Annons:
Etikettallmänt
Läst 6233 ggr
Staffan
2018-09-24 12:02

Helt vanligt tvättråd?

Häromdagen skulle jag tvätta en filt jag har hemma. Letade upp den lilla lappen med tvättråd som naturligtvis var fullspäckad med olika symboler som ser bekanta ut men jag ändå inte kunde tyda. Letade då på internet snabbt fram en karta med förklaringar.

Jag fick de svar jag behövde men som vanligt dök det också upp nya frågor.

En av symbolerna, en överkryssad fyrkant, hade betydelsen ”Får ej torkas”. Vad i hela friden betyder det? Är det om man tvättat pyjamasen till sin guldfisk? Kan någon förklara?

// Staffan

Annons:
kattöga
2018-09-24 12:27
#1

Det kanske gäller våtdräkter?? 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Carmarino
2018-09-24 14:57
#2

Försökte hitta just den symbolen, men det var inte många sidor med tvättråd som hade den med. Till slut hittade jag den dock på tretti.se, och även där stod att den betyder att kläderna inte ska torkas. Så jag har mailat dem och frågat om kläderna ska hållas konstant våta, eller vad som menas. Återkommer med besked när/om jag får svar.Glad


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Androidtelefon]
2018-09-24 18:01
#3

Det är väl egentligen att den inte ska torkas i torkskåp, det menas att den ska torkas "naturligt". (hade den på en kattfilt, men med utländsk text på, så kanske inte svensk symbol?, men ja det finns några till som är mindre vanliga och som funnits och sedan glömts bort)

Beroende på textil kan vissa tappa sin form om de hängs och torkas, därför behövs vissa plantorkas.

Carmarino
2018-09-24 18:10
#4

#3 Det finns symboler för om ett plagg ska torkas liggande, hängande eller på något annat sätt. Det är därför det är lite märkligt att det finns en symbol för att plagget inte ska torkas alls.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Androidtelefon]
2018-09-24 18:56
#5

#4. Ja absolut gör de det, sa ingenting om det, tog upp som exempel bara, kan vara bra att veta. :) Älskar textil och syr en hel del, även fascinerats av hur man gjorde tyg förr som exempelvis att man vävde lintyg som sedan hamrades i flera timmar för att få bort hålen samt att den inte fransas.

Tjeja
2018-09-24 19:10
#6

"Torka ej i torkskåp" betyder det! Eller med andra ord, det skall inte torkas med värme!

Kläder som t e x krymper lätt av värme.  Tex obehandlad ull vet alla krymper i torktummlaren, men det kan det även göra av "bara värmen" så att säga. Alternativ att de lätt tappar formen och de hänger och behöver istället ligga ner och torka, tex utbredd över en torkställning.

På svenska tvättlappar brukar det stå att kläderna skall "dropptorkas" istället. Det betyder att plagget skall ligga ner och torkas i normal rumstemperatur för att inte tappa formen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Carmarino
2018-09-24 19:12
#7

#6 Fast symbolerna för "torkas liggande", "dropptorkas" etc. finns i raden ovanför.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Androidtelefon]
2018-09-24 19:21
#8

Tjeja, precis som jag sa. :) Borde kanske skapas sida på wikipedia om detta? :D

Tjeja
2018-09-24 19:21
#9

#7  Ja för det är ju en fråga om vad man är van vid tänker jag. Kulturell skillnad kanske. Vi är vanare vid uttrycket att dropptorka och förstår den symbolen. De som har "inte torkskåp" är vana vid den och tycker "dropptorka" är mer konstig och obegriplig.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Staffan
2018-09-25 13:58
#10

#2 Carmarino

Toppen, jag ser fram emot att höra vad de återkommer med för svar! :)

// Staffan

Carmarino
2018-09-25 18:14
#11

#10 Än så länge har jag inte hört något, men jag återkommer så snart jag får något svar. De kanske inte vet själv, utan måste ta reda på det först. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

TeknikSvett
2018-10-01 12:43
#12

Jag googlade runt lite och det enda jag lyckades hitta är att det inte är en symbol för torktumling, men det säger ju inte mycket. :) Vias guide har trasiga bilder, så den enda platsen där jag hittar symbolen är på Tretti.se (som Carmarino nämnde).

Jag tror att #6 har rätt. Alltså att symbolen betyder "torka ej med värme" - plagget kan dropptorkas, hängtorkas eller plantorkas, men inte i tumlare eller skåp.

Alla barnen fiskar, förutom Kaj, han ligger i magen på en haj.


Carmarino
2018-10-01 12:50
#13

Har fortfarande inte fått svar från tretti.se.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Staffan
2018-10-01 12:52
#14

#13

Det kanske är en hel avdelning som arbetar på det där nu… :)

Carmarino
2018-10-01 14:19
#15

#14 Ja, man börjar ju undra. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Androidtelefon]
2018-10-02 10:58
#16

Ni har redan fått svar, även dubbelkollat med farmor som även intygar det stämmer det jag skrev. Hon jobbade under 50 år på tvätteri.

Staffan
2018-10-03 11:29
#17

#16

Ja, förmodligen har du och din farmor rätt.

Men det blir ändå lite spännande att se vad Carmarino får för svar… :)

Carmarino
2018-10-03 11:40
#18

#17 Inte ett ljud har hörts ännu. Får nog maila och påminna. Så här står det nämligen i deras autosvarsmail:

Vi har mottagit ditt mail och kommer att behandla det så snabbt som möjligt, eller senast 2018-09-27 14:55.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-10-03 12:22
#19

Efter att ha mailat och påmint så fick jag äntligen svar. Fast det hjälpte inte mycket.

"När det gäller symbolen så måste han ha förväxlat symbolen med den som står för att man inte bör torktumla kläderna. Jag har försökt kolla upp symbolen och hittar ingen övrig information."

Så vi får lita på vad Androidtelefon skriver. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Staffan
2018-10-03 12:33
#20

#19 Carmarino

Så "han" är i det här fallet lika med jag? Jag måste alltså ha förväxlat symbolen med "Får ej torktumlas"? Jaja, vi får kanske nöja oss med det svaret och förklaringen som Androidtelefonen gett oss…. :)

Tack iaf för att du tog dig tid att skriva till dom.

>Androidtelefon

Tack för förklaringen!

// Staffan

Annons:
Carmarino
2018-10-03 13:55
#21

#20 Nej, "han" är killen som skrev informationen om tvättråden (Christian heter han). Skrev inget om dig i mailet. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: