Lite tuffare tag på iFokus
Häromdagen driftsatte vi en viktig förändring på iFokus. Den innebär i korthet att sajter som har låg aktivitet kommer att flyttas från listan med intressesajter till en lista som vi kallar "Vilande sajter".
Jag tror att många med mig ogillar forum med alltför låg aktivitet. Inlägg av typen "Hallå?" eller "Här var det dött…" är inget man vill se någonstans, allra minst här på iFokus.
Av den anledningen har vi nu sjösatt ett ny system som med automatik sorterar undan de sajter där aktiviteten är så låg att de riskerar att uppfattas som döda. Sajterna kommer framöver att placeras under den nya kategorin "Vilande sajter".
Kontrollerna görs löpande så om det finns någon bland våra vilande sajter som du tycker förtjänar att återigen lyftas in i rampljuset är det bara att gå in på sajten och skriva inlägg. Sajtkarten i vår sidfot uppdateras var 30:e minut.
I skrivande stund är det 36 sajter som sorterats ut:
Barnlöshet, Godmanskap, Singelföräldrar, Karbohydrater, Lenormand, Skuggfolket, Viktoperation, Webbprogrammering, Avenged Sevenfold, Magdans, Musikproduktion, Sagan om Ringen, Trackmania, Dokumentärer, Goda Nyheter, Självpublicering, Ursprungsfolk, Förhistoriskt, Indien, Månväsen, Nordisk historia, Engelskt Fullblod, Gecko, Kaspisk häst, Ledarhund, Vaktlar, Camping, Fälttävlan, Galopp, Motorcykel, Paintball, Amerikanska bilar, Trådslöjd, Lantliv, Vin, Whisky.
// Staffan
Vad är skälet till att inte Thailand, Åland och många andra är med?
Det spekuleras hejvilt i en tråd på *SUPPORT* men det skulle sitta fint med ett riktigt svar från någon som vet.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1: Jag tycker att Rita-S sammanfattade det bra i kommentar 23 i den diskussionen.
och sen räknas inte sajter som lyfts ur nätvärket av grabbarna pga ingen Sajtvärd eller liknande som en "vilande sajt" därav syns inte dessa i listan fick jag veta nu i dag. Sajter ifokus-grabbarna väljer att lyfta ut ur nätvärket finns varken i scroll-listan till höger eller "interessesajter/vilande sajter" härunder.
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈
Eftersom jag har mycket med Thailand att göra, så hade jag tyckt det vore intressant att få mer information genom den sajten.
Ska jag uppfatta Niklas' svar som att den ska inte få finnas även om intresse finns. Den är utlyft och ska så förbli.
Så tolkar jag ditt utförliga svar, Niklas.
Då får jag hoppas att någon med intresse för Thailand kommer hit och vill vara Sajtvärd för en Thailandsajt. Vad får då den sajten heta för att inte förväxlas med den utlyfta sajten, Thailandvänner.iFokus? Siam.iFokus? eller kommer då den "gamla" sajten att raderas helt och den nya få det "gamla" namnet?
Det är inget som säger att en utlyft sajt aldrig kan bli inlyft igen. Det beror på varför den blev utlyft. Det kan vara att det saknas värd, att värden av någon anledning har bett att få den utlyft, eller andra skäl.
Då är där inte någon större skillnad på utlyfta och vilande sajter? 🤔
Eller är det det? Har vilande sajter inte blivit utlyfta utan hamnat i listan på ett annat sätt? Blir de vilande bara om det sköts av ett datorprogram och inte manuellt? 🤔
Kan vilande få "väckas" men utlyfta bara bli inlyfta om vissa kriterier uppfylls? (För oss okända och hemliga kriterier).
Hur väcks då vilande? Automatiskt efter programmeringen?
Hur kan utlyfta bli inlyfta? Manuellt?
Det beror på vad du jämför. Vilande har med aktiviteten att göra. Utlyfta har i regel inte med sajternas aktivitet att göra. Kriterierna för att lyfta in utlyfta sajter är inte hemliga, men det finns ingen fast regel eftersom det inte finns en fast regel för när de lyfts ut. Det är därför vi måste göra det manuellt och inte kan automatisera det. Varje fall är mer eller mindre unikt. Vilande sajter styrs av aktiviteten. Är de aktiva anses de inte vara vilande och lyfts automatiskt in igen.
#6 Tack, Niklas, då blev det mindre oklart. 🙂

Är lite nyfiken på om ni skulle kunna tänka er att slå ihop Webbprogrammering till en Programmering rätt och slätt?
Mvh Stephanie
#8: Namn- och inriktningsbyten är delvis en fråga för värdarna, men jag tror att bägge sajterna har en plats att fylla (Programmering finns för närvarande inte som sajt).
#10: Inte jättemånga. Som värd kan du hålla koll på sajtens aktivitetsindex. Så länge det inte är rött är det ingen fara. Dessutom försvinner den inte om det är rött kortare perioder.

Varför finns inte Twilight.ifokus med i vilande sajter listan?
Därför att den inte är vilande. Twilight iFokus saknar värd.

men är den inte i princip vilande om den inte har värd. hur kan någon annan bli intresserad av att ta över värdskapet om den inte annonseras ut?
En sajt utan värd saknar någon som tar ansvar för sajten och då vill vi inte visa dem bland vare sig vilande eller levande sajter. Den kan ses av dem som kommer från Google, de som har den som favorit och de som vet om adressen.
Inlägget är borttaget