat stänga av medlemmar helt slumpmässigt så helt av säkerhelts skäl så valdes detta alternativ.
Sen just i denna tåd/blogg som det är två som klagar, men tyvärr så dyker en del av samma tjat upp i flera trådar på olika ställen. Och det enda som det egentligen tjatats om är att bifoga bilder.
Det fast det under en tid har varit personer som haft stora problem med att till och med skriva och då talar jag inte om inläggslistan till vänster och till och med haft problem med att läsa.
Och det är nog ganska många som börjat tröttna på samma tjat och då menar jag inte bara dom bakom iFokus utan alla dessa medlemmar som måste läsa samma tjat varje gång dom öppnar en tråd dom haft "turen" att skriva i.
Nånstans finns en gräns för alla vad man orkar läsa.
sen kan jag ju tycka att det är konstigt att man från iFokus sida tydligen prioriterar att få reklamen på plats först..???
vore det inte bättre att få själva forumdelen att funka så vi kan diskutera och sen ta "småpillet" dvs reklam osv när diskutionstrådarna är på plats och funkar som de ska..
märkligt prioritering.
#126 reklamen behöver få komma på plats så man vet att det funkar funktionsmässigt med den på plats. Så det är inte alls konstingt.
Vet inte om du hann läsa #125 innan du skrev ditt.

Men jisses, jag har ju varit med på fokus ända sen början. Är Sajtvärd på två ställen och Medarbetare på ytterligare tre ställen. Har aldrig klagat och varit missnöjd förut på allvar. Helt plötsligt när man kommer med kritik som faktiskt är befogad, så får man höra att man kan dra åt skogen om det inte passar…..Får påpeka som Zommar här, vi båda jobbar helt idellt med hemlösa katter och har det här som ett väldigt viktigt media.

ja eftersom jag aldrig belv drabbad, så kan jag ju inte sätta in mig i situationen. MEn det är väl lite väl magstarkt att be folk dra härifrån bara för att man ger kritik och påpekar något som är fel.
#131 Nej du blev inte drabbad men andra blev. Och iFokus ska sätta alla medlemmar i första rummet. Så dom gjorde det valet att det var bättre så här.
Alla blir vi nu vid nåt tillfälle irriterad på saker som inte funkar. Och alla saknar nån funktion. Vissa är borta och kommer inte tillbaka andra kommer komma tillbaka så småningom.
Som det är just nu så går det att läsa och skriva för alla, förhoppningsvis någorlunda ok i alla fall. Och det går åter att bifoga bilder. Videos krånglar lite fortfarande vissa kommer in andra inte.
Sen får det andra helt enkelt ta den tid det tar.
Att ställa frågor om sånt som fattas eller rapportera fel är helt ok, men som Niklas sa längre upp tjata hjälper inte.

För egen del så har det fungerat ganska bra efter lanseringen. Har haft problem med att ladda upp bilder och andra småsaker.
Mitt största problem har varit att jag själv inte fattat eller hittat nya funktioner.
Vad som varit jobbigt är att buggrapporter finns lite varstans. På iFokus iFokus, Värdsajten, Nya, Support och här.
Hade alla bara hållit sig till ett ställe så kanske det varit enklare att hitta bland trådarna så att inte frågorna upprepas hela tiden.
Med tanke på den stora förändring som skett och sker så är jag ändå bara tacksam. Detta görs på fritid vad jag förstår och alla vi andra har tillgång till ett gratis nätverk.
Att komma med frågor är en sak men att gnälla har jag ingen förståelse för.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Ok småsak, men gif funkar alltså inte i avatarer längre? Eller är det av övergående natur?

nu har jag kollat med en till, som har rörlig Avatar. Den personens Avatar rör på sig. och det kvittar vilken dator jag sitter vid, det slutade fungera för mig i går kväll. Ska jag tolka det som något personligt, eller????

och det blev ingen skillnad med Crome som webbläsare
bumbleboo #133 jag tror att det blivit på flera ställen är för att support sajten har tydligen tagits bort ur listan över sajter i högra listan. Nu ligger länken längst ner på varje sida. Så är nog många som skriver där dom ser att det skrivs om fel eftersom dom inte hittat rätt.

#137 Aha
/Maria
Ur Lille Prinsen.
#125 men det va jag som fick skit i inlägg #120 och #127…
man skriver inte så om medlemmar!
#130 vad menar du??
#140 i första hand så var #130 mer riktad till #129 eftersom det skrevs direkt efter det, men annars så borde det väl framgå av #125 vad jag menade med #130.
--
Att valet iFokus stod mellan var att vänta och senare släppa en fullt fungerande version eller sätta säkerheten för medlemmarna först. Tror nog dom flesta ser det sistnämnda som bästa alternativet.
#141 vet inte men normalt sätt behöver man inte välja,det går lixom hand i hand
när den fulla versionen är klar och överflyttad och igång så funkar allt,och sådeles oxå säkerheten..så jag fattar fortfarande inte babblet om säkerheten..
#142 har du läst #125 där står det att förra versionen hade börjat stänga av medlemmar helt slumpmässigt helt på egen. Alltså deras konton avaktiverades och dom kunde inte längre logga in. Vill du inte se det som en säkerhetssak så är det upp till dig.
#143 hahaha….ja,eller hur…

och ingen kan svara på, varför bara min Avatar inte rör sig, när andras rörliga gör det? det började tjafsa i går kväll.
#145 men är det så vikigt då?? jag tycker inte det,hellre att vi kan skriva och kommunicera än att bilder rör på sig…

min lilla jazzande katt är viktig för mig och i synnerhet när det verkar som om bara jag har blivit av med rörligheten. Något har ju hänt och det i går kväll. jag kan inte ens lägga in en gif som funkar i inlägg.
Några generella kommentarer till diskussionen:
Att köra vidare på den gamla versionen av iFokus var inte ett alternativ. Det kanske låter enkelt att göra det, men vi gjorde väldigt mycket i bakgrunden för att hålla den under armarna så länge som vi gjorde. Det var helt nödvändigt att hitta en annan lösning. Om ni tänker efter inser ni säkert att vi inte skulle välja att lägga ner tusentals timmar på att börja från början om det fanns enklare vägar. "Att öka på hastigheten bara" handlar inte om att vrida på en kran.
iFokus är inte ett företag med obegränsade resurser. Vi kan inte sätta in hur mycket utvecklingskapacitet som helst. Kunde vi det hade vi självklart gjort det. Nu använder vi de resurser vi har. Om det tar 17, 4 eller 35 dagar att göra något är det så. Själv tycker jag att det har hänt väldigt mycket sen vi gick över till den här versionen. Jag är mycket nöjd med resultatet så här långt även om jag vet att mycket återstår.
Intäkter är en förutsättning för iFokus. Jag tycker inte att det är konstigt att vi prioriterar dem högt. Det är inte så lätt att göra resten om det inte kommer in några pengar. Därför har vi sett till att annonserna finns med från början. Den som tycker det är en konstig prioritering får helt enkelt tycka det. Vi hade gjort likadant om vi skulle göra om det.
Kritik och synpunkter generellt är vi naturligtvis tacksamma för. Det är en förutsättning för att vi ska kunna veta vad som är bra och dåligt och vad som inte fungerar. Däremot är vi inte hjälpta av tjat om samma sak många gånger. Det borde säga sig själv. Berätta vad som inte fungerar. Oftast fångar vi upp det då. I enstaka fall kan en påminnelse behövas om något faller mellan stolarna. Att vi har tagit emot en felanmälan, eller vad det nu kan handla om, betyder inte alltid att vi gör något åt det direkt. Vi försöker prioritera alla saker mot varandra. Det handlar bland annat om vad som är viktigast och hur lång tid det tar att göra.
Jag hoppas att det här har rätat ut en del frågetecken.
#135: Det ska förstås inte vara någon Avatar som rör sig.
#148 nej det handlar inte om att vrida på en kran,men man ska då vara medveten om att mycket reklam saktar ner hastigheten!

Vet inte om någon påpekat det för jag orkar inte läsa alla "klagotrådar"…men:
När jag bläddrar bakåt och letar bland gamla trådar och skriver i någon så hamnar jag automatiskt på "senaste inläggen" igen…alltså blir jag själv puttad liksom tråden…lite smått irriterande när jag har bläddrat bak ett antal sidor på en sajt jag inte varit inne på förut/på länge.
Senaste inläggen är ju lätt att klicka sig till om man vill…svårare att klicka sig tillbaks till där man var.

Och förresten öppnades denna tråd i en ny sida när jag klickade på länken längst upp. Händer med länkar till andra sajter också ibland…och ibland inte.
#152: Tack! Det är tur att det finns några att göra det för också.
#150: Menar du att inläggslistan byter sida när du skriver något i en tråd?
#151: Klickade du på bannern i sidhuvudet?
OJ vad jag skämms när jag läser vad vissa medlemmar och till och med sajtvärdar beter sig så illa som i denna tråden! Herregud skärp er! Lär er uppskatta när folk jobbar för er skull!!!!!
Jag älskar den nya versionen trots att det finns lite småfel! De kommer ju bli åtgärdade, så vad gör de? :)
Tack till er killar!

Ang #150 Ja…om jag inte redan är bland de senaste inläggen vill säga.
Ang #151 Ja.

Kom på en ny sak också
När man håller muspekaren över en fetmarkerad tråd står det "nya kommentarer tillgängliga" vilket man ju redan vet eftersom den är fetmarkerad. Förut kom trådens rubrik upp (om det inte fanns citationstecken). På vissa sajter är det många långa rubriker (som liknar varandra) och då var det en väldigt bra funktion för att slippa blanda ihop trådarna.
På de lästa trådarna kommer inte heller rubriken upp utan det står "inga olästa kommentarer". I mitt tycke helt onödig information och det var bättre när man kunde läsa hela rubrikerna.
#155: Okej, då får vi kolla på det.
#156: Den som är synskadad vet inte att det finns nya kommentarer eftersom fetstil inte syns med skärmläsare.

#157 Tack!
Jaha…ja då är det inte onödig information för synskadade och jag får hålla ordning på trådarna ändå. Men "syns" texten som kommer upp med en skärmläsare?
Jag tror att den läser den på samma sätt som den läser alternativtexten på smilies.

funkar pdf och excel nu?
Pdf fungerar. Excel har jag inte lyckats återskapa. Om jag klipper in celler från ett kalkylark ser det likadant ut på Trav iFokus som på andra ställen. Är det så du gör, eller vad menar du med importera?

Det var bättre förr. Tycker jag. MEn smaken är som baken.

#159 Okej, tack så mycket för svaret.

161
Det fungerear inte alls för mig. jag makerar ett område i Excel och klistrar in det på trav.ifokus…. där blir det en trist vänsterorinterad list, medan samma klipp i denna sträng beter snyggt och trevligt.
Till saken hör att det ser snyggt ut på TIF just efter "pasten", men när jag väljer spara ändringar, så förvanskas min tänkta tabell. Kolla gärna strängen "Spikmäst. V75 E-tune 26/3/11"
mvh
Bertil
Är fan kräkless på detta jävla skit som poppar up överallt:
+ att jag inte kan ändra min bostadsort, jag bor i Göteborg, inte Luleå får bara detta felmedellande när jag ändrar:

samma säger jag som #165. Men ok det telefonnumret som står är ju dött och begravet för länge sen, men jag vill kunna ändra och lägga in ett nytt eventuellt. OCh nice att bara min rörliga Avatar gick bort. Roat mig under förmiddagen och ströletat bland fokus alla och hittat minst 10… de rör på sig……
Inlägget är borttaget

Ok
Om du zoomar ut ett steg så borde allt see rätt ut för dig. =)
Hip hop! blip plop!
#164: Jag är osäker på vilken kommentar det är du avser i tråden du hänvisar till. Den enda som ser ut att kunna vara en tabell är bifogad, men den tycker jag ser rätt okej ut. Vilken kommentar är det du menar?
Jag redan fixat den bugen =)
Hip hop! blip plop!
#172: Ah, okej, då släpper jag det. Tack Björn!