Något för SAOL?
Igår slog det mig att sajtvärd är ett väldigt bra ord som inte har någon motsvarighet i svenskan. Nyss gjorde jag slag i saken och nominerade ordet till Svenska Akademiens ordlista.
Sedan länge används ordet webmaster som beteckning på den som utvecklar och administrerar en webbplats. Ordet är dock tydligt förknippat med tekniskt kunnande och programmering.
På dagens internet är det stora flertalet som har webbsidor inte själva programmerare utan istället framför allt textförfattare och fotografer.
Tror ni att de kommer godkänna ordet?
🙂
// Staffan
Hoppas det. Hade varit kul :)

Det tycker jag att de borde. 🙂
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Ja, självklart! 👍
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Men, Sajtvärd är väl svenska? Har för mig att ordet sajt anses vara ett svenskt ord nu, värd är det utan tvekan. Så det är väl ett sammansatt ord som så många andra? Jag vet inte, men är "värdshusvärd" med i SAOL? Kommer just nu inte på så många andra värdar. =)
Antar att det engelska ordet är site host, men vågar inte uttala mig om ifall det är ett ord som används. Känns mer som att site host skulle vara den server där man host:ar sin site, lixom. Inte den person som motsvarar våra sajtvärdar.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Tror att du glömde ett ord (just ordet ´ord´ haha) i ingressen där uppe ;D
Låter klokt.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#4: Helt rätt, Sajtvärd är svenska, men det finns inget bra svenskt alternativ till det och därför borde det finnas i ordlistan. :-)
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Jag hoppas att Sajtvärd blir ett svenskt ord.
YEY, INSIDER!