Annons:
Etikettallmänt
Läst 2020 ggr
Niklas
2016-09-29 10:58

Har du varit hos en naprapat eller massör?

Vi hade en diskussion på kontoret om huruvida svenskar generellt har varit hos en massör eller naprapat.

Staffan och jag har helt olika uppfattningar om det så vi tänkte att ni får hjälpa oss att reda ut hur det ligger till. :-) Har du varit hos en utbildad naprapat eller massör?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Magi-cat
2016-09-29 11:06
#1

Jag har aldrig sökt massör eller naprapat så jag svarade nej, men har gått på andra "alternativa" behandlingar, som osteopati.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2016-09-29 11:16
#2

Jag har varit hos massör några gånger.

Myrra
2016-09-29 11:25
#3

Nej aldrig.

tlover
2016-09-29 11:26
#4

En gång hos en massör (födelsedagspresent)

l'm back

Maleficum
2016-09-29 11:35
#5

Massör några gånger (utspritt genom åren). Annars går jag främst till kiropraktor som utför network care behandling.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Surpan
2016-09-29 12:08
#6

Jag har gått till naprapater flera gånger för att få hjälp med låsningar och smärta. Massörer har jag träffat ett par gånger också, men då mest i avslappningssyfte.

/Surpan

Annons:
ilenna90
2016-09-29 12:15
#7

har också varit till massör i avslappningssyfte, samt kiropraktor/naprapat för nackbesvär osv.

Maria
2016-09-29 12:36
#8

Jag svarade nej för jag har bara en gång varit bjuden på någon slags ryggmassage. Jag hade aldrig gått om jag inte blev bjuden för jag har svårt för att andra tar på mig på det viset. 

Jag låg stel som en pinne och bara ville det skulle ta slut. Det känns alldeles för intimt och avklätt för min del😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
2016-09-29 14:40
#9

Min arbetsgivare  anlitade en utbildad massör som kom 1 ggr/vecka. Fick ung en halvtimmes massage. Fantastiskt bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Torahzen]
2016-09-29 14:59
#10

Många besök hos massör och alternativa behandlingar som hos akupunktör

Carmarino
2016-09-29 15:28
#11

Har gått hos samma massör en gång i månaden sedan 1999 eller 2000 (minns inte säkert). En timme varje gång, plus att jag ibland bokat kortare massagetillfällen för "punktbehandling" av vissa ömmande muskler. Skulle inte klara mig utan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2016-09-29 17:10
#12

Min fru är utbildad massör.
😉 👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Soligajag1
2016-09-29 18:45
#13

Jag har varit till både massörer och Naprapat ( min kusin är naprapat ) har gått hos honom flera ggr. 

Sedan har jag vart hos en massör när jag jobbade på Lasarettet fick man billigare / 100:- ggn , när kortet va fyllt fick man resterande gratis till det året gick ut. 

Sedan har ja vart på Spakryssning , massage ingick . Kanon!!  Det är något jag verkligen kan rekommendera . 🙂 

#12  Det är ju toppen och ha en fru som är utbildad massör!  👍

HH 🙂

Annons:
[PeterTM]
2016-09-29 19:53
#14

Aldrig besökt vare sig naprapat eller massör. Jag är inte alls bekväm med främmande händer på min hud.

Maria
2016-09-29 19:56
#15

#14 Så skönt att höra att någon annan också känner likadant.

Jag upplever att när man pratar om det så ser alla ut som frågetecken när jag berättar att jag inte tycker om kroppsberöring på det sättet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2016-09-29 20:32
#16

#15 Jag rycker omedvetet till så fort någon främmande tar på mig.

Maria
2016-09-29 21:19
#17

#15 Jag är också ganska obekväm med kramande som numera verkar vara en normal hälsning.

Jag vill helst bara krama "de mina"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[PeterTM]
2016-09-29 21:38
#18

#17 Så funkar jag också. Jag kramar mina egna familjemedlemmar, inga främlingar. De enda utanför familjen jag kan tänka mig att krama är "mina" dialyssköterskor för att de är så fantastiska, men jag har ju känt dem emellan 10 och 20 år, så de känns nästan som familj för mig.

Scorpio97
2016-09-29 22:12
#19

Har varit på massage en gång, och tyckte verkligen inte om det. Inte avslappnande eller skönt för fem öre. Tycker inte heller om kroppskontakt eller att någon rör mig, och det gäller speciellt främlingar. Är det familj eller nära vänner kan jag tycka om att bli kramad eller liknande, eller så kan jag i alla fall acceptera/tolerera det utan alltför mycket obehag (beror lite på vem det är samt situationen). 

Såvida det inte krävs för en skada eller liknande, är det alltså inte något jag kommer göra igen.


//Jessie

Tarotstollan
2016-09-29 22:31
#20

Har varit hos sjukgymnaster/ massörer när de gjorde något själva (numera får man göra jobbet själv) många gånger.
Fick en genomgång av  en utbildad massör en gång och 😈 vad det gjorde ont, kallades för kroppsbalansering.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
2016-09-30 09:46
#21

Ni borde gå till en akupunktör, då får ni verkligen känna av någon annans händers verk/värk.
😉

Numera bekommer de där nålarna mig allt mindre.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[gulapelsin]
2016-09-30 11:07
#22

har fått massage massor av gånger(av bekanta), har mycket knutor och smärtor i ryggen då jag är mycket stressad ofta. Men har bara en gång gått till en utbildad massör, det var dyrt men ändå värt det om man har pengarna till det.

#15 jag tyckte den delen var obehaglig också ligga avklädd framför en människa jag inte känner som tar på mig på ett sånt "intimt" sätt jag fick svårt att tycka det var skönt, men jag är ganska introvert också. Men jag vägde fördelarna mot nackdelarna, dem flesta tänker nog inte som jag angående det där med beröringen har inte hört så många prata om det iallafall?

OlgaMaria
2016-09-30 11:33
#23

Det är ju klart att det är ett visst motstånd mot att klä av sig och låta en främling röra vid en, men det är värt det, och det brukar kännas naturligt när man är där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Agafia
2016-09-30 12:30
#24

Ja många gånger , det har verkligen hjälpt mig när kroppen varit " stum " pga stress . Speciellt Thailänsk örtmassage ( i Sverige ) .

AnneN
2016-09-30 13:35
#25

Varit till naprapat flera gånger

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: