Annons:
Etikettallmänt
Läst 17362 ggr
Niklas
10/17/12, 11:45 AM

iFokus mot mobbning

Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska uppsåtliga handlingar som anses hotfulla eller störande inom en social grupp. På iFokus har vi kommit överens om att inte tolerera mobbning.

iFokus mot mobbningMånga människor på ett ställe

iFokus 300 sajter besöks varje månad av över en miljon människor. Vi har alla olika bakgrund, erfarenheter och värderingar. Vi har olika saker att bidra med i diskussionerna. Det är styrkan med en plats som iFokus. Här kan du få nya infallsvinklar och perspektiv. Samtidigt ställer det krav. Vi måste vara lyhörda för varandra.

iFokus ska kännas tryggt

Vårt mål är att man som medlem ska uppleva iFokus som tryggt och fritt från mobbning. Vi måste därför uppträda på ett sånt sätt att inte andra känner sig hotade när vi diskuterar. Det en person uppfattar som engagemang och diskussionsiver kan en annan uppfatta som hotfullt eller kränkande.

Känner du dig utsatt?

Om du känner dig mobbad eller hotad är det viktigt att du talar om det. I första hand för värden på den sajt det gäller. I andra hand för någon av medarbetarna. Tala om vem eller vilka du känner dig utsatt av, vad som får dig att känna så och vad du förväntar dig att någon gör åt det. Bifoga gärna exempel från diskussioner. Då är det mycket lättare att bilda sig en uppfattning.

De flesta vill väl

Utgå ifrån att det du läser på iFokus är skrivet med gott uppsåt. Oftast är det nämligen så. Om du är osäker kan du alltid fråga vilken avsikt som ligger bakom ett inlägg.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Emma--]
10/17/12, 11:57 AM
#1

Tummen upp :)

MissInAction
10/17/12, 12:39 PM
#2

Mycket viktigt och något som vi alla kan hjälpas åt kring Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LisaF
10/17/12, 3:04 PM
#3

Mycket bra. iFokus ska kännas tryggt för alla. Det är viktigt och något som vi alla måste hjälpas åt att kämpa för!

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

ks.gerbil
10/17/12, 3:42 PM
#4

TUMMEN UPP!

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Novaline]
10/17/12, 5:31 PM
#5

(Y)Skrattande

Grodan
10/17/12, 5:39 PM
#6

Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[SallysPigge]
10/17/12, 7:50 PM
#7

Flera tummar upp :-)

En väldigt viktig sak som gäller i alla lägen även här inne. :-D

Tride
10/18/12, 12:02 AM
#8

Bra rutet! Flört

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

vildrot
10/18/12, 7:17 AM
#9

Läs gärna min artikel om kränkningar på min drömsajt!!

Vildrot

Marinas Mix
10/20/12, 4:03 PM
#10

Tycker det är bra att problemen lyfts fram i ljuset, för tyvärr verkar det som om det händer mycket otäcka saker på många olika sajter inom iFokus.

Någonstans läste jag att sajtvärdarna kan jämföras med värdar för en vanlig fest och gillar man inte deras stil, så är det bara att lämna festen.

Lite synd för på sajterna kan det finnas en massa bra medlemmar och man kan få tips och råd om saker som man är intresserad av, fast man kanske inte är överförtjust i värden.

Jag hoppas att alla sajtvärdar lägger upp denna artikel på sina sidor, för det är väl så det är tänkt?

Kanske fler än jag som inte alltid reagerar på den lilla rutan som dyker upp när det hänt något nytt här på iFokusbloggen?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

SwedenZoo
10/24/12, 6:08 PM
#11

Jao, det är ju fina ord!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

  

Allamej
10/29/12, 9:54 AM
#12

Bra artikel, Jag har ett par på min sajt som antagligen skulle må bra av att förstå att det dom gjort är mobbing.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Emo
10/29/12, 2:19 PM
#13

citat:

"Känner du dig utsatt?

Om du känner dig mobbad eller hotad är det viktigt att du talar om det. I första hand för värden på den sajt det gäller."

Hur gör man då när värden inte tar emot PM från de mobbade?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Allamej
10/29/12, 2:26 PM
#14

Om värden har vidtagit sådana åtgärder så är det nog väldigt troligt att denne känner sig utsatt och mobbad.. Jag kan inte se någon annan anledning.

Personligen skulle jag aldrig göra det om jag inte blivit utsatt för de olika mobbingformerna som finns samt verkligen försökt åtgärda problemen men inte fått något som helst gensvar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Marinas Mix
10/29/12, 4:47 PM
#15

Är det inte dem som blir blockerade från att skicka pm, till olika medlemmar, som har rätt att känna sig mobbade?

Är det rimligt att en Sajtvärd blockerar sina medlemmar från ett sätt att få kontakt med hen.

Hur ska man då kunna stoppa mobbningen och olämpliga inlägg?

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[SporeDiatrymisss]
10/31/12, 7:08 PM
#16

Mycket bra skrivet!! :-)

[janne560]
11/12/12, 7:06 PM
#17

Ok, nämnde iFokus då jag talade med polisen i somras när vissa påhoppades och förföljdes systematiskt utan nämnbar anledning i både undertoner och klartext..grattis i vilket fallGlad

vildrot
12/4/12, 8:24 PM
#18

På drömmar.ifokus har jag en artikel som heter. Utanförskap/kränkningar där jag utifrån människors drömmar tar upp kränkningar som kommit yillbaka i dörmmar många,många år efter händelserna och lever kvar i livet.

Vildro

som alltid "kärlek växer av att kärlek se"

(ett gammalt ordspråk)

[jofse^^]
2/26/13, 6:27 AM
#19

minipim har ju kallat mig dryg inte bra

dolfen
3/8/13, 8:56 PM
#20

Jag tror att "Bra inlägg" kan användas som ett sorts subtilt
mikro-mobbningsverktyg.

En gång blev jag bemött på ett väldigt nedsättande sätt.
Utan tvekan en mobbningssituation!

Nu kanske man skulle kunna tänka sig att jag därefter, medvetet skulle välja att inte "bra inlägga" om dessa personer skrev ett bra inlägg, bara för att "ge igen".

Men det skulle gå emot mina ideal. 🤢 Alltså. Självklart "bra inläggar" jag ett bra inlägg. Jag känner mig styrkt, när jag har gjort så. Cool
Men, eftersom jag är mänsklig 😡 kan det ha hänt att jag någon gång valt att inte "bra inlägga".
Fast… då var nog inte inlägget tillräckligt bra. 🙂

Ett annat sätt att använda "bra inlägg" på ett negativt sätt, har jag skrivit om i en annan tråd, i en annan sajt.

_"Alla sätt är bra, utom de dåliga!!!"  Ler 
_

Annons:
[Olaf]
4/13/13, 11:59 AM
#21

#20

"Jag tror att "Bra inlägg" kan användas som ett sorts subtilt mikro-mobbningsverktyg."

 Instämmer!

Du säger det alla redan vet men få talar om.

 Om någon blir bemött på ett nedsättande sätt och det inlägget får ett gäng  "brapoäng" så blir det helt klart en mobbingkänsla för den som drabbats och skön skadeglädjekänsla som den som klickat. 

 En gång såg jag en ganska grov förolämpning av en person som inte ens deltog i tråden. Förolämpningen fick åtta stycken "bra inlägg" så det var åtta personer plus den som skrev inlägget som alla stämde in i kören.

[Emma--]
4/13/13, 12:43 PM
#22

#20, #21 Håller med. Märks ganska ofta på djurforum.

Magi-cat
4/13/13, 4:46 PM
#23

Bra-klickar #20 - 22 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caf_Roy
5/3/13, 7:26 AM
#24
JoTjenaMors
5/8/13, 11:49 AM
#25

# 20 & 21  Instämmer!… men
Jag börjar tycka att  Anmäl - funktionen är rena mobbnings/utfrysningverktyget  😕

Har sett flertalet sajter där skribenter följt reglerna i god ton men ändå fått sina inlägg bortröstade och t.o.m resulterat i avstängning. Det kallar jag i.a.f  jag för mobbningsfasoner.

Niklas
5/8/13, 12:27 PM
#26

#25: Det är därför värdar och Medarbetare kan sätta sig över systemet om det används fel. Det är mening att varje moderering av systemet ska kontrolleras av någon på sajten.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JoTjenaMors
5/8/13, 12:51 PM
#27

#26…Fast… nu vet både du och jag att värdar/medarbetare inte alla ggr är neutrala utan sätter sina egna värderingar på "kontrollen" + att den som blivit utsatt av okynnesanmälning troligtvis måste uppmärksamma mod, på det själv. (obs! ren gissning eftersom jag inte vet hur det funkar)Många har svårt på att skilja på sak och person i sin bedömning.

Min personliga åsikt är att anmäler man skall det inte kunna ske helt anonymt.

Annons:
Niklas
5/8/13, 1:39 PM
#28

#27: Vi siktar på att bygga ett modereringssystem som kan hantera de flesta fall på ett bra sätt. Det gör det här systemet. Om man röstade öppet skulle vi få helt andra problem därför att nästan ingen vågar använda systemet. De flesta värdar och Medarbetare gör ett utmärkt jobb. Det vet jag, gör du?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

JoTjenaMors
5/8/13, 2:40 PM
#29

#28 Jag har inte sagt att de ej gör ett utmärkt jobb utan det gör säkerligen de flesta. Har heller inte sagt att man skall rösta helt öppet.

 Menar bara det borde finas något som spärrar de som satt i system för att få bort - vad de tycker -"obekväma" åsikter eller personer.

Jag berättar bara min åsikt utifrån det jag upplevt och sett om Anmäl funktionen kontra "ifokus mot mobbing". Nu används funktionen till något som den säkerligen inte var ämnad till från början. Det har jag själv upplevt idag då jag fick ett inlägg bortröstat som inte på något vis bröt mot sajtens regler.

Niklas
5/8/13, 5:05 PM
#30

#29: Okej, har du något konkret förslag som inte innebär att det syns vem som röstar vad?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ajyalp
5/8/13, 6:55 PM
#31

🌺

[evilewa]
9/27/13, 7:18 PM
#32

Jag är mobbad av er Sajtvärd Eric på Dvärghamster!

[letter]
1/27/14, 11:13 PM
#33

Mycket intressant 🙂

När jag var barn brydde inga lärare om att elever blev mobbade, tidrerna har verkligen förändras😃

🏆 applåderar! 🌺

Grodan
2/7/14, 7:21 AM
#34

#33 Det var väl så att vuxna mobbades, dvs lärare mobbades eller kunde i a f göra mobbingen av någon legitim.

Jag minns en lärare som var sådär, han mobbades, och han kunde även haka på oss elever när vi mobbade någon… sjukt


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: