Annons:
Etikettallmänt
Läst 279 ggr
Staffan
2021-08-25, 12:06

Google Earth

Emellanåt händer det att jag sitter på på Google Earth och planlöst panorerar kartor över till exempel Sibirien, Kina och Sverige. Följer floder, bestiger berg och utforskar pyttesmå och jättelika städer. Det låter mossigt i jämförelse med att resa på riktigt men jag tycker faktiskt ändå det är rätt spännande att sitta där och zooma in och zooma ut… :)

Bilden ovan är från Ryssland (65.92119957820428, 76.04453753684727) och dök upp när jag besökte det området. Tycker alltid det dyker upp så mycket frågor när man hittar saker som sticker ut. Vad är det där för sjö? Varför är stränderna så vita jämfört med andra sjöar i området?

Någon som delar mitt intresse och som hittat något spännande? Klistra gärna in en bild här i tråden!

http://maps.google.com/

// Staffan

Hitta lokala företag, titta på kartor och hämta vägbeskrivningar i Google Maps.
  • Redigerat 2021-08-25, 12:07 av Staffan
Annons:
Carmarino
2021-08-25, 12:07

#0: Hittade du inget namn på sjön? Det kanske finns information om den vita stranden om man googlar namnet. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maleficum
2021-08-25, 12:18

Brukar inte själv kika runt på Google Earth, men när Cromcasten är igång på TVn i sommarstugan men ingen använder den brukar den bläddra igenom bilder från bla Google Earth och då brukar jag sitta och förundras över en del platser som visas (i somras dök det tex upp en häftig sjö med massa små öar från Australien som jag sen var tvungen att söka upp och läsa om).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Carmarino
2021-08-25, 12:33
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Den här bilden är från Svanshall i nordvästra Skåne (56.25508539155156, 12.65223612290327) och visar "Krossen", vilket är ett gammalt stenbrott som numera är vattenfyllt. Har varit där många gånger men inte förrän nu, när många har fotograferat den med drönare, sett att den är hjärtformad.

(Bifogar även en bild på hur det ser ut i marknivå.)

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

• Redigerat 2021-08-25, 12:34 av Carmarino
[Urskog]
2021-08-25, 16:30

Brukar kika ibland och tycker det är spännande att se men har inte så bra teknik så när jag zoomar in blir bilderna inte så bra.

Det är kul om man vart på någon plats att se hur det se hur ovanifrån alternativt att kolla innan man åker någonstans.

Häromkring har vi mycket skog och jag förundrades över hur pass stora dom är något man inte tänker på om man går i skogen eller åker igenom på gamla grusvägar med så många potthål och som är så dåligt underhållna men så kollar man på Google Earth och ser så mycket som man inte alls har en aning om att det finns så visst är det spännande att kunna sitta hemma och utforska 😎

#3 Det där var riktigt häftigt och snyggt 😎

Carmarino
2021-08-25, 17:13

#4: Ja, det var så roligt att se att det var ett hjärta. Tidigare har jag bara sett den från marknivån och då ser man inte vilken form den har.

För skojs skull tog jag en titt på Eniros historiska flygfoton också, och såg då att stenkrossen tydligen inte var vattenfylld på den tiden. Det står 1955-1967 på bilden, men jag tror den är från slutet av 1950-talet. Vill minnas att den var vattenfylld 1967, men jag är inte säker.

[GIKmio]
2021-08-26, 15:02

Google Earth har jag kollat på. Gillar även mapsiter när det är street wiew så man kan "gå stadsvandring" i städer jag aldrig besökt.

Annons:
[Urskog]
2021-08-27, 16:36

#6 Street view tycker jag är kanonbra, ska man åka någonstans man inte är bekant med kan man kolla upp så mycket innan och på så vis blir det lättare att hitta väl man är på plats 😎

[GIKmio]
2021-08-27, 17:36

#7 Förr stannade bilar ibland och folk frågade om vägen till ett visst ställe. Men det var flera år sedan nu. Tack var Google Earth, Google Maps, Mapcarta och allt vad dom heter 😊

Agnetachristina
2021-08-27, 21:14

#0: Spännande! Kanske en sjö som kan ses när den håller på att försvinna, som denna;
https://www.svd.se/rysk-sjo-forsvann-over-en-natt

Det var som om någon dragit ut proppen i ett enormt badkar - över en natt försvann allt vatten i en sjö i Nizjegorodskaja-regionen i centrala Ryssland.
Upp till toppen
Annons: