Annons:
Etikettallmänt
Läst 1823 ggr
Staffan
2016-09-09 11:25

Alla har glasögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, du läste rätt. Alla har glasögon. Och då menar jag inte de där plastbågarna med två glasbitar monterade mitt i synfältet.

Nej, jag avser dina mentala glasögon som du själv varit med och snickrat på varenda dag i ditt liv. Dom som avgör hur du uppfattar din omgivning. Hur du uppfattar vad människor säger till dig, vad de skriver, hur de beter sig.  Alla dina tidigare erfarenheter samlas här och till skillnad från vanliga glasögon är dom väldigt svåra att ta av sig. Det är onekligen ett mer komplext slipat glas än det som din lokala optiker tar fram i syfte att du ska se lite bättre på långt eller nära håll… :)

När du läser något du uppfattar som provocerande så ställ dig frågan varför du uppfattar det så. Svaret kan jag ge redan nu, det beror på att om du formulerat samma mening så hade avsikten varit att provocera.

En klassiker som säkert många kan relatera till är frågan ”är du sur?”. Frågan ställs säkert många gånger i syfte att provocera, men många gånger ställs den utan baktanke. Vore det inte då bättre, när man inte vet, att precis som alla domstolar i den civiliserade världen hellre fria än att fälla? Ingenting blir bättre av att du uppfattar frågan som en provokation. Och om du inte tar åt dig lyckas du dessutom som en liten bonus bäst med att irritera den andre - om det nu var en medveten provokation… ;)

Så här i forumsammanhang är det smart att påminna sig om detta fenomen; glasögonen som sitter kvar även fast du tagit av dig dina glasögon.

Läs gärna igen vad personen du diskuterar med faktiskt skrev. Om du vill återge vad personen sagt så gör det ordagrant. Undvik att tillskriva andra människor åsikter som de inte själva gett uttryck för.

Tänk på det igen:
 Du tror om andra vad du vet om dig själv.

Trevlig helg!

// Staffan

Annons:
Niklas
2016-09-09 11:27
#1

Varför skriver du det här nu?!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Staffan
2016-09-09 11:28
#2

Vad f-n menar du med det??

// Staffan

[rore]
2016-09-09 11:41
#3

#0 Så sant och riktigt det känns att läsa dessa rader. Landar fint i mig.

*Ler stort*

Honestyisdead
2016-09-09 11:42
#4

Kloka ord!

crins
2016-09-09 16:59
#5

Genom dig själv känner du andra finns ett ordspråk som heter! Tycker inte det stämmer, när andra tror jag är som dem😀!!! Men och andra sidan så kan man ju tro att andra är som mig!!!, kan också vara fel!!! Appro *sur* i bland kan man tycka andra människor ser sura ut, men då kanske man ser sur ut själv😉, eller gud vad folk ser glada ut i dag, jag ser glad ut själv!!! 😆kroppspråk är inte helt enkelt, om man inte är så medveten om hur man ser ut och kanske inte tänker på det! Om ni förstår hur jag menar! ☺

Farwuq
2016-09-09 18:33
#6

😃👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tarotstollan
2016-09-09 20:36
#7

#0. Bra sagt!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: