Annons:
Etikettallmänt
Läst 3282 ggr
Staffan
2013-06-11 12:02

Störande beteenden på nätet?

Antalet tjänster på nätet för socialt umgänge är många. iFokus är en men det finns ju trots allt ett antal andra ställen. Kanske har någon också hört talats Facebook? Instagram? Twitter? ;)

Förhoppningsvis är tjänsterna mest till glädje, även om det helt säkert också emellanåt kan leda till viss irritation. Endel uppdaterar sin Facebook-status för att berätta att dom är inne på ICA och andra Instagrammar en bild på sin pyttipanna med en stor persiljekvist.

Vad irriterar dig mest? :)

// Staffan

Annons:
Farwuq
2013-06-11 12:30
#1

Jag har vare sig Facebook, Instagram eller Twitter, så jag slipper att bli irriterad.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Staffan
2013-06-11 12:44
#2

Vad härligt - då är det bara klåfingriga och envisa utvecklare på andra sajter kvar att bli irriterad på… :)

// Staffan

Farwuq
2013-06-11 12:54
#3

😃

Det stämmer fint, lagom irritation är bäst.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2013-06-11 13:28
#4

Facebook har jag men är måttligt aktiv. Jag har svårt för de som för dagbok på FB. Skriver att de äter frukost, ska gå och handla, solen skiner och vad det nu kan vara.

Jag är med i några grupper mest som läsare och jag brukar ibland dela någon rolig film eller bild.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Alex
2013-06-11 13:30
#5

Det som irriterar mig mest är nog alla som ska få sina liv att låta perfekta. När allting är sååå bra och går sååå bra och allt och alla runtomkring är helt fantastiskt osv osv… Tro fasiken att allt fler unga blir deprimerade/får ångest och så, när de ständigt läser om hur bra alla andras liv är men själva känner att de inte har det så. Nä, de falska fasaderna folk bygger upp känns bara löjliga.

Missförstå mig inte nu, självklart ska man skriva om det positiva i livet, men det finns fall där det blir lite onödigt överdrivet och låter betydligt bättre än det är… 😉

Sen även de som söker uppmärksamhet genom att skriva exempelvis "Åh vad förbannad jag blir!" eller "Så himla ledsen, livet är så orättvist" och när någon frågar vad som hänt svarar personen "Vill inte skriva det på Facebook". Nä, men gör inte det då.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[haku]
2013-06-11 14:40
#6

Håller med ovanstående talare att de falska fasaderna är irriterande, både på fb och i riktiga livet tycker jag.
En del skriver av sig på fb att de är ledsna och sen vill prata mer privat om det. Just det har jag inte stört mig på men jag kan förstå att det kan upplevas som irriterande.

Är inte så värst aktiv på nätet, skulle helst strunta i det helt, det går åt det hållet. Tycker inte det är fel på nätet i sig utan på hur det används…

Annons:
Emo
2013-06-11 14:54
#7

Jag håller mig också utanför  Facebook, Instagram o Twitter

Det som irriterar mig mest är nog de företag som samarbeter med Facebook i stället för att ha en ordentlig egen hemsida. De begär att man ska vara med där för att kunna tala om för dem vad man tycker om deras produkter och ställa frågor till dem.

Det som irriterar mig näst mest är att så många aningslöst går med utan att begripa vad de gör. De läser inte igenom villkoren utan inbillar sig en massa, som de sedan försöker inbilla andra.

Sen finns det ett irritationsmoment till, men det skriver jag inte här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Nilamson
2013-06-11 14:57
#8

Jag irriterar mig på att många skriver A men inte B. T ex "Det ni gjort mot mig ska ni få ångra" och sen skriver de inget mer. Eller "Jippie, äntligen!!" Om nån frågar vad som hänt, får de inga besked. Om man ändå inte vill berätta vad som hänt kan man väl lika gärna hålla tyst.

Ketang
2013-06-11 15:21
#9

Jag tycker att allt gnäll är jobbigt. "Stackars mig" uppdateringar är jobbiga. Folk som skriver mycket klagomål och gnäller på allt och alla plockar jag tillslut bort!

AnneN
2013-06-11 15:32
#10

Hmmm, jag irriterar mig inte så mycket på folk på dessa sidor, jag väljer ju själv vilka statusuppdateringar jag vill läs och vilka jag bläddrar förbi.

Det jag däremot kan irritera mig på är när sajtutvecklarna hittar på att ändra, ta bort eller lägga till funktioner eller totalt ändra utseendet på en sida utan någon förvarning. Då kan jag muttra en hel del tills jag lärt mig och vant mig vid det som är nytt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LaSadie
2013-06-11 15:43
#11

De som lägger upp en bild på "dagens naglar" och en massa hashtags på det :P

Greigh
2013-06-11 16:37
#12

#11
Hashtags kommer automatiskt med när de delar med sig av en bild från Instagram.

Jag irriterar mig på alla spel och event-inbjudningar.

LosGinos
2013-06-11 17:12
#13

#12. Bara till att blockera 😃

Sajtvärd för Sport iFokus & Datorspel iFokus & Inget iFokus.
SM-Guld: 1965, 2003, 2005, 2016 & 2019 CHL: 2016, 2017, 2019 & 2020
Med vänlig hälsning Brian

Annons:
Greigh
2013-06-11 19:04
#14

#13
Kan man blocka hela funktionen?
Jag brukar blocka spel, men så fort någon börjar spela ett nytt spel så kommer det spelet istället.
Trött på att behöva blockera varje spel.

Skogshumblan
2013-06-11 19:57
#15

Förutom det som nämnt om att säga a men inte B, spelreklam och alla som skriver allt de gör så är språk en grej jag stör mig på. Särskrivning är så irriterande. Det värsta är att min mobil särskriver och stavar om saker helt hopplöst. Sånt stör mig!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LaSadie
2013-06-11 20:50
#16

Jovisst men de som skriver hashtags utan att vara på instagram är nästan värre.

Greigh
2013-06-11 21:00
#17

#15
Skaffa AdBlock till din webbläsare så slipper du störande reklam på alla sidor på internet. Rekommenderas starkt.

Det där med autocorrect/autospell går att stänga av på mobilen. Gå in på telefonens inställningar och titta.

Skogshumblan
2013-06-11 21:11
#18

#17 tack för tipsen. Ska göra så!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Justbe
2013-06-11 22:37
#19

Jag har varken FB, Instagram, Twitter så jag störs inte av det.

Jag lever inte för att äta Jag äter för att leva.

Jag är en medis på Barnens iFokus.

[theeman]
2013-06-11 23:30
#20

Hmm jag har alla tre

Annons:
Zakaraa
2013-06-12 01:02
#21

Det som stör mig mest är alla dessa jäkla företag som tar förgivet att alla har instagram och twitter.
De håller tävlingar (främst i mitt intresse Fototävlingar) där man är tvungen att ha Twitter eller instagram för att få vara med. Jag älskar att delta i fototävlingar men jag avskyr twitter och instagram och kan därmed inte ens delta. Även när de efterlyser bilder till diverse saker (främst tidningar i detta fall) och även här kärver dessa tjänster.

Fult gjort av företagen tycker jag… Vart tog "till för alla" vägen?

Sedan har jag även en stor irritation över bekanta på facebook som delar verkligen ALLT. Det kan vara allt från bluffföretags tävlingar till "skämt"bilder så att hela ens logg fylls av deras tråkiga humor :P Hur mycket man än blockar uppdateringarna så fylls det dagligen på. Vilket leder till att man börjar känna sig tvungen till att blocka deras inlägg helt (och därmed att missa saker som faktiskt är av vikt..)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Gur4m1
2013-06-12 06:10
#22

Jag irriterar mig mest på de som blir irriterade…Menar nu just inte denna tråd utan harett par st som brukar få några utbrott liknand einläggen här inne, på min facebook feed wall över att folk "bryr sig för mycket" eller "låtsas" för att de helt enkelt är avundsjuka på sina vänner. Folk vwars meddelanden jag inte vill se…blckar jag newsfeed från. på det sättet har ju FB utvecklats åt rätt håll i alla fall, man kan välja vad man behöver läsa. I vissa fall tar jag bort personen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
2013-06-12 06:13
#23

En undran är, vad är FB till för numera eftersom det stör er att läsa vad folk gör? För mig är det en soial plattform, där jag håller kontakt med existerandech gamla vänner så jag finner det intressant att se deras bilder och få del av deras vardag. Förstår inte problemet där.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Iyen]
2013-06-12 07:56
#24

JAG KAN IRRITERA MIG PÅ DET MESTA. MEN INGET ÄR DÅ STÖRANDE SOM DETTA. DET JAG GÖR PRECIS JUST NU!!!!!!! GALET IRRITATIONSMOMENT NO1 !!!! :/

Ketang
2013-06-12 07:59
#25

#23 Jag tror inte att folk stör sig på att läsa om vännernas vardag på det sättet. Eller jag gör inte det i alla fall. Men om samma personer skriver samma sak varje dag blir det irriterande.

Ex, "Kärringen i kassan på ica var lika otrevlig i dag som hon alltid är", "Jag är såååå trött/har sååå ont i dag", "Vilken sömnlös natt jag haft, barnen har skrikit oavbrutet i 8timmar"…. osv osv, Folk som bara klagar och gnäller är minst lika irriterande som alla "perfekta" och lyckliga människor som bara skriver hur fantastiskt underbart allt är.

Sammanfattningsvis så stör jag mig lika mycket på "tyck synd om mig" människor, som på "se på mig vad snygg, rik och lycklig jag är".

Alex
2013-06-12 09:38
#26

#23 Det är ytterst få av mina FB-vänner som skriver på det sättet jag finner irriterande, annars hade jag ju inte varit inne. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lizaohman
2013-06-12 14:31
#27

Jag irriterar mig inte ett dugg. Jag är intresserad av mina vänners vardag. Om jag tycker att någon är störande så tar jag bort den personen från min vänlista/följelista.

Annons:
Jaguar_
2013-06-12 15:09
#28

Jag har varken FB, Instagram, Twitter…Hade FB ett tag på grund av tjat från syskon, men fy…Allt som har med de där att göra. Går nog skriva en hel sida här om hur kass det är och korkat. T ex min systers kille logga in tidigt som fan på morgonen för att skriva Fan jag har försovit mig. Jävla skit! Err åk till jobbet istället då!!! Behöver inte starta datorn och logga in för att uppdatera status till det där! Tycker jag då…Eller de ovan nämnda 50 ggr status uppdatering…jag gick upp, fan ingen frukost. måste åka och handla, nu har jag handlat. Ska äta mums..fan jag glömde mjölken..suck nu måste jag till affären igen osv. Intressant eller? :P 

Andra trista saker märkte man med. Fick en deppig känsla att jag inte är värd något om jag inte ploppar ut en unge typ på grund av saker jag såg hos mina föräldrars sidor..Jag fanns inte med på ett ända foto, men mina syskon och familj gjorde det. Valde att ta mig där ifrån efter ½ år och kanske 1 till 2 gånger i veckan med inlogg. Var inte extremt aktiv. 

Det tråkiga med allt detta är att om du vill delta i tävlingar eller något annat kul så måste du vara medlem där eftersom alla säger till en att gå dit (radio, tv osv). Vilket tvingar folk till att bli medlemmar om man vill vara med och göra något kul. Inte ok!

Få tillägga att det är positivt på några sätt och det är ju att man hittar kompisar och familj. Så man kan hålla kontakt om man bor långt ifrån…men vad hände med ringa? 😛 När jag fyllde jämt så ringde inte en enda i min familj. Av en slump gick jag in sent på kvällen på fb..måttligt besviken…Ja vad hittar jag av en slump där…alla hade skrivit grattis….Kul? Nja….

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Yllhilda]
2013-06-12 21:41
#29

Folk blir lika fövånade när jag säger att jag inte har eller vill ha facebook. Ibland kan jag bli ifrustrerad över att folk inte finns någon annanstans än där, ty jag önskar samtala med dem utan att behöva betala 5 spänn i minuten eller 2,50 per sms… Utlandet kostar.

Zakaraa
2013-06-12 22:14
#30

Upptäckte precis en stor sak som jag finner enormt irriterande.

Folk som skriver på ens statusuppdateringar och försöker visa sig duktiga. Besserwissrar med andra ord. Behöver man vara en besserwisser så kan man vara det på sin Egen sida och inte andra personers statusar, blir bara otrevlig stämning! Bläö… Bara att ta bort dessa onödiga kommentarer ❤️
(dryga är när det är Samma person hela tiden som gör det. Snart dags att ta bort denne som vän helt och hållet kanske?)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

bamse6311
2013-06-13 05:33
#31

Jag irriterar mig inte nämnvärt på något vare sig på Facebook eller Instagram.
Man väljer ju själv vilka vänner man vill ha och det är ju bara deras statusuppdateringar man läser.
Tvärtom så tycker jag det är kuk att se vad vännerna har gjort under dagen och även vilka bilder de delar med sig av.
Bästa hälsningar,
Bertil

TjockaBerta
2013-06-13 08:45
#32

Facebook och Instagram har jag avstått ifrån. Däremot twittrar jag gärna. 

På twitter har jag valt att följa olika nyhetskonton, reportrar, skribenter, samhällsdebattörer och politiker. På så sätt får jag ett väldigt uppdaterat och intressant flöde. Det skulle aldrig falla mig in att följa någon bara för att den följer mig (?) Jag följer dem jag tycker är intressanta. 

På twitter ser jag ibland lite bilder på Instagram men jag väljer ju vad jag vill öppna. 

Mat går bort, mode går bort, selfies går bort, katter går fetbort.

>>>Malum domesticum<<<

leemland
2013-06-13 18:24
#33

De som irriteras mest, här inne, är när folk puttar sina inlägg efter 1-2 timmar för att ingen svarat.. De är fruktansvärt irriterande. 

Och vad gäller dom andra så har jag inte dom :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Klara.b
2013-06-13 19:46
#34

Åh gud vad jag irreterar mig på " Like for Selena Gomez, Comment for One Direction, Share for Justin Bieber, ignore for pineapple" på t.ex Facebook.

Någon annan som stör sig på det?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

Annons:
karro1999
2013-06-13 22:07
#35

#34 jag stör mig på sånt, jag stör mig också på 1 like 1 pray inga likes kan ju rädda en persons liv

jag har alla, twitter har jag för att läsa tweets har skrivit en enda tweet,på facebook är jag nästan aldrig inne och instagram lägger jag inte ut så mycket bilder

Ketang
2013-06-14 07:35
#36

#34 Sånt är irriterande. Men jag tycker det är så mycket värre med alla som delar hemska bilder på misshandlade barn. Och så är det smått irriterande med alla "Like for cute, ignore for ugly" och en bild på nån söt liten valp eller kattunge…

Amandla
2013-06-14 12:31
#37

Jag stör mig på två saker på Facebook: 

- de som till största delen bara skriver om och delar negativa saker

- de som skriver främlingsfientliga och fördomsfulla inlägg

Jag har rensat ut de värsta, men det är svårt när man är hyfsat god vän med någon som kan skriva rent inskränkta inlägg men som för det mesta bara är positiv och rolig.

iFokus kan jag reta mig på medlemmar som puttar upp sina inlägg efter någon timme (om ens det) och undrar "varför vill ingen svara mig" *suck*


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Klara.b
2013-06-14 12:40
#38

#36 Ja, sånt där man ska dela annars är man en ond människa.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.


 

karro1999
2013-06-14 14:50
#39

jag irriterar mig på en sak på instagram jag har privat konto och har skrivit att bara de som känner mig får följa mig men vissa fortsättefr fråga när jag har nekat vad med "bara personer som känner mig får följa mig" förstår de inte (har skrivit på engelska så alla ska förstå)

[theeman]
2013-06-15 12:31
[theeman]
2013-06-15 12:32
#41

Fel tråd:)

Annons:
Zakaraa
2013-06-19 00:30
#42

Nu när jag inte längre har en dator utan smyglånar pappas surfplatta har jag upptäckt en enormt störande sak. All reklam (förslagna sidor) på facebook som tar upp allt från 1/2 skärm till 2 och trots att man döljer de bilderna och sidförslagen dyker de likt förbannat upp igen vid nästa uppdatering… Bilder a på fb blir Enorma på en surfplatta (hittar inte om deg går att ändra..) så alla dessa förslag som inte ens har någonting med mina i ställda intressen att göra blir enormt irriterande och ivägen! (Skriver på plattan nu så ursäkta alla fel i texen, jg och touch ären dålig match :p har försökt hitta alla fel men missar säkert något)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

karro1999
2013-06-19 13:41
#43

#36 ja sånt är jättejobbigt ignorerar allt sånt

Ilandra
2013-06-19 15:28
#44

Av de nämnda sidorna använder jag bara facebook. Jag irriterar mig sällan på folks statusar, vare sig de är glada eller deppiga! 

Det jag däremot irriterar mig på är alla delningar av diverse skit. "Like for chocolate ice cream, share for vanilla"  tex, fast det oftast är kändisar eller något annat. Som tur är är det bara 90-talisterna bland mina vänner som hakar på det! 

Och alla tävlingar då! Gilla och dela, så måste jag se skiten i mitt flöde, gratis reklam för företagen, kul för dem… 

Annars gillar jag fb. Tycker om att följa mina gamla vänner. För telefon i all ära, men de flesta av mina fb-vänner skulle jag inte brytt mig om att ringa om det var enda alternativet, men är ju ändå nyfiken på vad tex gamla klasskompisar sysslar med nu för tiden! :D

karro1999
2013-06-19 15:57
#45

#44 samma för mig fast istället för gamla kompisar släktingar jag sällan träffar

Grodan
2013-06-23 00:42
#46

Jag irriterar mig bara på härskartendenser och mobbing.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: