Annons:
Etikettallmänt
Läst 3167 ggr
Staffan
1/20/15, 10:24 AM

Andromedagalaxen

Jag upphör aldrig att fascineras av rymden.

Man uppskattar att det finns 1000 miljarder galaxer i universum. Andromedagalaxen är en av dessa. Nu har Nasa/Esa tagit en gigapixelbild av Andromeda som låter oss ana storleken på denna enda galax, låter oss ana mängden stjärnor som döljer sig i den.

Vi har nu med besked tagit oss an ett nytt år - 
må ni alla oförtrutet segla hennes vatten.

Annons:
Emo
1/20/15, 10:36 AM
#1

När man ser detta så frågar jag mig om det egentligen är en stuntbagatell i det stora hela att människorna snart gjort slut på denna lilla obetydliga planet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Staffan
1/20/15, 10:50 AM
#2

#1 Emo

Det kan jag svara på:       Ja.     I det stora hela.

// Staffan

Farwuq
1/20/15, 11:39 AM
#3

Kosmos är det enda som är större än mig.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MissInAction
1/20/15, 11:50 AM
#4

Fantastiskt vackert ✨❤️

Tack för att du delar!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

KitoBonito
1/21/15, 1:23 PM
#5

Helt sinnessjukt!!

Ralph
1/21/15, 2:32 PM
#6

Farwuq har helt rätt. Kosmos är det ända som är större än den mänskliga själen och sinnet.
👍👍👍

Annons:
[vinterflinga]
1/23/15, 7:47 AM
#7

Helt otroligt fascinerande, svårt att ta in hur mkt det är ! :))

Rosen05
1/23/15, 8:32 PM
#8

Jag gillar också rymden! Har alltid gjort det! Det är fascinerande och härlligt! Jag får en känsla av att känna mig hemma å trygg när jag ser bilder av rymden!

Tjeja
1/27/15, 11:51 AM
#9

Holy moley it's a big world we're livin' in!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
1/27/15, 12:18 PM
#10

Såg någon intervju med någon känd astrofysiker, kan varit Neil DeGrasse Tyson som nämnde något i stil med; Först trodde vi att vi va en ensam planet och allt cirkulerade kring oss, sen visade det sig att vi va en av flera planeter som cirkulerade runt en stjärna. Sen visade det sig att vår stjärna va bara en av miljarder stjärnor i en galax, sen visade det sig att det finns miljarder galaxer… Följer man den röda tråden så är teorin om multiuniversum inte så långsökt. Det kanske till och med går förbi det. Att flera universum är del av något ännu större. Det kanske aldrig tar slut?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
1/27/15, 1:21 PM
#11

#10 så är jag övertygad om att det är! Jorden är bara en elektron i en atom, solsystemet en atom, galaxen en molekyl - en kristall av grundämnet, universum är grundämnet, och multiversum är materialet grundämnet är inblandat i, med det finns många olika material blandade av olika grundämnen.  Molekyler blandade av olika atomkombinationer… och fortfarande är vi inte uppe i storleken av den värld vi lever i.. och så börjar det om så och fortsätter kanske så i all evighet! 😃

Man skulle säkert kunna gå lika dant inåt också om vi hade teknik nog att förstora upp och se långt innanför strängteoriernas värld…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rosen05
1/27/15, 7:36 PM
#12

Ojoj hissnande tankar Ni skriver här. Mycket intressant tycker jag! Spännande !

Ralph
1/31/15, 1:08 PM
#13

Det enda som kan mäta sig med kosmos är kvantfysiken.

Annons:
Staffan
2/1/15, 1:09 AM
#14

#13 Ralph

Det kan jag alldeles för lite om, vad är det? Finns det någon bra film på Youtube som kan hjälpa en okunnig (jag) lära sig mer?

// Staffan

MissInAction
2/1/15, 1:23 AM
#15

Nu frågade du ju inte mig, men ja det finns massor att se och läsa, superspännande 😃🥳


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Emo
2/1/15, 6:13 AM
#16

#14 Biblioteken har en hel del intressanta böcker i ämnet. Flera är skrivna för att passa intresserade läsare utan större förkunskaper. Har man bra kontakt med "sin" bibliotekarie får man alla nya böcker, i ämnen som intresserar en, så fort biblioteket får dem..

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Farwuq
2/1/15, 4:32 PM
#17

#14 Gary Zukav, har skrivit en del mycket bra böcker i ämnet.
Just nu läser jag "De dansande Wu-Li mästarna".

Kolla lite på Youtube, där finns en del klipp med Gary Zukav.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zyperior
2/1/15, 4:41 PM
#18

#14 Ett tips också om man är helt färsk är att kolla upp föreläsningar av Prof. Brian Cox på tuben. Han har på senare tid fått någon sorts rockstjärne-status inom fysiken. Jag gillar honom skarpt för jag hade ingen aning om vad kvantfysik handlade om innan jag såg några av hans föreläsningar men han kunde förklara så att man förstod någorlunda ändå.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Upp till toppen
Annons: