Annons:
Etikettallmänt
Läst 2542 ggr
Staffan
2014-10-20, 11:19

Patek Philippe Grand Master Chime 5175R

Klockan som tillverkas på filmen ovan heter Patek Philippe Grand Master Chime. Den kommer endast finnas i sju exemplar, varav ett kommer att placeras på "The Patek Philippe Museum" i Geneve. De andra sex klockorna kommer säljas för 2,6 miljoner dollar styck. Det är en galen värld.

Nu vet ju inte jag vad ni tycker men enligt min mening var den inte ens snygg… :)

// Staffan

Annons:
Emo
2014-10-20, 11:26

Inte ens snygg? Då lägger jag inte 10 minuter på att se filmen. 😃

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Rumblebee
2014-10-20, 11:36

Så illa tycker jag inte att den ser ut att vara. Tycker den på ett sätt ger känslan av lite steampunk

[Yllhilda]
2014-10-20, 12:26

Så otroligt läcker! 😍 Var lite rädd att den inte skulle vara mekanisk.

johan
2014-10-20, 15:35

Så otroligt provocerande att man kan prioritera att köpa en klocka för miljoner kronor samtidigt som Läkare utan gränser har svårt att få fram tillräckligt med skyddsdräkter för ebola-bekämpning.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[Yllhilda]
2014-10-20, 15:48

#4 Om man vill göra den jämförelsen, ja. Det är helt sjukt att man kan betala så mycket för krimskrams när folk över hela jorden lider och dör. 

Men sett ur en hantverksmässig synpunkt så är den ett mästerverk.

Hanna
2014-10-20, 15:54

Jag tyckte att den var lite häftig faktiskt! Håller med #2 angående steampunk

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Farwuq
2014-10-20, 16:15

Den verkar var väldigt klumpig.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
2014-10-20, 16:39

Efter alla kommentarerna här bestämde jag mig för att se filmen. Den var inte ointressant men imponerade inte mycket. Klart att man med hjälp av nutida teknik kan göra mästerverk.  Mera imponerande är vad folk förr i tiden klarade av och då var inte arbetslönerna så höga som i dag.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Yllhilda]
2014-10-20, 17:12

#8 Det blir utan tvekan mer exakt och precist, och många gånger även snabbare än man kunnat prestera än förr. Men det har alltid behövts begåvat folk för att utföra jobbet, nu som då. 🙂

#7 Ja, det kan jag hålla med om. 😂 Man riskerar ju nästan att repa glaset om man har torr hud.

Rumblebee
2014-10-20, 17:13

#7 det är det minsta man kan kalla den. Fast tror inte att de som köper den är samlare som bara tänker ha den som dammfångare typ

JonasDuregard
2014-10-21, 11:42

Häftig video i alla fall. Imponerande hantverk.

En sak jag tycker är lustig är att även om de så vill förmedla en känsla av ojämförbar precision och detaljfokus, så kan man jämföra med hur processorn i en vanlig laptop är konstruerad. Det är så klart inte något hantverk, men tillverkningsprocessen får verktygen som används i den här filmen se extremt klumpiga ut, och de skickliga hantverkarnas arbete framstår som vårdslöst grovarbete. De skulle inte ens släppas in rummet där transistorerna tillverkas, som hålls renare än ett operationsrum.Den till synes komplexa mekanismen i klockan framstår som ett 10-bitars pussel i jämförelse med ett vanligt kretskort 🙂. 

(OK, jag kanske överdramatiserar en smula, men det gör urmakarna också 🙂)

Farwuq
2014-10-21, 12:09

Man kan dra det ett steg till, detta är inget mot neuronen i en hjärna.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tom
2014-11-02, 16:29

Jag blev i alla fall lycklig över att se hantverket i denna klocka. Jag behöver inte dra på alla växlar om världssvälten, andra olyckor och att det existerar saker som är mer precision i. Jag njuter helt enkelt bara av det jag såg i videon. Punkt! :-)

Tom

Annons:
Upp till toppen
Annons: