Bästa välgörenheterna
Vilken tycker du är den bästa organisationen att donera pengar till?
Jag postar bara en kort lista till att börja med så får ni komplettera den med organisationer ni gillar. Berätta gärna i en kommentar varför ni tycker att dom är bra.
// Staffan

Jag känner att Läkare utan gränser och Greenpeace står mig varmt om hjärtat men kan egentligen inte ange orsak.
Jag har varit/är givare hos båda.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
gruvel har lagt till följande förslag:
- Kolmårdens insamlingstiftelse
Kolmårdens insamlingsstiftelse söker rädda djur från utrotning, exempel bara Amurtiger, Snöleopard. För Amurtiger samverkar kinesiska, ryska och amerikanska zoologer. Människan breder ut sig alltmer genom hög nativitet och de krav på omgivningens resurser som det ställer och ssk större djur trängs. Projekten som stöds söker även samverka med lokalbefolkning för bättre samexistens med vissa djur och så titta på miljöfaktorer i sammanhangen. Brukar själv stödja något djur varje år.
Cessy har lagt till följande förslag:
- Cancerfonden
- Hjärt och Lungfonden
- Strokefonden
- Unicef
- WHO

Men högst upp på min lista kommer alltid Läkare utan gränser stå, för de gör ett enastående jobb.
Magi-cat har lagt till följande förslag:
- Operation Smile
- Forska utan djurförsök

Amnesty har en del att förklara:
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Carpinus har lagt till följande förslag:
- Barnfonden
Barnfonden har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag har hört gott om dem av personer i min närhet.
Här finns det fler välgörenhetsorganisationer att plocka av:
VeilofElysium har lagt till följande förslag:
- Djurensrätt
- World Animal protection
LottaV har lagt till följande förslag:
- Diabetesfonden

Diabetesfonden står hökt i kurs hos mig för att dem försöker hitta de bästa sättet att bota Diabetes och jag och många med mig har Diabetes!
Diabetes är en av våra största folksjukdomar och det dör fortfarande flera personer om året!
Ett gott skratt förlänger livet
#4 Unicef gav jag till under ett par år då man kunde destinera summan till just en nepalesisk flickas skolgång ett helt skolår vilket kunde möjliggöra hennes egenförsörjning och oberoende av det ganska patriarkaliska samhället där. Men möjligheten togs bort sedan när min särbo och jag ville fylla på. Då fick det bli djur istället.
Loka03 har lagt till följande förslag:
- WWF
- Djurrättsaliansen
- Soi Dog
Maria har lagt till följande förslag:
- PLAN international

Jag kom på att vi har ju haft fadderbarn i många år i PLAN international.
/Maria
Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.
- Hundar Utan Hem
eskils har lagt till följande förslag:
- Svenska Kattskyddsförbundet, Svekatt
punkmusic har lagt till följande förslag:
- Att själv hjälpa till på plats
vendelay har lagt till följande förslag:
- Gotlands Djurfristad
- Stockholms Katthem
RC1393 har lagt till följande förslag:
- Barndiabetesfonden
- Min Stora Dag
lusekoftanova har lagt till följande förslag:
- AIK tifo

>RC1393
Just det, Min Stora Dag är ju en helt fantastisk idé.
// Staffan
Lite svårt att bilda sig en uppfattning om vissa organisationer, speciellt sådana som inte har 90-konton.

#26 Carpinus
Det instämmer jag också med.
Sedan finns det kanske också organisationer där ledningen skor sig enormt på verksamheten och det gillar jag inte heller.
Oavsett om dom har 90-konton eller inte…
// Staffan
#27 Så sant.
Lönelistorna för ledningarna säger väl inte allt om overheaden, men en del kanske:
Jag har kollat Cancerfonden och tyvärr stämmer denna lönen (år 2016, källa årsredovisning 2016)
Jag tycker inte det är skälig.

Enligt vad jag tagit del av beslöts för tio år sedan i Svenska Röda Korset att chefens lön inte fick vara högre än en riksdagsmans lön. Då var den 58 000 i månaden. Den har säkert ökat sedan dess, men knappast så det blir över en miljon.
Vad gäller 90-konton så får max 15 % av insamlade medel gå till administration.
I Röda Korset går mindre än så till administration. (Jag har inte det exakta procenttalet just nu.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Den höga lönen verkar stämma. Jag lägger in från deras hemsida. Det framgår inte frö vilket år eller när sidan är publicerad så jag utgår från att detta gäller nu.
**Generalsekreterarens lön
**Det finns de som tycker att vår generalsekreterare har hög lön. Därför redogör vi här hur mycket hon tjänar och hur arbetsvillkoren ser ut.
Röda Korsets tillförordnade generalsekreterare Anna Ernestam är chef för Svenska Röda Korsets arbete i Sverige och internationellt. Hennes lön är 92 300 kronor i månaden.
Uppdraget som generalsekreterare innebär att leda Röda Korsets arbete med att hjälpa människor som drabbas av kris och katastrof samt att jobba förebyggande och ha beredskap för insatser vid katastrofer och i efterarbetet.
Generalsekreteraren är högsta chef för 365 anställda, av vilka ett trettiotal är internationella delegater. Generalsekreteraren leder också Röda Korsets 121 000 medlemmar, 32 000 frivilliga och ett antal stiftelser, som Röda Korsets Högskola. Arbetet innebär ett stort ekonomiskt ansvar för en organisation med en omsättning på nästan 700 miljoner kronor och förvaltning av ett kapital som uppgår till drygt en miljard kronor.
Generalsekreteraren ska också företräda Röda Korset både nationellt och internationellt samt skapa opinion för de frågor Röda Korset driver i vårt unika uppdrag.
Generalsekreteraren har endast fast lön, ingen ersättning utgår för övertid. Pension utgår enligt gällande kollektivavtal. Förmåner som lunchkuponger och friskvårdsbidrag är detsamma som för övriga anställda.
Generalsekreteraren omfattas inte av Lagen om anställningsskydd, LAS. Anställningen upphör automatiskt utan föregående uppsägning när anställningstiden löper ut om inte förordnandet förlängs.
**Styrelsearvoden
**Röda Korsets ordförande Margareta Wahlströms arvode är 65 400 kronor i månaden. Det motsvarar det arvode som en riksdagsledamot får. Ordföranden har uppdraget som sin huvudsakliga sysselsättning. Arvodet är skattepliktigt och pensionsgrundande.
Till övriga ledamöter i Svenska Röda Korsets styrelse, föreningsrevisorer, ledamöter i Svenska Röda Korsets valberedning och regionrådens ledamöter utgår ersättning för inkomstbortfall, dock högst 3 000 kronor per dag.
Källa: https://www.redcross.se/om-oss/ekonomi/ersattning-och-arvode/