Annons:
Etikettallmänt
Läst 1699 ggr
Staffan
2016-10-12 14:28

Vaccin för barn?

Det finns ju många vaccin som inte obligatoriskt ges till alla barn i Sverige. Kikhosta, Vattkoppor, TBE och TBC är några exempel.

Hur tänker du kring detta? Vilka vaccin, utöver dom som ges obligatoriskt till alla barn i Sverige, tycker du att man bör ge barn?

// Staffan

Annons:
Huygens
2016-10-12 19:36
#1

Vattkoppor är en i stort sett ofarlig sjukdom att få som barn. Det finns indikationer på att om man som barn får vaccin mot vattkoppor dröjer inte immuniteten kvar hela livet, medan smittan ger livslång immunitet.

Att få vattkoppor som vuxen kan vara farligt.

TBC-vaccin är omdiskuterat, där länder nära ekvatorn har visat att barn som får TBC-vaccin ökar risken att få TBC. TBC-vaccin påstås ge 20 % skydd mot TBC om man lever i Storbritannien. Får man TBC-vaccin i Indien finns det rapporter som påstår det omvända, dvs att det är större risk att få TBC.

Samtliga vaccin har rester av olika hjälpämnen, protein och ibland andra virus som det är tveksamt om man vill få i kroppen. Tänk narkolepsivaccinet som fortfarande används.

crins
2016-10-12 22:56
#2

Ja vet inte om det är, röda hund? som en bekant hade som barn, hon fick ledgångsrematism som vuxen pga av det! Annars tror jag det inte är "bra att vaccinera för mycket, tror det är bra om kroppen som barn får bygga upp immunförsvar mot sjukdomar! Tänk så mycket allergier det har blivit nu! Tänk i U- länder förekommer inte det nästan! Det kanske beror lite på det? Men absolut vaccinera mot farliga sjukdomar! Men inte i onödan, stelkramp får väl alla, och är väldigt nödvändig!

Em_
2016-10-13 01:34
#3

#2 Fast grejen med vaccin är ju just att reta immunförsvaret med olika smittor, man har bara sett till att smittan inte kan blossa upp och bli en riktigt infektion som när man smittas "naturligt". 

Min åsikt är att det bästa är om experter får göra nytta-risk bedömningar där man tar hänsyn till barnet bästa, gruppimmunitet, biverkningar, immunsupprimerade individer och så vidare. Sett till gruppens bästa kan det ju vara värt att 1 på 100 drabbas av en biverkning istället för att 5 på 100 dör och 10 av 100 får permanenta skador. 

Den etiska diskussionen är också intressant. Tycker inte det är självklart att man står passiv och låter barn lida sig igenom sjukdomar som kan förebyggas. De flesta barn skulle överleva en cykelvurpa utan hjälm och det finns barn som har kvävts när de lekt med hjälmen på. Lik förbannat sätter vi hjälm på barnen för att rädda liv och undvika skador. Ingen hänvisar till att en hjärnskakning eller tre hör barndomen till och att benet stärks av att läka skallfrakturer.


Isalel
2016-10-13 14:50
#4

TBE och TBC är väl de enda vaccin jag själv övervägt att ge mina barn.

TBC har ju länge varit väldigt ovanligt i Sverige, men i och med invandringen från länder där sjukdomen förekommer i högre frekvens och där man inte vaccinerar så ökar ju även risken att bli sjuk i detta.

TBE-vaccination har jag inte gett än, tycker det känns relevant att vaccinera mot om man bor i utsatta områden, samtidigt som att vaccinet är ganska "smalt", finns ju många fästingburna sjukdomar som den inte täcker.

Gällande vattkoppor så har mina barn redan haft det, besvärligt men överkomligt :)
 Skulle jag däremot ha barn med nedsatt immunförsvar eller andra sjukdomar kanske jag skulle välja att vaccinera mot detta då det i ovanliga fall kan leda till farliga hjärnhinneinflammationer.

[RedAngelWing]
2016-10-13 19:38
#5

Om jag får barn vilket kanske sker. Så kommer jag inte ge det något vaccin alls. Jagvtror att risken är väldigt liten för somtliga sjukdomar. Vatkoppor hade jag själv jobbigt men det är ju bara en gång och inget man dör av.

[PeterTM]
2016-10-13 20:20
#6

Jag tycker att det är självklart att vaccinera mot farliga sjukdomar som TBC och kikhosta till exempel. Spädbarn kan dö av kikhosta. TBE är vi alla vaccinerade mot, både barnen och vi vuxna. Jag tänker också att det är viktigt att vaccinera mot Hepatit, särskilt om man åker utomlands.

Det där med att narkolepsivaccinet fortfarande används är väl ändå en sanning med modifikation? Faktorn som orsakade narkolepsi är borta ur vaccinet enligt vad som finns att läsa från smittskyddsinsitutet.

Man ser direkt i statistiken att när föräldrarnas tendens att inte vaccinera sina barn, så ökar utbrotten snabbt. Just när det gäller kikhosta sker detta nu, fast man trodde att sjukdomen var på väg att utrotas för bara några år sedan.

Annons:
Maria
2016-10-13 21:14
#7

#6 Håller fullkomligt med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: