Smide en bra hobby?
Jag har under lång tid övervägt att försöka lära mig smide. Tycker det verkar vara en rolig hobby som är överkomligt enkel att komma igång med men samtidigt något som man behöver arbeta mycket med för att bli riktigt bra.
Det råkar inte finnas någon här som själv provat på det? Hur går man bäst tillväga för att komma igång? Behöver man ordna en enkel egen smedja? Finns det kollektiv?
Gränsfors Bruk har lite olika kurser som kanske är bra -
någon som testat att gå en sådan?
https://www.gransforsbruk.com/butik/kurser/smideskurser-kurser/
// Staffan
- Redigerat 2020-12-05, 11:26 av Staffan
Verkar kul, men har faktiskt aldrig sett några kurser!
Kul med en, ja annorlunda hobby! Något speciellt du tänkt dig smida?
Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Vår hovslagare håller på en del med smide. Jag ska fråga henne nästa gång hon kommer ut. 😊
// Harley 🏳️🌈⚧️
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Hästar & ridsport, Film, Hamster
I skolans "Trä- & Metallslöjd" fick vi prova på smide. Kul, men svårt.
Spontant så tror jag att den verkligen svårigheten är att det kräver en specifik lokal & utrustning.
Smide finns i många former. Jag gissar att järnsmide inte är enklast att komma igång med. Min bror höll på med silversmide förut. Han visade mig hur man gör en silverring. Det blev en liten prinsessring med en krona på till min dotter. 🙂
Skalan på silversmide är lite mindre. Man behöver inte en ässja till exempel. Dessutom finns det kurser lite här och där. Järnsmide har jag bara sett Gränsfors kurser för.
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton
http://yggdrasilhantverk.se/martin/index.html
Ahlséns Jernsmide i Handen.
- Redigerat 2020-12-05, 11:53 av [Hayabusa]
Min svägerska håller på en del med silversmide. Det är nog en rätt bra hobby man kan pyssla med hemma.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Min pappa var grovsmed en gång i tiden och min bror har jobbat som hovslagare.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Min pappa pyssla med hästskosöm smide när han var yngre. Gjorde alla möjliga saker bla en väggprydnad till min gammelmorfar som var byggmästare men även ljusstakar och smycken.
Är väl något som är enkelt att börja med på hemmaplan.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
- Redigerat 2020-12-05, 13:39 av Maleficum
Försök du, ingen går på dina distraktioner! :D
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"En hund i famnen och en eldkastare i handen"
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"
Jag var i Gränsfors förra året för att besöka blomkruksfabriken med mitt arbete, dom tog mig med till smedjan och visade den. Det var en väldigt fin smedja och naturen där uppe är ju också väldigt fin. Det krävs ju en ächa och ett städ och så vidare, så man skall ju ha platsen till det men ett fint gammalt hantverk.

Hults bruk utanför Norrköping har smideskurser, i alla fall pre Corona.Lite sugen på att lära mig någon gång vill göra egna knivblad, gärna damask, men det får nog bli när jag blivit pensionär, hinns inte med nu.

Jag har min brors gamla städ här hemma 🙂
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
#9 vad vackra saker han gjort!!
Smide är kul!! Jag dock inte sett några kurser men det finns ju utbildningar inom det på olika ställen!!
Vet inget om smide, men tycker att det är kul med hobbyer.
Önskar dig lycka till med det.
Själv så var det glasblåseri jag hade intresse för som "ung" (vet inte om nuvarande 32 år räknas som gammal…), men än så länge inte gjort slag i saken.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, & Vikingar
/ Billy

#14: Han har gjort massor av vackra saker :) Lite synd han inte pysslar med det längre.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vilken fin tråd, vad härliga ni är!
#2 Nej, inga specifika artefakter i sikte… :)
#3 Tack - det uppskattas!
#6 Tack för länken!
#9 Fint! Hade hört ordet "hästskosöm" förrän du nämnde det. Ett extra tack för det! :)
#10 Du hröde rätt, det fungerade inte :)
#11 Inspirerande. Låter som ett ställe jag vill besöka!
#12 Tack för tipset!
#13 Bara att damma av det och börjat smida lite då! ;)
#15 "Nuvarande" 32 räknas fortfarande som ung, så mycket kan jag hjälpa dig med… :)
#16 Det kanske går att övertala honom att göra mer? Skull mer än gärna göra ett blogginlägg och visa upp något - nytt eller gammalt! :9
// Staffan