iFokus-bloggen iFokus

iFokus-bloggen

Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
Staffan
10

Odla ärtskott själv

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker ärtskott är fenomenalt goda, särskilt i sallader och på smörgåsar. Dom är dessutom superenkla att odla själv… :)

// Staffan

• Redigerat 2021-01-15 07:45 av Staffan
Maria
0

Det var det första sonen fick odla när han var liten. Mest för att de växer så fort och att det är roligt att följa.
Dessutom är det väldigt gott🙂

/Maria

Lussan20
0

Kan man ta vanliga gula ärtor att driva upp?
Mvh/WL

Maria
1

#2 Javisst🙂

/Maria

Lussan20
0

Jag kommer sätta mycket ärtor, det borde gå i halverade mjölkkartonger tex.
Jag älskar smaken av ärtor så skotten borde bli smaskens, tack för svar Maria! Mvh/WL

Maria
0

#4 Ja det är så himla lättodlat.

/Maria

MonicaLagerquist
0

Nu ska jag genast lägga lite årtor i blöt.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
0

Attans jag hade visst kokat ärtsoppa på mina ärtor.Men nu står det ärtor på inköpslistan.

Maria
0

Jag har aldrig blötlagt ärtorna jag planterat utan ner i jorden med massa vatten bara.
Jag gissar att det kanske går lite fortare om man blötlägger?

/Maria

Carmarino
0

#8: Kollade i texten under videon och där finns en länk till hur hon gör, och hon lägger inte ärtorna i blöt:

Strö ut gula ärter över jordytan, tätt, tätt och tryck lätt ner dem mot jorden. De ska helst inte ligga i två lager eller för mycket ovanpå varandra. De ska inte täckas med jord.

Observera att jag aldrig blötlägger mina ärter innan sådd, det är alldeles för pilligt. Genom att vattna igenom jorden ordentligt innan sådd, gärna med varmt vatten, blir ärterna så att säga blötlagda och sådda på en och samma gång.

https://www.sarabackmo.se/guide-odla-artskott-inomhus-i-smart-lada/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Alla kan lyckas med ärtskott! Här ser du min smarta odlingslåda för att odla massor av ärtskott inomhus på vintern. Fyll fönstret med grönt att knapra på - så nu så har du fint att skörda till nyår!
Maria
0

#9 Ja ungefär så.

/Maria

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har mina ärtor legat i blöt sen igår. Planterat dem i en blandning av kaffesump och jord.

Maria
0

Jag har alltid petat ner dem i jorden med lite jord över så att de inte syns men det kanske man inte behöver göra?

/Maria

Lussan20
0

Det känns så mysigt att plantera ärter, jag ska bara köpa såjord och hitta bra tråg, minns att pappa sådde i mjölkpaket som han gjorde små hål i botten på. Hans luktärtor var otroliga och ärtskott är säkert jättegott på en smörgås.
Känns vårlikt och sprakande levande dessutom! Mvh/WL

MonicaLagerquist
0

#13 Jag sår mina i kaffesump.

Carmarino
0

#12: Enligt Sara i videon så behöver man inte det. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
0

Nej det här är såklart smidigare.

/Maria

Facklan
0

#14. Berätta då kan man inte spola var dag ?

MonicaLagerquist
0

#17 Jag spolar inte av dem utan jag bredsår dem i en skål och där får de stå och växa till sig. Sen klipper jag dem och sköljer innan jag äter dem.

Christina_46
1

Det låter jättegott. Måste provas 😊

Hästliv7
0

#2: ja

Denna kommentar har tagits bort.
MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina ärtskott växer inte lika bra som vanligt men vi har börjat äta av dem

Carmarino
1

Har kommit ett steg på vägen mot att odla ärtskott - köpte jord idag. 😄

Maria
0

#22 Så fina.

/Maria

Lussan20
0

Jag är också en bit på väg, ärtor och jord inköpta, nu är det bara kvinnokraften kvar! hihi.Mvh/WL

MonicaLagerquist
0

Det är ju ett steg i rätt riktning.

Carmarino
0

#26: Ja, fast jag har inte kommit längre än så. 😄

MonicaLagerquist
0

#27 👍 Plötsligt händer det.

• Redigerat 2021-02-03 12:34 av MonicaLagerquist
Carmarino
0

#28: Ja, varje gång jag ser den här diskussionen så blir jag påmind, men längre än så har det fortfarande inte kommit. 😊

Denna kommentar har tagits bort.