Annons:
Etikettallmänt
Läst 2111 ggr
Staffan
2016-10-06, 12:43

En omvälvande tid

Vi kan kommunicera obehindrat. Vi kan resa över hela världen. Vi skickar farkoster till andra planeter. Vi bygger bilar som kan laddas och köras med solljus. Vi kan röra oss i virtuella verkligheter och vi kommer snart kunna styra drömmar.

Tyvärr skulle nog många hålla med mig om att världen trots alla framsteg är på väg åt fel håll. Polariseringen mellan olika grupper ökar och tonen vi har gentemot varandra hårdnar. Mellan länder, religioner och politiska grupperingar.

Varför blir det så? Varför har människosläktet så förbaskat svårt att bara leva tillsammans och ha det bra? 

Många idag är rädda för vad invandringen kommer innebära för deras barns framtid om vi låter människor från andra kulturer och religioner ta plats hos oss. Andra är mer rädda för att inte ta emot människor som har det svårt. Hur ska man i framtiden kunna se sina barn i ögonen om vi inte hjälpt de i nöd?

Jag vågar påstå att båda sidor vill väl. Sen finns det såklart riktiga rasister också, och vänsterextremister som vill störta den demokratiska samhällsordningen. Men dom är i antal få jämfört med oss andra.

Alla har vi våra egenheter. Alla har vi våra rädslor. Våra styrkor. Våra svagheter. Våra drömmar. 

De allra flesta av oss vill också väl. Kanske kan det bli lite lättare att samtala om man börjar med att förutsätta just det? 

Internet har bidragit till den snabba polariseringen. Åsikter delas friskt och sprids på gott och ont. Bakom tangentbordet har många en tendens att ta ut svängarna mer än vad dom skulle göra om man samtalade över en kopp kaffe.

Men internet kan också hjälpa till att föra människor närmare varandra och utvecklas. Ett exempel är när man delar en passion för ett intresse. Det är en bra utgångspunkt för att kunna se saker ur varandras perspektiv. En bra utgångspunkt för människor att ta ett steg närmare varandra istället för ett steg längre bort.

Det är där iFokus kommer in i bilden… :)

// Staffan

Annons:
[PeterTM]
2016-10-06, 19:34

Det enklaste svaret på den frågan är att jorden är sanslöst överbefolkad och konkurrens uppstår om resurserna. Människor förbrukar  jordens resurser i en takt som skulle kräva 4 jordklot.

Tarotstollan
2016-10-06, 22:44

Så sant som det är sagt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Grävlingen
2016-10-07, 23:22

Onda människor styr denna värld.. riktigt onda. Den vanliga människan kan inte förstå sig på en sådan ondska men den finns. Den har manipulerat människor så vi att vi inte ska leva i harmoni utan i motsatsen disharmoni. Denna ondskans mål är att förgöra allt liv på jorden och förstöra människornas samhällen.

VO1D
2016-10-11, 11:57

Vi är knappast överbefolkade, vi har plats och resurser. Men vi fördelar inte resurserna så som vi borde och dessutom så tycks vi sakna empati för varandra. Med internet finns ju dock en chans att vi faktiskt kommer att kunna få ett mer upplyst och globalt samhälle, eller så bidrar internet till ännu mer avtrubbning och eskapism- det blir väl i slutändan vad  vi gör det till?

[PeterTM]
2016-10-11, 13:26

#14 Det där är en fråga om vad man har för åsikter om människan kontra allt annat liv på jorden. Min syn på den saken är att människan borde utgöra den gröna lilla tårtbiten i diagrammet ovan och det vilda borde få hela den blå och minst 2/3 av den röda. Då skulle planeten må bra och allt levande också. 

Om man istället menar att vi har plats och resurser, så är det att sätta människan framför allt annat levande på jorden och mot bakgrund av att vi genom vår exploatering och överutnyttjande av resurserna, utrotar flera arter annat liv varje dag och att vi hittills är orsak till att omkring 130 000 arter dött ut, anser jag att den enda vägen att rädda planeten jorden är att införa global populationssbegränsning.

Just nu är det risk att alla viktiga pollinatörer dör ut, exempelvis bin och humlor och forskarvärlden sliter för att finna vägar att rädda dem. Det är ett allmänt känt faktum inom ekologiska kretsar att om pollinatörerna dör ut så gör människan det också inom bara 4 år.

VO1D
2016-10-11, 13:56

PeterTM, absolut, jag håller helt och fullt med dig. Vi bör inte förstöra den planet vi bor på. Det är vansinne. Men anledningen till att vi är så många är just för att vi inte begränsat befolkningsmängden, vilket är enkelt gjort. När ett samhälle får det bättre, går igenom den sk demografiska transitionen, så lever människor längre- och befolkningsökningen minskar. Alltså bör en lösning vara att se till att höja länder ur extrem fattigdom- samtidigt som man resursfördelar och helt gör om den politiska arenan. Ekonomisk tillväxt kan inte vara styrande, ''shopping'' och gud vet vad kan inte vara ett primärt fokus för mänskligheten i detta skede. Kanske är det dock omöjligt, och vi bör kanske istället se hur denna värld förgör sig själv och trösta oss med tanken på att jorden kommer skaka av sig oss som loppor när den tröttnar och återhämta sig när vi är long gone.

Annons:
Upp till toppen
Annons: