Annons:
Etikettallmänt
Läst 373 ggr
Staffan
8/22/21, 4:35 PM

Vad göra med Karl-Johan svamp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spenderade lite tid i skogen idag och hittade stora mängder Karl-Johan i trevliga storlekar. Gissar att det är 7-8 kilo :)

Nu undrar jag om det finns någon som har tips på hur man bäst kan ta hand om just den svampen, och om någon kanske sitter inne med något trevligt recept den kan användas till?

Tips emottages tacksamt!

// Staffan

Annons:
DesK
8/22/21, 4:44 PM
#1

Ät upp den 😉 Den svampen är mycket bra att torka, skuren i skivor, sedan kan man använda den till såser och stuvningar. Man kan också salta in den, för senare konsumtion. Många tycker att det är bättre än att frysa in den.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Staffan
8/22/21, 4:50 PM
#2

Har sett att många skär den i skivor och torkar, det verkar vara populärt.
Hur gör man när man saltar in den?

// Staffan

Åsa S
8/22/21, 4:57 PM
#3

Jag fryser den rå i bitar. Häller man ner dem i en stekpanna med smör direkt från frysen smakar de som nyplockade

Maria
8/22/21, 4:59 PM
#4

Åh Karl-Johanssvamp som är så gott. Jag har bara ätit färsk och torkad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
8/22/21, 5:05 PM
#5

#3

Hur länge kan du ha dom i frysen innan de blir dåliga då?

// Staffan

Condor
8/22/21, 5:18 PM
#6

#2:

Om du torkar skivorna i solen, omvandlas egosterol som finns i svampar till vitamin D. Bäst är 6 timmar solljus på följande 2 dagar. Överskrider du detta, sjunker halten av vitamin D igen.

Annons:
Åsa S
8/22/21, 5:23 PM
#7

1-2år i frysen är inga problem att ha dem i frysen jag har inte testat ifall de håller längre de brukar gå åt

Staffan
8/22/21, 5:24 PM
#8

#6 Vad intressant, det hade jag ingen aning om.

#7 Oj, det var ju rätt länge måste jag säga. Bra.

Ulla
8/22/21, 5:34 PM
#9

#3: Kan man alltså frysa den rå. Det visste jag inte.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Sindri
8/22/21, 9:30 PM
#10

Åh, lyllosar. Jättegrattis!
Jag har bara torkat Karl-Johan, den håller sig i flera år.
Sås på Kallar är jättegott, eller gräddstuvade till omelett.
Man kan också lägga torkade direkt i grytor. Karl-Johan ger mycket smak så det behövs inte så mycket.

  • Redigerat 8/22/21, 9:34 PM av Sindri
Sabah
8/23/21, 7:16 AM
#11

Mmm, gottigott! 😋

Jag har antingen torkat dem eller fryst in dem efter förvällning.

Jag har sedan använt dem i såser, stuvningar, grytor. Brukar göra soppa på dem också:
Maries specialsoppa 4 port.
Fräs 1 L rå Karl-Johan eller blandsvamp, 1 lök, häll på 1/2 liter vatten (ev. mer), blanda i 2 grönsaksbuljong,. Red med 1 msk mjöl 2 dl mjölk. Häll i 2 rivna morötter. Häll i 2 dl grädde. Smaka av med salt, peppar och dill.


💖🧡💛💚💙💜

  • Redigerat 8/23/21, 7:17 AM av Sabah
DustyRoad1974
9/5/21, 5:13 AM
#12

Nej, tyvärr. Det är inte lämpligt att frysa in rå svamp.

Svamp innehåller mycket vätska och under frysningen omvandlas vätskan till stora iskristaller. Dessa kristaller spränger sönder svampen så att den blir lös och sladdrig i konsistensen efter upptining. Det kan även bli smakförändringar.

Bäst är att förvälla svampen i sitt eget spad, alltså i den vätska som bildas när man hettar upp den. Förväll tills spadet nästan helt och hållet kokat in, låt svalna och frys in i lagom portioner. Gärna väl skyddad i lufttäta burkar.

DustyRoad1974
9/5/21, 5:20 AM
#13

Förkoka svampen i sin egen vätska tillsammans med 1/2 tsk salt per liter svamp. Låt koka cirka 10-15 minuter under lock. Tillsätt lite vatten om svampen är torr. Frys sedan svampen tillsammans med det spad som bildas. Då behålls smakerna bättre. Använd ej smör eller margarin då det härsknar i frysen lätt.

  • Redigerat 9/5/21, 5:23 AM av DustyRoad1974
Annons:
Carmarino
9/5/21, 6:06 AM
#14

#12: Just Karljohansvamp kan frysas rå.

Karljohan kan styckfrysas rå. Skär svampen i 2 mm tjocka skivor på längden, det blir vackrast om svamp och fot sitter ihop. Lägg i frysen på plåt eller fat. När skivorna är frusna packar du om dem i fryspåsar eller lådor. Tina inte svampskivorna införväg när de sedan ska anrättas, utan stek dem direkt i ett lager i het panna.

Svampen kan också frysas i halvor, skurna på längden genom hatt och fot. Det är viktigt att kontrollera att den inte är angripen och skära bort eventuellt insektsangripna delar. Lägg smörpapper mellan halvorna och frys in i fryspåse eller låda. Halvtina svampen innan den ska tillagas, skiva och stek direkt i het panna.

https://svampkonsulent.se/ta-hand-om-svamp/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
9/5/21, 7:33 AM
#15

#14: Ah, det var nytt för mig! Det kan ju vara bra om man vill ha lite mer dekorativa bitar! 🙂
Jag har för det mesta förvällt dem i sitt eget spad, som jag gör med all svamp men jag har också provat att torka dem, det var inte dumt! 🙂 Gott och de tar inte plats i frysen (som oftast är full här) och praktiskt då man kan snabbt ta lite till matlagningen utan att behöva tina upp! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Åsa S
9/5/21, 8:50 AM
#16

Japp det är enbart karl johan jag vet funkar bra att frysa in rå när det gäller svamp. Det finns alltid undantag till reglerna. Även många grönsaker bör förvällas för att iskristallerna förstör dem annars men även där finns undantag ex. grönkål blir superbra frysa rå

Upp till toppen
Annons: