Annons:
Etikettallmänt
Läst 687 ggr
Staffan
2022-04-17 11:37

På tok för drastiskt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förra sommaren hade jag ganska många svartmyror som letade sig in i mitt ställe på landet. Inte så konstigt egentligen, naturen är ju precis utanför dörren… :)

När jag nu håller på och vårstäda litegrann hittade jag ett paket med två så kallade "myrdosor" som jag fick av en välvillig granne som ville hjälpa mig bli av med myrorna. Längst ner på det fortfarande oanvända paketet står det:

"UTPLÅNAR HELA MYRSAMHÄLLEN"

Ska det verkligen vara nödvändigt att utplåna hela deras samhälle? Situationen ska bli ganska mycket mer desperat än förra sommaren för att jag ska ta till den typen av krigföring. Kan dessutom inte ens minnas att någon enda svartmyra någonsin bitit mig.

Hade föredragit om det texten istället lytt "Innehåller en ofarlig doft som gör att myrorna välbehållna söker sig till andra ställen".

Vad tycker ni om myror? :)

// Staffan

  • Redigerat 2022-04-17 11:37 av Staffan
Annons:
Grodan
2022-04-17 11:40
#1

Locka till dig igelkottar till trädgården… de gillar myror

🦔🐜


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Staffan
2022-04-17 11:42
#2

#1 Grodan

Av dina smileys ovan att döma är det myran som kommer ge igelkotten stryk… :)

Grodan
2022-04-17 11:53
#3

#2 Du ska se spegelvänt på det…

Själv har jag problem i trädgården med myrsamhällen. Det är mest orange/gula myror som gör jord/lerhögar överallt… När jag hade igelkott som bodde här var det inte alls samma problem. Tyvärr skrämmer hunden bort igelkottarna…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Niklas
2022-04-17 12:16
#4

#0: Jag ser delvis myror som städare. Samtidigt förstår jag att man inte vill ha dem inomhus om det går att undvika. Kanel brukar fungera bra för att hålla dem borta.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Condor
2022-04-17 12:53
#5

#0:

Jag hade en gång myror i min förra lägenhet. Jag blev heller aldrig biten, men det är inte det som är problemet, utan att myrorna kryper omkring i skafferiet, på, bakom och under spisen och letar efter mat. De hittar allt som inte är helt slutet. Ett par droppar matolja som rinner ner för flaskan lockar en hel flock, precis som socker, honung, varje matsmula och disk som inte ännu är diskad.

Jag försökte med alla möjliga giftfällor, men blev inte av med myrorna. Så länge inte drottningen förgiftas blir man inte av med dem och innan myror matar deras drottning, testar de maten själva. Drottningen får bara testad mat. Sen hittade jag en giftfälla med ett gift som verkar långsamt. Det hjälpte äntligen och jag blev av med dem.

Så länge det bara kryper in ett par myror behöver man inte utrota hela myrsamhället. Men om samhället med dess drottning befinner sig i lägenheten har man inget annat val.

Öland 4ever (oland4ever.com)
#6

Vi får alltid myror några veckor på våren sedan försvinner de självmant. Det är de pyttesmå myrorna som jag inte vet vad de heter. "Myrproffsen" påstår att myrorna är utsvultna efter en lång vinter och söker sig in i bostäderna för att "äta upp sig" och sedan drar de självmant.

Klart irriterande men vi får leva med det. Lägger aldrig ut myrdosor eller myrgift!


Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Annons:
Tarotstollan
2022-04-17 23:38
#7

Mata myrorna utanför så kommer de inte in!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Sindri
2022-04-17 23:38
#8

Jag har inget emot myror i sig, de är bra "städare " i naturen. Men i mina pallkragar vill jag inte ha dem. Vårt problem med myror eskalerar för varje år. Det kan ha att göra med att vi inte längre ser igelkottar på tomten . Jag tycker även att småfåglarna (varav en del äter myror)har minskat i sorter och antal. Det kan bero både på alla utekatter och måsar.
Det är trist när man plockar jordgubbar som är helt ihåliga, eller när myrorna äter upp både frön som skall bli, och rötter på det som blivit plantor. Det är trist när man inte kan gå i sandaler i sin egen trädgård för att man blir så himla myrbiten. Det är också tråkigt när man inte får varken plommon eller körsbär för att myrorna har bladlusfarmer i fruktträden.
Jag har provat med alla upptänkliga sorts miljövänliga sätt att få myror att vantrivas i mitt trädgårdsland, men tyvärr är de envisa så nu blir det myrdosor. Många!

  • Redigerat 2022-04-17 23:39 av Sindri
Maria
2022-04-18 11:48
#9

#0 Jag tycker så mycket om att du tänker på de stackars myrorna i ett vidare perspektiv💕🐜

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

svenake
2022-04-19 23:58
#10

Tja, istället för att döda ett helt samhälle, kan man förvilla dom lite.
Myror kommunicerar med hjälp av dofter. Dom lägger ut ett spår av myrsyra så att alla andra myror kan hitta till "maten". Man kan alltså lura dom med en annan svag syra, så att dom inte hittar vägen. Ättiksyra.
Alltså fyll en dusch-flaska med ättika. Duscha runt husets grund. Detta fungerar endast soliga dagar, om det regnar, så regnar ju ättikan bort. Spraya igen nästa soliga dag.
Blommor/växter då? Dör inte dom?. Jo, men man ska ju inte ha växter precis intill en husvägg, det lockar ju dit - - MYROR.

Sindri
2022-04-20 00:01
#11

#10: Men i pallkragar och tomatland kan man inte gärna spruta ättika……

Condor
2022-04-20 10:09
#12

#10:

Vad jag vet använder myror myrsyra för att försvara sig med medan dom använder sig av feromoner för att kommunicera, t.ex. visa vägen till maten.

svenake
2022-04-20 10:31
#13

#12 Det är mycket möjligt att du har rätt. Men jag sprayar ju inte på myrorna, endast på deras väg.

Annons:
Condor
2022-04-20 11:45
#14

#13:

Jo, men man kan nog inte lura dom med en annan syra att ta fel väg. Myror använder sig av olika sorters feromoner för olika syften och kan skilja mellan lukterna. Däremot gillar dom inte starka lukter, så man kan kanske kan få dom att byta bostad med saker som ättika, vitlök eller parfym. Men i så fall kanske dom bara byter ställe i huset. Man kan ju inte parfymera varje rum och varje skåp.

Sindri
2022-04-20 11:49
#15

Myror skall inte gilla kanel och kryddnejlika. Jag har köpt enorma mängder kanelstänger och hela nejlikor och stoppat ner i mina pallkragar, men myrorna bryr sig inte.

svenake
2022-04-20 12:19
#16

#14 Ättika har fungerat för mej.

Kanske har ättikans doft varit starkare än deras feromoner.
Men huvudsaken är att det funkat.
Det kanske fungerar om man spayar på UTSIDAN av pallkragar också?

Använder även ättika mot maskrosor. En liten dutt, mitt i centrum av växten, på mycket nära håll.

Niklas
2022-04-20 12:27
#17

#15: Har du provat med malen kanel? Jag tycker det luktar mer.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sindri
2022-04-20 13:15
#18

#17: Ja, det också. Det försvinner dock snabbare när det regnar.

Farwuq
2022-04-22 09:17
#19

Bara galningar använder sådant gift.
Det finns inte en tanke på att jag skulle förgifta myrorna i min trädgård.

Dessutom kan de inte ens stava rätt. Det heter à 10 ml inte á 10 ml.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2022-04-26 08:17
#20

Läste precis att myror inte gillar cayennepeppar. Har dock inte testat själv - men så har jag inga myror i lägenheten heller. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Staffan
2022-04-26 10:04
#21

#20 Carmarino

Kanske dags att dummsuga efter alla chiligrytor? ;)

Skojar bara, låter som ett bra tips. Tack!

// Staffan

Carmarino
2022-04-26 10:10
#22

#21: Göra aldrig chiligrytor så det är nog snarare så att myrorna häromkring har så mycket mat på annat håll att de är för lata för att klättra upp till andra våningen. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: