Kan inte minnas att jag någonsin har sett eldflugor i Sverige. Däremot såg vi ofta lysmaskar när jag var barn. Nu är det många år sedan jag såg några senast.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Visste inte ens att det fanns eldflugor i Sverige!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Såg otroligt många på västkusten men det är 40 år sedan

#1 Carmarino
Du har helt rätt, det var nog lysmaskar jag såg också. Fast nu är det längesedan.

#4 Tydligen är eldflugor besläktade med lysmaskar, men det finns inga eldflugor i Sverige (enligt Wikipedia). Har alltid haft för mig att lysmaskar verkligen var maskar - eller snarare larver - men det är visst skalbaggar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Hade varit trevligt att stöta på en "lysskalbagge" i vilket fall som helst,
det var länge sedan senast… :)

Lysmask såg jag senast en myggrik sommarnatt, i juli 83 på en gudsförgäten ö i sjön Bäen i Göinge i nordöstra Skåne.
🤪
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Hade ett gäng i trädgården vid midsommar. Lös som gröna lysdioder.
Kan inte minnas att jag någonsin har sett en riktig eldfluga, men det beror kanske på var i Sverige man bor?
Ser väldigt mysiga ut, iallafall. 🙂
Redigering: Ah, ser nu hänvisning till wiki.
Ja, jag har inte sett lysmaskar för den delen, heller.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, & Vikingar
/ Billy

Jag såg också lysmaskar när jag var liten och trodde verkligen det var maskar men där ser man.
Har inte heller sett dem sen dess men är dels sällan ute när det är mörkt och kanske är det så att vi har för mycket andra ljus överallt på kvällarna för att se dem?
Som typ New York och stjärnhimlen?
Lena, sajtvärd för NyaKattsajten och hjälper småbusarna med deras blogg.
Inlägget är borttaget