Annons:
Etikettallmänt
Läst 5947 ggr
Staffan
7/4/10, 2:24 PM

En hjälte lämnade oss inatt

Jag somnade sent inatt och sov oroligt bara några få timmar. Nu på morgonen förstår jag varför. Min farmor Nanna lämnade livet här på jorden för den himmel som stod öppen för henne. Det var helt säkert hon som tittade till oss alla en sista gång, och sa hejdå. En björktrast kom med dödsbudet med solen imorse när den gjorde henne sällskap och flög in i ett fönster till vardsagsrummet på sommarhuset.

Farmor

Farmor, du var alltid så osjälvisk och omtänksam och det känns så obeskrivligt tungt att jag nu inte får träffa dig mer, i denna värld. Du var alltid så snäll och så stark och så generös och så godhjärtad och jag har dig att tacka för så mycket.

Du var en hjälte i mina ögon. Du var godheten personifierad och en förebild av stora mått. Utan dig hade inte min pappa funnits och utan dig hade jag inte varit den jag är idag. Nu lever dina värderingar vidare i mig och i oss som kände dig och som stod dig nära.

Att du öppnade en egen affär i Övertorneå och sålde sytillbehör och tyger gav min pappa mod att själv ta steget och bli egen företagare. Fotspår som även jag följt genom mina olika projekt. Utan dig hade till exempel inte det här iFokus funnits, något som förhoppningsvis i alla fall någon är tacksam för.

Du sa att den bästa julklapp du fick av mig var ett kort med texten "Du får ingen julklapp i år" på framsidan och fortsättningen "men det får däremot en av Stockholms 15.000 hemlösa" på baksidan. Sådan var du. Du såg alltid till alla andras bästa och även när du hade gett bort det mesta av det du ägde så fortsatte du ändå att vara medlem i alla hjälporganisationer man kan tänka sig. Du kommer att vara saknad av många, också bland människor som inte visste ditt namn.

Du var den sista kvar i livet av 9 syskon och din mamma och pappa är också till historien gångna. Din man lämnade jordelivet för 30 år sen och ett av dina tre barn för 15 år sedan. Jag försöker trösta mig med att ni nu gläds åt att träffa varandra igen, efter alla dessa år. Nu är det deras tur att få skratta med dig igen, och få vara med dig. Och vår tur att vänta.

Att hälsa på hos dig i Övertorneå har allid varit så mysigt. Och varje gång vi skulle åka de 110 milen tillbaka till Stockholm har det varit lika svårt att skiljas åt. Du var alltid så glad när vi kom men kunde aldrig hålla tårarna tillbaka när vi åkte. Du sa alltid till mig att man aldrig ska skiljas som ovänner, och det gjorde vi aldrig. Du frågade alltid "visst inte är vi ovänner?" och jag svarade alltid "nej farmor, det är vi inte, det har vi aldrig varit".

Nu är det vi som står i fönstret och vinkar med tårarna rinnande nedför kinderna. Vi ses i bönerna, i tankarna och i drömmarna. Och i nästa liv. Hejdå älskade Farmor.

// Staffan

Annons:
Niklas
7/4/10, 2:43 PM
#1

Det är så sorgligt när de man tycker mest om går bort. Jag brukar glädja mig åt att de lever kvar i platser och saker. Min mormors bror lever bland annat kvar genom ett rum i vårt sommarhus. Det har fortfarande hans namn, trots att han gick bort redan i början av 80-talet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ANNIA
7/4/10, 2:46 PM
#2

Staffan det låter som din farmor är/var en underbar person. Vet inte vad jag ska säga mer än ledsen för din skull.

*kramar om*

dijete
7/4/10, 2:53 PM
#3

Riktigt rörande text, som verkligen rör hjärtat då din farmor verkar varit en väldigt, väldigt underbar person. Vila i frid Nanna!

NaimaG
7/4/10, 2:54 PM
#4

Jag sörjer med dig Staffan. Hon värkar ha varit en underbar person. Jag beklagar verkligen sorgen.

*Tröstkramar*

Leffe
7/4/10, 3:40 PM
#5

Beklagar sorgen, Staffan. Hon verkar varit en sådan människa man önskar att alla och framför allt en själv skulle vara

Moa-16
7/4/10, 7:51 PM
#6

Hon verkar ha varit en härlig person. Man önskar att såna människor skulle leva för alltid. Men hon lever vidare i alla som älskade henne, det kan vi vara säkra på, ni kommer alltid minnas henne! Beklagar sorgen.

Annons:
[Sniff]
7/4/10, 8:08 PM
#7

Så fint skrivet!

jennyliljedahl
7/4/10, 8:56 PM
#8

Låter som att din farmor var en underbar person. Väldigt rörande text. Beklagar sorgen.

www.JennyLiljedahl.webs.com / www.Jennypetronella.blogg.se - Besök! :)

uttrek
7/4/10, 9:07 PM
#9

Tack Staffan för att du lyckats fånga henne i dina ord.

Kramar från faster i Övertorneå

[Justie]
7/4/10, 9:45 PM
#10

Beklagar sorgen, men hon verkade vara en underbar människa!

*Kramar*

alskadeida
7/4/10, 10:46 PM
#11

Jag beklagar sorgen och hoppas att du har någon som stöttar dig i ditt arbete med sorgen. Men tänk på alla vackra minnen ni har haft tillsammans.

Hon verkade vara en underbar kvinna.

Tröstkramar till dig och din familj.

@---->-------<

AnneN
7/5/10, 1:58 PM
#12

Beklagar sorgen.

Du har verkligen ordetsgäva Staffan för nu sitter jag här och gråter trots att jag inte ens träffat din farmor Gråter

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kristall47
7/5/10, 2:14 PM
#13

Beklagar din sorg, men du har henne i ditt fina hjärta! Så underbart skrivet! Att älska sin farmor så…tack för att jag fick ta del av detta!

Annons:
joanne
7/5/10, 8:09 PM
#14

Hejsan, tror det var du som hjälpte mig med att hitta mig själv och lösenordet på din fritid och du svarade omedelbart och jag fick känslan av att det fanns NÅGON där borta, inte bara en rymd med megabite. Nu råkade jag läsa om din farmor … Både hon och du "är" fina människor som lever här och nu med era hjärtan … En hälsning från mig (f.d. Joanne med e-mail tr_a_san@hotmail.com) och mina sex f.d. hemlösa katter och kvarvarande kattungen Truls.. (de andra två har fått ett underbart hem!!)

[SimonK]
7/5/10, 9:15 PM
#15

Beklagar sorgen!

Hoppfull
7/6/10, 6:52 PM
#16

Tänkt vilken fantastisk gåva att ha fått ha en sådan speciell människa i sitt liv!

Förstår att det är tungt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Spanaren]
7/7/10, 9:21 AM
#17

Tack för att du delar med dig av din farmor på detta fina och ödmjuka sätt.

Beklagar sorgen/ kram Spanaren

[Jessica-B]
7/7/10, 11:33 AM
#18

Gammel Nanna, tack för att du inspirerade till iFokus.se. De gjorde du bra!
Jag beklagar sorgen Staffan, stor kram!

Petter
7/8/10, 4:23 PM
#19

Min farmor är idag 89 år och min favoritperson. Det finns för mig ingen som kan vända sorg till glädje på ett sätt som min farmor. Hon är trots ett väldigt krävande och svårt liv godheten själv. Det har inte varit en enda gång jag varit ledsen eller fundersam och pratat med henne som hon inte vänt mitt sinnelag och lärt mig se på ett annat sätt eller ur ett annat perspektiv.

Det verkar som vi haft turen och rikedomen att haft en sådan farmor. Jag verkligen skräms inför tanken att jag snart kan tappa henne.

Förstår att du är ledsen men inte hur det verkligen känns…

Helajna
7/9/10, 9:57 AM
#20

Åhh.. beklagar verkligen! Det är oerhört jobbigt då våra hjältar lämnar jordlivet! Oerhört skrivet och jag är övertygad om att hon kände och känner din kärlek. Hoppas att hon kommer och hälsar på dig, det brukar min mormor göra och det är så varmt att få känna det ibland.

Kramar


Annons:
Lorita
7/9/10, 7:38 PM
#21

kram

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vandraren
7/10/10, 10:52 AM
#22

Något av det vackraste och stiligaste jag läst. Din farmor lever verkligen ännu, i dig.

Oliva
7/10/10, 12:49 PM
#23

Vad vackert och rörande du beskriver din farmor. Jag deltar i sorgen, tröstekramar.

[Mqvist]
7/11/10, 5:21 PM
#24

Beklagar sorgen, det är inte lätt att förlora sin farmor. Speciellt inte om dom var så godhjärtade att man blir tårögd.

Oehört fint skrivet!

Sandra-B
7/12/10, 2:10 AM
#25

Sitter här med tårar brännande i ögonen (och jag är inte speciellt känslosam- har rätt långt till tårar).

Det du skrivit är så fint, tycker att det känns som att min fick lära känna en del av din farmor. Hon verkar verkligen ha varit en underbar och fantastisk person, inte alla som har glädjen att ha en sådan människa i sin närhet.

Beklagar verkligen sorgen du och din familj känner.

"Our family chain is broken and nothing seems the same, but as God calls us one by one the chain will link again".

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Staffan
7/12/10, 9:35 AM
#26

Tack för era fina kommentarer, de betyder mycket för mig.

Om det var något farmor genom hela sitt liv såg till att göra var det att ta hand om människor omkring sig. Att ni bryr er och försöker trösta är jag säker på gör henne glad och får henne att känna gott hopp om framtiden för oss som är kvar här med fötterna i gräset.

#9 uttrek

Det finns så mycket man skulle vilja berätta men det känns som att orden inte riktigt räcker till. Jag är i alla fall glad att du, som kände henne ännu bättre, uppskattade porträttet. Stora kramen till dig.

Tack // Staffan

Honestyisdead
7/12/10, 2:23 PM
#27

Beklagar sorgen. Fint skrivet av dig!

Annons:
Minitassen
7/12/10, 10:37 PM
#28

Beklagar sorgen..<3

Vad fint du skrev!

y0y0
7/13/10, 11:26 PM
#29

Jag började lipa när jag läste men jag är helt överkänslig.

Beklagar sorgen.

Jätte fint skrivit.

LenaR
7/24/10, 6:14 PM
#30

Det var verkligen en levande beskrivning av din farmor. Jag beklagar innerligen sorgen.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[veralera]
8/6/10, 3:09 AM
#31

Attans vad fint skrivet.

Jag börjar fan gråta nu, saknar min egen farmor som bara den nu… Kommer fan inte kunna sova ordentligt!

[marion69]
8/12/10, 11:33 AM
#32

Jag beklagar sorgen Rynkar på näsan Hon verkade vara en väldigt fin människa med gott hjärta. Jag saknar min mormor, hon var underbar!

Upp till toppen
Annons: