Förändringar och Karma
Som ni har sett gjorde vi några små förändringar på iFokus i helgen. Jag ska berätta kort vad det handlar om.
Modulen som tidigare innehöll uppdaterade inlägg och mina sajter har fått en till del. Som ni kanske minns växlade rutan med uppdaterade inlägg mellan att visa senaste diskussionerna där jag har varit aktiv och att visa senaste inläggen på hela iFokus. Vi har delat på dem så att bägge syns samtidigt. Rutan med mina inlägg finns bara så länge som ni har något oläst där. Därför är de inte fetmarkerade heller. Senaste inläggen på iFokus visas hela tiden.
Listan med mina sajter visar numera enbart mina sajter. Nedanför listan finns en länk till sajtkartan som ändå alltid ligger längst ner på alla sidor. På det viset behöver vi inte läsa in två listor med samma innehåll vid varje sidvisning.
En helt ny sak i förändringarna är det vi kallar Karma. Vi kommer inte att berätta några detaljer om hur det fungerar bakom kulisserna. En del kommer ni att märka ändå och resten är det inte viktigt att ni vet. :-) Karma är ett mått på hur bra man är på att sprida god stämning på iFokus. Ju mer man gör livet på iFokus bra för andra, desto högre Karma får man. Klicka på Karmatexten för att få en kort beskrivning av vad Karma är på iFokus.
Som med allt nytt kan det ta lite tid för det att sätta sig. Därför kan det hända att vi gör mindre justeringar den närmaste tiden. Ni får gärna ge konstruktiv kritik (okonstruktiv också, men då lyssnar vi lite mindre engagerat :-).
Hoppas att ni gillar förändringarna!
Vänliga hälsningar, Niklas
Så retuscherar du dina foton

Hur delas karmapoängen ut egentligen? Det ska man väl få för att man gör sajterna till en trevlig plats för andra?
Jag vet en person som förstör ganska många trådar med "jagvetallt"-metoden och denna person har mer än dubbelt så mycket som mig i karma, och jag sitter inte och tror att jag vet allt och att alla andra har fel och skapar en tråkig stämning.
De verkar liksom delas ut per inlägg man gör - så fort man gör ett inlägg så får man några poäng? Men det ska man väl bara få om man gör trevliga inlägg? Otrevliga inlägg gör ingen glad precis.
Medarbetare @ Katter Ifokus.
Tack Niklas för en välskriven och informativ beskrivning av mycket nytt. Den behövdes. 🙂
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Tycker det blev riktigt snyggt! Bra jobbat! Karmat kan jag inte säga så mycket om än men tanken är god!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#2: Hur Karman räknas fram kommer vi som sagt inte att gå in närmare på. Då skulle hela poängen gå förlorad. Vänta någon månad och se hur det ser ut då. Det är lite tidigt att utvärdera det efter mindre än ett dygn. Jag är övertygad om att det kommer att bli bra. :-) #3, 4: :-)

Niklas! Får jag sno din text (med ditt namn såklart) och publicera den på iller? :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Spännande!! 😃
Mvh Melinda
-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Jag blev väldigt chockad och trodde först att någonting var fel, men upptäckte sen att det bara var de nya förändringarna. Det är alltid roligt när det kommer nya saker, som karma. Fast jag tror inte att man själv kan göra så att man får högre karma, jag hade 100 karma och har nu 160 karma utan att ha gjort någonting. Man kanske får karma när någon trycker på "Bra inlägg" på det inlägget eller kommentaren som man har skrivit, men det är bara en gissning.
Medarbetare på Vetenskap.
Jag är skeptisk. (Och nu lär väl min "karma" åka ner till 0!). Jag gillar inte riktigt det här med poängutdelande till folk. Det känns lite som att läraren ska dela ut guldstjärnor till vissa… jag har redan retat mig ett bra tag på funktionen "bra inlägg". Varför finns den egentligen? Vem gynnar det att nåt inlägg har en massa gillanden? Det här är inte Facebook!
"Bra inlägg"-funktionen är utmärkt. Då behöver man bara ett klick för att hålla med i stället för att skrva en egen kommentar: "Jag håller med".

😉
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#6: Absolut, det är fritt fram.

kopierar min text från en annan tråd
Det känns som att den nya layouten har tagit oss tillbaka till 90-talet.. Det är så otroligt "old Windows" stil över det hela och jag har nästan lite svårt att läsa när det är en så skarp bakgrundsfärg.. Vi som har någon typ av synskada, även om den är minimal som för mig eller grov som för andra så borde det inte vara något annat än en naturell bakgrund.
Sedan är det för mig väldigt svårt att se när det kommit en ny kommentar i en av mina trådar eftersom den listan är så otroligt dold bland det andra.
Karma bryr jag mig inte över speciellt. Däremot kan jag känna att det inte har med hur pass god stämning man sprider utan snarare aktivitet. Jag hoppas det kommer utvecklas till det bättre med det så det inte blir en typ av "aktivitetstävling" (utan vinster)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jag tycker det är superbra att kunna se senaste inläggen trots att det är skrivet i trådar jag deltar i.
Dock har jag flera gånger lurats på att jag råkat markera något med tanke på färgvalet (blåa/vita).
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Kanon roligt och spännande att se vad Karma ska användas till och diskussionerna har ju gått högt i tak idag av undrande medlemmar 😃
Men ni håller oss lite på halster som med guldmynten när dom kom,men nyfikna i strutar det blir vi ju så klart 😉men en eloge för bra funktioner på i fokus det tycker jag ni alla ska ha,Niklas,Staffan och Erik 😎så sträck på er grabbar för ni gör ett jättebra jobb med i fokus 😎

😃
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

har sett att när man klickar på "bra inlägg" så får man högre karma och det är ju lite tråkigt eftersom att då kan ju folk missbruka detta och bara klicka på "bra inlägg" hela tiden, och då har det ju ingen mening längre. Tycker att det var lite dåligt faktiskt..
Frida

Jättebra att man kan se både "Mina inlägg" och "Nya inlägg" samtidigt.
Innan missade jag många nya inlägg eftersom jag höll på och läsa i "Mina inläggs" trådar och inte kunde se "Nya inlägg" innan jag tömt raden!
Tack och bra jobbat killar!🏆🌺
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jag hade önskat en mobilanpassad iFokus. Inte så tung, och det är bara det väsentliga som skulle vara med. Dvs mina inlägg, mina iFokus sajter och kanske "nya inlägg".
Som det är nu är det helt värdelöst att sitta med mobilen, det är segt och svårt att trycka på länkarna, sen måste man zooma in och ut hela tiden.
#19: Vi vet. Lugn bara. :-)
Jag tycker layouten är mycket bättre nu. Lättare att hitta sajter när listan blivit längre m.m.:) Det här med karma kan nog bli bra, när man förstår lite mer! :)
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

#20 okejokej, jag väntar tålmodigt ;)
Nu har texten i boxarna med senaste inläggen, mina inlägg och mina sajter fått en mörkare (svart) färg för att synas bättre mot den vita bakgrunden. Textfärgen i rutan för aktivitetsindex (för er som ser det) har ändrats så att texten ska synas bättre.
Jag var lite för snabb med andra punkten. Det kommer.
Däremot är det ändrat så att man blir frågad om man verkligen vill gå ur en sajt när man trycker på länken nedanför listan med sajter.

Varför ändra textfärgen på det (som nämns i #23) men inte ändra bakgrundsfärgen i "Meddelanden, Inställningar, Karma"? Det är det som är svårt att läsa inte det som ändrats nu.

min karma har sjunkit med 5 på någon timme, och nu gick den precis upp två, jag har ingen galen ide hur den här karman fungerar. 🤦♂️ undrar om det är när man ger bra inlägg till andra?
Små stjärnor lyser också i mörkret.

nu gick den upp med 5 på bara några sekunder 🤓 jag blir galen på sånt här när jag itne vet hur saker fungerar. Sitter fortfarande och är sur över många av dessa Medaljer som man kan få, när jag inte har nån aning om hur jag får dem haha! 😎
Små stjärnor lyser också i mörkret.

#28 hahahahahahahahahaha
Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!
Bra att ni fixat till texten och det andra som var svårt att se.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Jag saknar möjligheten att scrolla alla ifokus-sajter i bokstavsordning direkt under "mina ifokus-sajter"! 😭
För övrigt tycker jag detta med karma verkar kul och tycker det ska bli spännande att se hur det utvecklas så inte "bra inlägg" blir så avgörande som det verkar vara nu utan tonen i det man skriver istället! 👍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#31 läs trådstarten. Där står varför det blir bättre så här.

#32 Tjeja får väl sakna den möjligheten för det, oavsett om det finns info om Varför det gjorts eller inte.

Tack #33 Zakaraa! 🌺
Ja jag saknar som sagt funktionen i alla fall… speciellt att den var alla sajter på en rad i bokstavsordning.
Gillar listan i botten sorterad efter ämnen med (och ja jag vet att det är sorterat i bokstavsordning under ämnena också) men jag gillade och saknar funktionen under mina sajter ändå..😭
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

När försvann "slumpa inlägg" länken? Den används flitigt av mig, blev jätteledsen över det :(
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#35 Jag sakanar också den funktionen, som hette "Gräv i arkivet" Oj vad mycket roligt jag hittat där.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#35: Om jag minns rätt var det i slutet av oktober. När började du sakna den?
Nice. iFokus behövde fräshas upp lite :D

Jag gillar faktiskt detta.
Det gör det lätta att sålla ut troll-inlägg som skrivits av nyskapade eller oaktiva medlemmar. Eller att kolla om en medlem är seriös om man letar efter försäljningstrådar.
Tror ärligt att detta kan skapa en trevligare sida i framtiden. Folk kommer börja uppföra sig eftersom det nu syns tydligt hur man uppfört sig (utan att gå in på detaljer om medlemmen).
Tummen upp från mig iaf. :)
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio

#37 jag använde den flitigt under hela början på 2013 och till sommaren, sedan har jag bara inte använt den, och tänkte sätta mig där igen och plippa men så hitta jag den inte =(
Kan man inte sätta tillbaka den, snääälla! 😭
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Hatten av för Niklas, Erik och Stffan! Nu sitter jag här fastnaglad varje kväll och bläddrar febrilt mellan många iFokus-sajter. Bra jobb, kul med så många engagerade.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…