Annons:
Etikettallmänt
Läst 1781 ggr
Staffan
2014-01-21 12:21

Vivian Maier

På en auktion 2007 ropade den historiskt intresserade John Mallof in en låda med 10.000-tals ännu ej framkallade negativ. Han började framkalla fotografierna och upptäckte att lådan var en skattkammare.

Ganska snart fick han fram namnet på fotografen bakom bilderna och sen tog reda på mer om hennes liv. Kvinnan hette Vivian Maier och hade, helt i hemlighet, ägnat en stor del av sitt liv åt just fotograferandet. Nu turnerar Vivians bilder jorden runt och visas i olika gallerier. Vivian dog 83 år gammal år 2009 och fick aldrig uppleva den berömmelse hon och hennes bilder nu fått. Det å andra sidan kanske hon var helt ointresserad av.

Annons:
Maria
2014-01-21 12:42
#1

Oj, vilken tur att skatten kom i rätta händer och någon som kunde ta tillvara på alla dessa fantastiska bilder.

Bara de man får se i filmen som är en bråkdel visar en stor konstnär tycker jag. 

Vilka bilder😮

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[RedHood]
2014-01-21 17:15
#2

Har läst väldigt mycket om henne. Hon var verkligen en fantastisk fotograf!

TezzD
2014-01-21 21:03
#3

Fantastiskt!

HjärtaRosalee
SajtVärd: Änglar -ifokus
Medarbetare: barn.ifokus. 

Torin
2014-01-22 16:38
#4

Vänder mig mot att negativen var oframkallade. En bild som inte framkallas inom viss tid bleknar bort, såvida den inte är djupfryst. Så var fallet med Amundsens bilder från Nordpolen. 

Nej vad det handlar om är att hon framkallat negativet, tittat på det och sedan varit nöjd. Jag har själv ibland upplevt det så under min aktiva fotograftid. Här finns många negativ som aldrig blivit kopierade.

Vad det handlar om är att någon gjort bilder av hennes negativ. Det måste varit roligt och en verklig upptäckarglädje.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

KitoBonito
2014-01-29 08:35
#5

Helt otroliga bilder!

Upp till toppen
Annons: