Annons:
Etikettallmänt
Läst 618 ggr
Staffan
2021-02-18, 10:02

Stockholm 1913

Tänk att livet i Stockholm såg ut så här för mer än ett hundra år sedan.

Lägg märke till den lilla familjen som kommer in i bild vid 2:14 och som vinkar och tittar så nyfiket.

// Staffan

Annons:
Niklas
2021-02-18, 10:23

Vilken fantastisk film! Jag har alltid tyckt att det är så fascinerande att vi kan spara tidpunkter i foton och filmer. De där ögonblicken kommer aldrig tillbaka, men tack vare att någon har filmat kan vi ändå resa tillbaka i tiden. Otroligt!

Jag undrar vad hörnhuset där det stod ”Automat” var för ställe. Det måste ha varit något självklart på den tiden eftersom det inte stod något mer.

Hur hittade du den här filmen?

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

[[eskils_]]
2021-02-18, 10:36

Väldigt trevlig film! Så det fanns eldrivna spårvagnar redan då, som samsades med hästarna på gator och torg. 🚋🐎

Undrar också vad Automat var. Kanske en tvättinrättning med elektriska tvättmaskiner, centrifuger och manglar?

• Redigerat 2021-02-18, 11:28 av [[eskils_]]
Staffan
2021-02-18, 10:39

Ja, visst är den fin.

Min gissning är att "automat" var ett tvätteri, men jag har ingen aning.

Jag har en cirka 15 år gammal DVD-box med 6 filmer som heter och handlar om "Det gamla Stockholm" så intresset för Stockholmiana har alltid funnits.

Här hittar du många av klippen fast utan musik och färg… :)

// Staffan

• Redigerat 2021-02-18, 10:41 av Staffan
[[eskils_]]
2021-02-18, 11:02

#3: Det tycks vara delvis samma film som den första. Gissar att ljudet är pålagt efteråt. Mysigt att få hälsa på hos dem som levde då. Söta barn i sjömanskostymer och alla män hade keps eller hatt på huvudet. Otänkbart att gå barhuvad.

Har ett par VHS-filmer i serien "Stockholmspärlor" av Jan Bergman. Ska göra om dem till DVD eller USB vid tillfälle.

https://www.youtube.com/watch?v=2phq2o-sWRM

Stockholmspärlor med bland annat 50-årsjubilieumet av Roslagsbanan med att det nya loket från Nohab i Trollhättan, Eastmaninstitutet invigs, Brommas flygplat...
  • Redigerat 2021-02-18, 11:25 av [[eskils_]]
Niklas
2021-02-18, 11:15

Det är samma film. 😀

Carmarino
2021-02-18, 11:53

Vilket jobb de måste ha lagt ner på att färglägga filmen.

Det var många som tittade nyfiket in i kameran. Det hände nog inte särskilt ofta att de såg en filmkamera. 😊

Det framgår förmodligen av skyltarna på väggen vad Automat var för något, men de är för suddiga för att kunna läsas. Gissar också på någon form av tvättinrättning.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Staffan
2021-02-18, 12:47

#4 Eskils

"Har ett par VHS-filmer i serien "Stockholmspärlor" av Jan Bergman. Ska göra om dem till DVD eller USB vid tillfälle."

Ja, det kanske var så serien hette. Det är möjligt att jag blandade ihop titeln med boken som August Strindberg och Claes Lundin skrivit, som handlar om livet i Stockholm förr. Massor av spännande läsning om hemliga ordenssällskap och annat vill jag minnas… :)

#5 Niklas

Är du helt säker? ;)

// Staffan

Condor
2021-02-18, 13:08

#1:

Haha, det står "Corona" på den där vagnen. Nu vet vi vart viruset kommer ifrån. 😄

Niklas
2021-02-18, 15:41

#6: ”Vilket jobb de måste ha lagt ner på att färglägga filmen.”

Inte helt säkert:

» Image Colorization API | DeepAI

#7: Inte helt säker. Såg början och kände igen det så jag antog det. 🙂

#8: Aah, du såg det! 😀

Colorize black and white images or videos using the image colorization API. Add color to old family photos and historic images, or bring an old film back to life with colorization.
Carmarino
2021-02-18, 15:57

#9: Visste inte att den funkade även på filmer. Läste en beskrivning om hur någon hade gjort, för att färglägga en kort filmsnutt, och det tog tydligen väldigt lång tid.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Månglädje]
2021-02-18, 16:31

Helmysigt att se, såna här gamla filmer kan man aldrig få nog av. År 1913 stod vårt hus klart det började byggas 1912 och jag brukar tänka hur såg det ut här då. Har funnit lite bilder från innan huset byggdes det är bara en tom plätt där huset står nu och åkrar men jag hoppas hitta bilder eller till och med kanske en film för det var betydande folk som har bott här genom tiderna så som dåvarande Häradshövding men ändå så svårt att hitta men nånstans borde någon ha något kvar så jag letar vidare och hoppas.

Sånt här är så härligt och spännande och jag är en väldigt gammaldags person som blir helt lyrisk över kläder, inredning och hur allting såg ut förr. Så oerhört vackert och på den tiden gjordes allt i kvalitet så saker och ting höll i många långa år framöver , annat är det nu med allt halvfusk och halvfabrikat som blir slit och släng men förr kunde man göra saker som än idag år 2021 håller, det är imponerande 😎

LottaV
2021-02-18, 17:56

Jag är imponerad att de skyltade så öppet med att de kommer en leverans med öl så att de sätter ölets namn på vagnens sidor det är trots allt krigstid och Sverige hade dåligt med många basvaror.

Ett gott skratt förlänger livet

Moon AppleGrey
2021-02-19, 15:34

#12: Första världskriget startade dock 1914. Filmen var från året innan.
Men, du har rätt i att det var brist på varor i över lag.

'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland

Värd för Musik & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, & Vikingar

/ Billy

Annons:
Niklas
2021-02-22, 13:28

#12: Kanske kände folk inte till Corona i Sverige då?

[Roses2]
2021-03-10, 14:08

De klädde sig så elegant på den tiden!

Upp till toppen
Annons: