Annons:
Etikettallmänt
Läst 2154 ggr
Staffan
2016-09-06 13:45

Jag saknar Leffe

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I somras gick Leffe Dollert ur tiden.

Leffe blev medlem på iFokus strax efter att vi hade öppnat och blev genom åren en av de mest tongivande personerna hos oss. Jag tror inte det är många som haft någonting otalt med honom, trots att han över tiden formulerade text motsvarande tio böcker av Dostojeskij-kaliber här hos oss.

Vi hade många fina luncher genom åren och Leffe hjälpte mig, precis som han hjälpte så många andra, med olika saker. Och han var alltid lika entusiastisk över utvecklingen och alltid lika tacksam över alla fina människor som omgav honom här och som hjälpte honom på olika sätt.

Jag minns när vi hade köpt en hundra kilo tung färglaser och Leffe hjälpte mig flytta den. Jag minns hur han körde land och rike runt och organiserade så att massor av olika sajter hade ett eget bord och delade ut reklamblad på olika utställningar. Jag minns de fåtal tillfällen när han höjde rösten och tog ställning för det rätta. Jag minns den respekt han fick, som han så fint hade förtjänat genom att själv alltid agera sansat och respektfullt.

För ett antal år sedan drabbades han av den ovanliga lungsjukdom PAH. Den kortade hans liv men han höll trots det alltid huvudet högt. Ett inlägg han postade på sin sajt om den resa sjukdomen tagit honom på fick mig att gråta och får mig fortfarande att gråta. Det inlägget visar tydligt vilken fin inställning han hade, sitt öde till trots. Starkt och vackert och något som för tankarna till storslagna filmer. What we do in life, echoes in eternity.

Jag är tacksam över allt det fina Leffe bidrog med här på iFokus och jag är glad att iFokus blev en plats där han fann mening att spendera så många timmar. Nu är jag ledsen över att den tiden är historia.

Ett av mina favoritcitat lyder: ”When all this is over, all that will really have mattered is how we treated each other”. Det citatet passar fint in på Leffe och hans sätt att ta till vara på livet och människor och djur omkring honom.

Vila i frid Leffe, jag saknar dig.

// Staffan

Annons:
Honestyisdead
2016-09-06 14:17
#1

Fint skrivet!

DesK
2016-09-06 14:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Leffe var en stor man och en riktig vän, han lämnar ett stort tomrum efter sig!

Bifogar en bild från Leffes mycket värdiga och vackra begravning.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2016-09-06 16:14
#3

Så fint skrivet om Leffe.❤️

Han är oerhört saknad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
2016-09-06 16:24
#4

Så fina ord om Leffe.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Magi-cat
2016-09-06 18:18
#5

🌺🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2016-09-06 18:31
#6

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Jimmy.L]
2016-09-06 19:54
#7

Leffe ville åka och se speedway med mig i Hallstavik. Vi hann aldrig genomföra det. 

Leffe - Alltid saknad aldrig glömd!

Vixxen
2016-09-06 22:31
#8

❤️ En saknad kille!

Tjeja
2016-09-06 23:33
#9

Så sant och fint skrivet om den fantastiska och fina person som Leffe var!

Saknar också Leffe!

Säger som Jimmy.L 

"Leffe - Alltid saknad aldrig glömd!"

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tarotstollan
2016-09-07 00:09
#10

Leffe är saknad! 😕 Mycket fint skrivet!🌺

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
2016-09-07 06:36
#11

Tack för de orden Staffan. Jag hade förmånen att få träffa och lära känna Leffe litegrann genom hans reptilintresse och vi möttes och pratade på några terrariemässor, bland annat i Råstahallen vid Järva Krog i Sthlm. Han är mycket saknad.

[Nomen Nescio]
2016-09-07 19:26
#12

Leffe hade en historia med iFokus långt före innan jag lärde känna honom på olika sajter - det tog en tid innan jag insåg hur många järn han hade i elden här. Ändå verkade han hinna ge sig tid åt alla, som om inte hans tid var utmätt som vår. När jag en tid var värd för ett forum var det Leffe jag bad om råd, och jag är glad att jag lyssnade till dem. 

 Även Leffe måste ha haft sina svåra stunder, men aldrig någonsin att jag såg honom låta det skina igenom på någon av alla de sajter där han medverkade i olika former. Trots att jag aldrig fick förmånen att möta Leffe personligen var det en god vän som gick bort den där dagen i somras.  I ett sina sista PM skrev han med skräckblandad förtjusning: "Jag har precis blivit Medarbetare på ännu en sajt. Jag kan inte vara riktigt klok!" Men det var just vad han var, och det finns fortfarande saker kvar att lära av honom.

[VSK]
2016-09-08 13:20
#13

Tack för de fina orden Staffan. Tack alla.

Jimmy.L´s "Leffe - Alltid saknad aldrig glömd!" säger exakt hur jag känner. 

Den glädje och humor Leffe kunde visa enbart via sina ögon var magiskt att se. Det går inte att förklara. Man måste ha sett detta IRL. Ibland brukar jag tänka tillbaka på hur vi brukade skoja och skämta om de bandylagen vi håller på osv. För er som inte vet det så är det Broberg som är Leffes favoritlag gällande bandy.

Jag kan dela med mig av en händelse där jag blev rädd, medan Leffe mer eller mindre tyckte det var skoj.

Vi hade varit och fotat och var på väg hem till Leffe med Taxibuss. När chauffören fällt ned rampen och skulle backa ut med Leffes rulle, så hamnade ena hjulet nästan utanför rampen, men rampen har ju en liten bit plåt veckad som en liten vägg så ena bakhjulet liksom fastnade lite.

Vilket resulterade i att när rullen var på väg ned mot asfalten så trodde jag att nu jäklar är det kört, nu vickar rullen. Jag såg liksom i slow motion allt detta. Min puls lär garanterat skjutit i höjden. Jag flyttade mig snabbt mot rullen och skulle försöka att stadga upp den, men det var ju ingen fara. Min reaktion bara då jag inte varit med om nåt sånt här förut. 

Jag ser Leffes ögon och ansiktstryck och, det såg nästan ut som han tyckte detta var kul, typ åka karusell som barn. Hans hår svajade liksom 😃

Jag frågade han sen om han inte blev rädd, och nej det blev han inte för han var van. Jag berättade för han om min rädsla och reaktion, och vi båda bröt ut i ett skratt. Det var Leffe som började skratta och jag hakade på.

Det finns många minnen i mitt bagage, det här är ett av de.

Leffe är och förblir Mr iFokus för mig. Kommer alltid vara så. En gång så sa han faktiskt, ja, jag kanske är Mr iFokus ändå (efter det jag kallat han det några ggr).

Ja Leffe, du är och förblir Mr iFokus för mig och många andra.

Annons:
AnnaKarin
2017-07-04 19:52
#14

Ett helt långt år har gått men det känns som nyss. Leffe, Du fattas mig. Och Du, ha det!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

[VSK]
2017-07-05 08:18
#15

🌺

Magi-cat
2017-07-05 08:23
#16

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
2017-07-06 11:03
#17

🌺🐱

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
2017-07-06 11:06
#18

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vixxen
2017-07-06 12:13
#19

🌈

MonicaLagerquist
2020-09-29 14:02
#20

Så fint skrivet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[VSK]
2020-09-29 16:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Leffe fyller år idag.

Man fyller år i allas minnen oavsett vart man än befinner sig.

Grattis på din dag Leffe….

Här en bild Leffe tog när han och jag var vid hans systers sommarstuga.

DesK
2020-09-29 16:51
#22

Grattis Leffe, saknar dig här 💐

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
2020-09-29 18:37
#23

Leffe 🌼


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vixxen
2020-09-29 18:45
#24

Till fina Leffe! 🌺🌻

Tarotstollan
2020-09-29 22:27
#25

Du är saknad! 🌻

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LosGinos
2020-11-07 08:03
#26

Det var från början mitt ex som visade mig iFokus från första början. Tror det var runt 2008 om jag inte minns fel. Men det var Leffe som verkligen tog in mig i gemenskapen när han gjorde mig till Medarbetare på hockey. Han fanns alltid där, kunnig, trevlig och alltid lika tillmötesgående. Vi utbytte många ideer med varandra och det fanns en tillit jag sällan känt hos personer online. När Leffe avled lämnade han ett stort tomrum efter sig. Inte minst för personer i hans närmsta omgivning. Men även här på iFokus.

Vila i frid.

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Maria
2020-11-07 08:13
#27

💕💕💕

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
2020-11-07 08:15
#28

💗🌸🌼

Vila i frid, Leffe. Alltid så vänlig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: