Använd bilbälte
Gammal nu men fortfarande en av de kraftfullaste kampanjer jag sett.
Använd bilbälte.
// Staffan
- Redigerat 2020-11-01, 11:46 av Staffan

Jag håller också med.
Fantastiskt bra budskap på kort tid. Ett budskap som verkligen fastnar.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
Ganska otroligt att det på många ställen tog flera decennier innan det blev lag på bälte och att tillverkare tvingades installera dom.
Precis som för rökning, surt regn, ozon och miljö sådde man tvivel genom att peka på att forskningen inte var överens, kostnader och individens frihet.
I USA är det fortfarande så att bältespåminnelsen bara får pipa och blinka i max 8 sekunder.
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Aldrig sett. Fin rulle 😜

Har haft körkort sedan -86, minns att de första åren kollades inte bältet vid besiktning. På min första bil gick ett fäste sönder, men det hörde jag inte ett ord om när jag besiktade.
Ja, stämningsfull, vacker, känslosam film med överraskande slut som ger en ordentlig tankeställare utan att egentligen skrämmas. Väldigt bra!
Sajtvärd Katter iFokus
Såväl trepunktsbältet som rullbältet är uppfunna av svenskar. Rent generellt så var Volvo drivande i frågor om säkerhet som t ex bilbälte.
NTF lanserade för 1-2 år sedan en rad filmer om bilsäkerhet bla om vikten av att använda bilbälte.
WOW den har jag missat.
Snacka om tankeställare. Jag använder alltid bältet, men det finns folk i min närhet som inte har det.
Så fort det kan gå.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#8: Det är väl drygt 40 år sedan det blev lag på bälte, så lite märkligt att det fortfarande finns de som struntar i det. Själv tycker jag det känns märkligt om jag någon gång hamnar i en bil utan bälten. Inte för att det förekommer så ofta numera, men det har hänt.
Känner mig väldigt oskyddad utan. I princip de enda gånger jag inte använder bältet är när jag kör ut ur eller in i garaget, eftersom jag då måste ut och öppna garageporten. Men det rör sig om högst fem meter.
Har dessutom en bil som börjar tuta efter en kort stund om man missat att ta på bältet - och det är ett väldigt högt och irriterande ljud.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2020-11-06, 15:11 av Carmarino
#9: Jo jag förstår heller inte. Jag har ifrågesatt de som inte använder bälte, men de bara rycker på axlarna och fortsätter strunta i bältet.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#10: Ända tills de fastnar i en kontroll och inser hur mycket böter det blir. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tyvärr, så smarta är de inte. De har fastnat i kontroller flera gånger.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Kan inte minnas att jag sett denna vieo förut, men visst blir man tårögd av den.
Tycker att den känns mer kraftfull just för att det inte är något tal utan bara mimik, rörelser och instrumental musik.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, & Vikingar
/ Billy