Annons:
Etikettallmänt
Läst 481 ggr
Staffan
2022-02-28, 22:59

En bra idé?

Jag brukar emellanåt bidra till välgörenhetsprojekt, men drar mig alltid för det då jag misstänker att mitt bidrag kommer leda till att de jag stödjer börja höra av sig mer till mig. Resultatet blir att en god gärning i förlängningen leder till dåligt samvete.

Funderar med anledning av ovanstående om det kanske är fler som känner som jag? Kanske skulle det vara välkommet med en nättjänst som anonymiserar bidrag och fördelar det man vill ge bort mellan de organisationer man vill ge till?

Säg att en person har råd och vilja att ge bort 500 kronor per månad. Via en webbplats man loggar in på kan man enkelt välja fördelning mellan samtliga välgörenhetsorganisationer i Sverige med 90-konto. Kanske 25% till en organisation, 25% till en annan och 50% till en tredje. Eller 10% vardera till tio olika organisationer.

500 kronor skulle då dras en gång per månad och fördelas oavkortat exakt enligt givarens önskemål, som dessutom på detta sätt kan förbli anonym. Det blir då dessutom enklare att justera bidragsnivån uppåt om man vill det, eller nedåt om man får ont om pengar.

Målsättningen med idén skulle naturligtvis vara att möjliggöra för fler att dela med sig, och mer. Om det fungerar i Sverige skulle man kunna öppna för möjligheten även i andra länder. Självklart kommer det behövas seriösa partners för att få den trovärdighet som krävs.

• Vad tror ni, är det en bra idé?

• Ser ni några problem?

• Något särskilt man ska tänka på?

• Förslag till samarbetspartners?

• Kanske någon kan komma på ett bra namn som även kan fungera internationellt?

• Annat?

// Staffan

Annons:
DesK
2022-02-28, 23:23

Bra idé

Désirée
Afghan lives matter

Herveaux
2022-02-28, 23:31

Tycker det låter som en jättespännande idé! 😀

Jag hade ett namnförslag som smet undan lika snabbt igen, ska se om jag kan få fram det igen efter lite sömn.

// Harley 🏳️‍🌈⚧️
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Hästar & ridsport, Film, Hamster

JRSN
2022-03-01, 05:38

#0: Jag ser och kan uppskatta din goda vilja. Tror emellertid att minst 90 % av all välgörenhet är, eller blir, en formidabel 'varhärd' av korruption och bedrägerier. Det finns helt enkelt för många oseriösa aktörer på marknaden. För en marknad är exakt vad det är, ett svart hål där många goda givare alltför lättvindigt förlorar sitt kapital.

Även s.k. 'etablerade' organisationer kan starkt misstänkas för att bära på dolda syften. Till exempel fastnar ofta bidrag på politikernivån eller hos 'distributörer' som åtar sig att förmedla donationerna, givetvis på ett 'rättvist, säkert och hållbart' sätt.

Så listan på problem i samband med välgörenhet blir oundvikligen lång och diger:

• Bidragen ges med fel syfte, tjänar mest till att döva det egna samvetet.
  • Bidragen ges till de som 'anses behöva', inte till de som faktiskt bett om hjälp.
  • Bidragen styrs ofta upp till att ge marknadsfördelar till givaren eller givarlandet.
  • Bidragen skapar ett beroende hos mottagaren, som kan vara svårt att ta sig ur.
  • Bidragen cementerar fundamentala orättvisor mellan länder.
  • Bidragen utgår ofta från s.k. 'galor', där en hysteri piskas upp. Fler pressas att ge än som faktiskt vill göra det.
  • Bidrag kan gå till behov som 'skapats', som ursprungligen inte existerat.
  • Bidrag kan 'mjölkas' av mellanhänder och gå till löner och administration hos biståndsaktörer.
  • Bidrag är exempel på 'godhetsknarkande', en drog som först och främst tillfredställer givaren.

Och så vidare, och så vidare, nästan i oändlighet…

Den brutala slutsatsen måste egentligen vara: 'Do not interfere in other peoples lives'.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Maria
2022-03-01, 05:56

Jag tycker idén verkar jättebra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Nephi
2022-03-01, 06:02

Tänker att det skulle kunna vara en idé med färdiga ”paket” om man vet vilken typ av hjälporganisation man vill hjälpa men inte vet exakt vilken? ☺️
Kanske gåvobevis om man vill ge bort? 🤔

Låter som en toppen idé faktiskt!

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎

johan
2022-03-01, 07:14

#3: Så bekvämt för dig att tänka att du gör en större välgärning av att inte dela med dig av dina pengar.

#0: Jag tycker det är en fantastisk idé. Jag hade verkligen uppskattat en tjänst där jag slapp dom kommande utskicken med post och e-post för all framtid. Jag hade också uppskattat att det var enklare med enskilda gåvor istället för endast autogiro.

Jag har bitvis haft väldigt ojämn inkomst månad för månad, men på årsbasis tillräckligt för att dela med mig. Autogiro gör det mindre troligt att börja ge då.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
Maria
2022-03-01, 07:34

#6 Jag håller med dig. Enskilda gåvor skulle det satsas på mer då det är många som har en ojämn inkomst eller ojämna utgifter.
Vissa månader har man mer att bidra med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DesK
2022-03-01, 08:44

#3 Bekvämt sätt att använda sig av konspirationsteorier, lögn är det i alla fall.
#6 Jag håller också med dig, autogiro skulle aldrig funka för mig.

Désirée
Afghan lives matter

Niklas
2022-03-01, 10:52

#0: Det är en utmärkt idé. Lite samma tanke som att köpa fonder för att vara delägare i många olika aktier även om man bara kan satsa lite pengar. 🙂 👍🏻

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Torparmor
2022-03-01, 11:25

Intressant ide - borde säkert fungera för många

Det jag reagerar mycket negativt på är man lämnar ett bidrag i samband med en begravning (till en fond som den döde angett) och sen blir överöst med anmodan att fortsätta betala. Jag ser det inte som "god ton" och jag ger aldrig bidrag till dessa igen

Jag ger regelbundet bidrag till några organisationer som jag följt i många år och som har samma värderingar som jag. Jag "prenumererar" inte men har ett ocr nr jag använder. Tycker det är ok med ett par årliga infobrev även om de innerhåller en vädjan om mer bidrag.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2022-03-01, 11:26 av Torparmor
Pådrift?
2022-03-01, 13:48

En bra idé. Frågan är dock hur denna tjänst ska finansieras. Någon måste ju ha koll på systemet och hemsidan m.m.
Volontärarbete här tror jag inte skulle funka i det långa loppet.
Reklam på sidan är väl ett sätt, men frågan är om man vill bli översköljd av det. En viss procent från varje bidrag är väl ett annat (som en fond) men kanske känns fel? Kanske finns fler sätt?

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Sindri
2022-03-01, 17:07

Jag retar mig enormt på alla tiggarbrev jag får som en konsekvens av att jag gett en gåva.
Dels vill jag inte att de pengar jag ger skall gå till att köpa papper, kuvert, avlöna någon som skriver ut, packar och skickar ut. Och jag vill inte gynna Postnord. Miljöpåverkan är också en aspekt.
Och hur oartigt är det inte att tigga mer när man fått en gåva? Snudd på oförskämt.
Till jul vräks det ut tiggarbrev, trots att många här i Sverige får inte julen att gå ihop överhuvdtaget. Det måste kännas som ett hån.

Jag brukar ibland ge till stora organisationer, ibland till små som jag vet jobbar på plats eller med lokala organisationer. Att swisha är bra, att få ett tack på sms ok. Jag tror fler och fler kommer att gå över till swish, det gör det lättare. Jag får ibland sms från en liten organisation jag brukar ge till. Ibland är det info om något de gjort, ibland en påminnelse om en nödsituation - det tycker jag är också ok.

Att som #3 hävda att all insamling är bluff är att göra det bekvämt för sig. Det finns hela organisationer som bluffar, men det går att kolla upp. Annars kan man nöja sig med de som har 90-nummer, de är kontrollerade.
Man skall dock veta att kontrollen endast gäller insamlade medel, medlemsavgifter får användas till annat. När af Donner- skandalen i Röda Korset avslöjades gick jag ur som medlem, istället skänkte jag medlemsavgiften som extra insamlingsbidrag.

Staffans tanke är väldigt god, men jag tror tyvärr att den kommer att bli svår att genomföra. I samband med att allt fler går över till swish och sms kommer det att vara lättare att ge, och att kolla upp vilka man vill ge till är ganska lätt via internet.

Caeli
2022-03-01, 17:13

Förstår inte riktigt varför många är rädda för att få "tiggarbrev" via post och mejl. Det är ju bara att meddela att man inte vill ha den typen av utskick. De allra flesta seriösa välgörenhetsorganisationer respekterar det. Och annars är det ju bara att söka sig vidare någon annanstans.

Annons:
Sindri
2022-03-01, 17:42

Men varför skall jag aktivt behöva leta reda på var/hur jag avbeställer tiggarbrev?
Breven kommer ju med post i brevlådan. Kunde jag bara svara på ett mail vore det en annan sak.

JRSN
2022-03-01, 18:48

Men det är förstås bara bekvämt att tänka så, en lögn, en konspirationsteori…

……………………………………

Staffan
2022-03-02, 21:11

#2 Håller tummarna för att namnet kommer tillbaka… :)

#3 Modigt att ta ställning mot välgörenhet. Jag kan tänka mig att det finns tillfällen när man gör en björntjänst genom att ge, men har svårt att se att det gäller all välgörenhet. Sen, om någon skänker till välgörenhet för att hjälpa och det dessutom får den som ger att må lite bättre så undrar jag på vilket sätt det kan vara ett problem? Utveckla gärna, är nyfiken… :)

#5 Gillar tanken men ogillar samtidigt att vara med och styra hur medlen ska fördelas. Tänker att det vore bättre att var och en bestämmer helt själv.

#6 Håller med angående autogiro. Förstår att välgörenhetsorganisationerna gärna vill ha en jämn inkomst men jag fungerar som du; ibland känner man att man har över och vill dela med sig och emellanåt behöver man pengarna själv.

#11 Tror det kan finnas företag som gärna är med och finansierar ett sådant projekt, bara för att vinna lite goodwill. Det skulle inte bli speciellt dyrt. Tycker absolut inte man ska ta en procentuell andel av det användarna vill skänka.

#12 Bra synpunkter. Jag håller med om det mesta.

#13 Förstår frågan men håller med #14.

// Staffan

JRSN
2022-03-03, 07:28

#16: Jag tycker den bifogade videon i #15 väldigt bra beskriver problematiken när det gäller välgörenhet. I korthet så innebär det alltså att givaren, summa summarum, vinner på processen. Detta eftersom en nedlåtenhet ofta smyger sig in, givaren vill ha vissa garantier och en viss underkastelse till premisser förknippade med givarens egen kulturella bakgrund. Det mottagaren egentligen bett om negligeras och avvisas.

……………………………………

Niklas
2022-03-03, 08:42

#11: Jag tror det fungerar att driva det idéellt. Dels, som Staffan skriver, finns det säkert företag som gärna hjälper till och dels är det många som vill hjälpa dem som behöver, men inte vet hur de ska göra.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

Eda
2022-03-06, 17:18

Idén tycker jag verkar bra!

Jag såg att några inte tror att hjälpen kommer fram, men man kan ju själv välja insamlingsmål som har ”90-konto” d.v.s. de hjälporganisationer som varje år kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. För närvarande finns c:a 442 organisationer som har det.

Får du ett tiggarbrev från en hjälporganisation som du inte vill stödja är det enklast både för dig och organisationen om du inte öppnar brevet utan korsar över ditt namn och adress och skriver: Returneras till avsändaren samt: Var vänlig stryk mig ur ert register! Något porto behöver du inte sätta på.

(Jag tror inte att man hamnar i något register om man skänkt något till begravning, de flesta tiggarbrev som skickas ut är från köpta adresser och det är bara om man skickar en slant som man hamnar i en organisations register!)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

• Redigerat 2022-03-06, 17:22 av Eda
Upp till toppen
Annons: