Annons:
Etikettallmänt
Läst 270 ggr
Staffan
2021-10-01 13:05

Runkartan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kollega Niklas startade för snart ett år sedan webbplatsen Runkartan.se. Sidan är precis som namnet berättar en karta som visar kända runor runt om i Sverige. Roliga utflyktsmål för den som är intresserad :)

Har du någon runsten i närheten av där du bor?
Kanske rentav en som inte ännu finns med på kartan?

www.runkartan.se

Trevlig helg!

// Staffan

Annons:
Carmarino
2021-10-01 14:27
#1

Det är inte särskilt runstenstätt i Skåne vad jag vet. Känner åtminstone inte till några runstenar här i närheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2021-10-01 14:40
#2

Finns fyra runstenar i Värmland såg jag när jag googlade. Väse öster om Karlstad, på Hammarö söder om Karlstad, Gunnarskog utanför Arvika samt Järsberg utanför Kristinehamn. Det är den på Hammarö så ligger närmast mig, 3-4 mil.

Grodan
2021-10-01 15:59
#3

Finns en runsten här i Bettna, Södermanland. Försökte kolla om den var med på runkartan, men kan inte hantera den sidan riktigt. Får inte kartan att zooma in på Bettna…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Pyttelite
2021-10-01 16:08
#4

Annat är det i Östergötland där det vanligtvis finns en eller ett par vid varje kyrka.

Kyrktätt är det också!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Kreatia
2021-10-02 18:31
#5

Hej, min syster släktforskar o vi är visst släkt från farmors sida i rakt nedstigande led med vikingen Tord. Hans 5 söner lät resa en runsten över hans minne. Den står i skoklostret i Uppsala.

Upp till toppen
Annons: