Odla ärtskott själv
Jag tycker ärtskott är fenomenalt goda, särskilt i sallader och på smörgåsar. Dom är dessutom superenkla att odla själv… :)
// Staffan
- Redigerat 2021-01-15, 07:45 av Staffan

Det var det första sonen fick odla när han var liten. Mest för att de växer så fort och att det är roligt att följa.
Dessutom är det väldigt gott🙂
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kan man ta vanliga gula ärtor att driva upp?
Mvh/WL

#2 Javisst🙂
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jag kommer sätta mycket ärtor, det borde gå i halverade mjölkkartonger tex.
Jag älskar smaken av ärtor så skotten borde bli smaskens, tack för svar Maria! Mvh/WL

#4 Ja det är så himla lättodlat.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Nu ska jag genast lägga lite årtor i blöt.
Stolt ägare till fem La permer

Attans jag hade visst kokat ärtsoppa på mina ärtor.Men nu står det ärtor på inköpslistan.

Jag har aldrig blötlagt ärtorna jag planterat utan ner i jorden med massa vatten bara.
Jag gissar att det kanske går lite fortare om man blötlägger?
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#8: Kollade i texten under videon och där finns en länk till hur hon gör, och hon lägger inte ärtorna i blöt:
Strö ut gula ärter över jordytan, tätt, tätt och tryck lätt ner dem mot jorden. De ska helst inte ligga i två lager eller för mycket ovanpå varandra. De ska inte täckas med jord.
Observera att jag aldrig blötlägger mina ärter innan sådd, det är alldeles för pilligt. Genom att vattna igenom jorden ordentligt innan sådd, gärna med varmt vatten, blir ärterna så att säga blötlagda och sådda på en och samma gång.
https://www.sarabackmo.se/guide-odla-artskott-inomhus-i-smart-lada/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

#9 Ja ungefär så.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Jag har alltid petat ner dem i jorden med lite jord över så att de inte syns men det kanske man inte behöver göra?
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Det känns så mysigt att plantera ärter, jag ska bara köpa såjord och hitta bra tråg, minns att pappa sådde i mjölkpaket som han gjorde små hål i botten på. Hans luktärtor var otroliga och ärtskott är säkert jättegott på en smörgås.
Känns vårlikt och sprakande levande dessutom! Mvh/WL

#13 Jag sår mina i kaffesump.

#12: Enligt Sara i videon så behöver man inte det. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nej det här är såklart smidigare.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

#14. Berätta då kan man inte spola var dag ?

#17 Jag spolar inte av dem utan jag bredsår dem i en skål och där får de stå och växa till sig. Sen klipper jag dem och sköljer innan jag äter dem.

Det låter jättegott. Måste provas 😊
#2: ja
Inlägget är borttaget

Har kommit ett steg på vägen mot att odla ärtskott - köpte jord idag. 😄

#22 Så fina.
/Maria
Ur Lille Prinsen.

Jag är också en bit på väg, ärtor och jord inköpta, nu är det bara kvinnokraften kvar! hihi.Mvh/WL

Det är ju ett steg i rätt riktning.

#26: Ja, fast jag har inte kommit längre än så. 😄

#27 👍 Plötsligt händer det.
- Redigerat 2021-02-03, 12:34 av MonicaLagerquist

#28: Ja, varje gång jag ser den här diskussionen så blir jag påmind, men längre än så har det fortfarande inte kommit. 😊
Inlägget är borttaget