Annons:
Etikettallmänt
Läst 2514 ggr
Staffan
2016-10-18 11:58

Knasigaste djuret i världen?

Har svårt att tänka mig att det finns något "knasigare" djur än kamelonter.

Tänk på saken:

- Ögon som i princip kan se 360 grader och som dessutom kan röra sig oberoende av varandra.

- Egenskapen att kunna skifta färg efter omgivningen.

- Den där långa tungan som den använder för att fånga insekter.

Kommer du på något annat knasigt djur med märkliga egenskaper? Kanske rentav av något som kan ge kamelonten en match? :)

// Staffan

Annons:
bommen99
2016-10-18 12:54
#1

Kunde inte hålla mig,, måste bli människan!! Finns ngt konstigare?

//h

Farwuq
2016-10-18 16:33
#2

#0 Näbbdjuret är också "konstigt" men inte på samma sätt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
2016-10-18 22:23
#3

Jag kan inte låta bli att undra hur kamelonten upplever det hela?

Har sett "söta och roliga" filmklipp förr med ovanliga djur som ser ut att reagera helt bedårande på den behandling de möts av och som filmas. Men sedan när man tar reda på djurets naturliga beteende och språk förstår man att den "söta" reaktionen snarare är en panikreaktion egentligen.

Som dessa kittlade Slow Loris till exempel.. deras reaktion är en försvarsreflex i panik när de sträcker sig för att sprida sitt mycket starka gift som produceras i körtlar på armbågarna. Att kittla dem är egentligen tortyr.

Så undrar om det inte är taskigt att ändra färg på kamelontens omgivning så där mycket och tätt som i filmen?

Kanske är det helt utan obehag eller stress för ödlan eller så är det en stressfaktor, viket som är sanningen vet jag inte. Men med tanke på att gömma sig är kamelontens bästa skydd och försvar tänker jag spontant att det är en stressreaktion.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Hanna
2016-10-19 00:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här videon är superfejk. En kameleont kan aldrig ändra till färger den inte har. Det som i regel händer är att de blir antingen mörkare eller ljusare. En panterkameleont som i klippet kan variera en del i färg mellan individerna, men en individ som är röd kan aldrig bli blå och vice versa! Däremot kanske den ser ut att vara svart om den blir mörkare.
Kameleonter är långt ifrån ensamma om den här egenskapen, det finns många reptiler som kan skifta färg beroende på temperatur, humör, omgivning, om det är parningssäsong osv.

Jag bifogar en bild på en ögonfransgecko jag ägt. Det är samma individ på alla foton!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Maleficum
2016-10-19 12:13
#5

Bläckfiskar! Finns ju dem som både kan ändra färg och form och smarta är dem också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[PeterTM]
2016-10-19 22:56
#6

#0 Det där med att skifta färg efter omgivningen är närmast en myt, färgskiftingarna sker av helt andra orsaker, framför allt humöret, eller andra känsloyttringar som rädsla, hot, hälsoyttringar som sjukdom osv. Filmen är fejkad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: