Annons:
Etikettallmänt
Läst 2711 ggr
Staffan
2015-09-09 11:31

Går kranvattnet att dricka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man är på resande fot händer det att man funderar över om kranvattnet är drickbart, så man slipper riskera att bli sjuk. För egen del slår mig tanken inte minst när det är dags att borsta tänderna... :)

Ett brittiskt reseföretag som heter "Just The Flight" har publicerat en kartläggning som jag tror ska vara pålitlig. 

Nästa gång du är ute och reser och blir osäker - kom då ihåg att du kan surfa hit till bloggen på iFokus och följa länken till kartan för att ta reda på hur det ligger till.

» http://www.justtheflight.co.uk/fun-stuff/tap-water/

// Staffan

Annons:
Cireea
2015-09-09 12:10
#1

Sydkorea är blå vilket då betyder att man kan dricka deras kranvatten. Däremot så rekommenderar de allra flesta koreaner att man dricker flaskvatten ändå på grund av att vattnet inte är så rent som det bör vara alla gånger. Tänk därför: Sydkorea = flaskvatten. Det är dessutom väldigt billigt och man slipper bli sjuk! 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Farwuq
2015-09-09 13:02
#2

Bra och överskådligt, men också beklämmande.
Stora delen av världen är röd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zynell
2015-09-09 15:17
#3

Nja, Polen står som blå. Jag kommer därifrån och hela mitt liv har jag fått höra att man aldrig ska dricka kranvattnet där. Däremot finns det speciella brunnar man kan gå till och hämta vatten ifrån.

Kille77a
2015-09-09 18:08
#4

Hur stänger jag av så jag slipper se bloggen? Inte intresserad att läsa

Staffan
2015-09-09 18:58
#5

#4 Kille77a

Du undviker helt enkelt att surfa hit… :)

// Staffan

[Jimmy.L]
2015-09-09 19:20
#6

Rött dit jag ska i vinter.

Annons:
Farwuq
2015-09-10 06:51
#7

När det gäller Litauen så kan jag meddela att, under Sovjettiden gick kranvattnet att dricka - jag drack det utan problem på den tiden.
Nu efter det att sovjetimperiet fallit, så är systemet för färskvatten föråldrat och vattnet är inte säker längre. Mina familjemedlemmar där borta dricker flaskvatten eller har kolfilter för att rena vattnet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mysan_
2015-09-12 09:16
#8

Intressant! Köper oftast vatten i flaska utomlands.

VästkustFia
2015-09-28 16:52
#9

Har visserligen druckit kranvatten utan problem i flera "röda" länder… men bra att veta. Det är ju dumt att chansa egentligen.

Upp till toppen
Annons: