Annons:
Etikettallmänt
Läst 2865 ggr
Niklas
2009-11-24 14:03

Vad gör du med dina anteckningar?

Ibland önskar jag att jag hade ett ställe att lägga all mina Post-It, listor, påminnelser, minnesbilder, länkar och annat.

Evernote

Microsofts OneNote är rätt bra på en hel del såna saker. Tyvärr kostar det pengar, tyvärr är det bundet till en dator och tyvärr bygger det ganska mycket på att man använder deras andra program.

Evernote är en tjänst som gör ett rätt bra jobb. Du måste inte betala för att använda det, det är webb-baserat, men har klienter för PC, Iphone, Mac, Windows Mobile med flera. Det lagras på ett ställe och du kan komma åt det från nästan alla ställen.

I Evernote kan du lägga in nästan allt som du gör på en dator eller i en mobiltelefon. Texter, bilder, länkar, pdf-filer och en massa annat. Det kan till och med indexera text i bilder. Om du sparar en skärmdump vet den alltså vad det står i texten. Det betyder att du kan göra sökningar och hitta texten i bilden och det är viktigt. Vad ska man med all information om det inte går att söka fram den när den behövs?

Du kan sortera dina noteringar i anteckningsböcker. En för projekt, en för recept, en för familjeanteckningar, en med dagboksanteckningar, en med minnesvärda citat, en med … ja, du förstår säkert vad jag menar.

Låter det intressant? Testa Evernote och berätta vad du tycker.

Känner du till något annat program på samma tema?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
johan
2009-11-24 21:42
#1

Har varit sugen på Evernote ett tag, men inte installerat det förrän du skrev det här. Jag har länge kört OneNote.

Främsta skälet för mig att ens prova Evernote är att man kan se och redigera sina anteckningar i både iPhone och webben. Det saknar jag med Onenote nu när jag inte längre kör Windows Mobile.

Första intrycket av Everynote är dock att det är trubbigt. Känns lite fattigt att inte ens kunna göra rubriker eller snabbknappar för punktlistor. Innehåller anteckningen formaterad text eller bilder går det inte att redigera i telefonen.

Från och med OneNote 2010 kommer det finnas en webbaserad klient för OneNote. Då blir det enkelt att dela anteckningar även med de som inte har OneNote installerat.

Som program hade jag valt OneNote varje gång, men tack vare webbaserat stöd och iPhone-applikationen kommer jag nog faktiskt fortsätta med Evernote ett tag.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2009-11-26 08:56
#2

Det finns en del coola funktioner med Evernote i Iphone. Den sparar till exempel uppgift om var du var när du gjorde en anteckning. Det betyder att du kan leta efter en viss notering på en karta.

Du kan också ta bilder av evempelvis visitkort och automatiskt få texten på dem sökbar.

Läs tipsen i Evernote så får du kanske en del kul idéer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2009-11-26 09:12
#3

>> Du kan också ta bilder av evempelvis visitkort och automatiskt få texten på dem sökbar.

Ja, det har funnits i OneNote i fem år också. :) Fast det är inget jag hittills använt. Försökte fota av en whiteboard en gång för att få den sökbar, men kameran i telefonen var för dålig. Misstänker att iPhone har samma problem på den punkten.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2009-11-26 11:54
#4

#3: Ja, det har funnits i OneNote i fem år också. :)

Ja, fast det är skillnad att kunna göra det med mobilen och direkt få det på plats i programmet.

Jag tog just bilder av flera visitkort i ett ganska dåligt upplyst rum. När jag sökte efter några ord på måfå hittade det rätt visitkort direkt. Även om det var dåliga konstraster mellan text och bakgrund. Dessutom är Iphones kamera dålig, vilket gjorde mig ännu mer imponerad. Glad


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

johan
2009-11-26 12:07
#5

Ja, fast OneNotes mobilapp synkade också mot datorn, så det var ingen problem.

Men om det faktiskt fungerar bra i Evernote är ju det ett plus. :)

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Upp till toppen
Annons: