Annons:
Etikettallmänt
Läst 2984 ggr
Staffan
2013-01-25 11:41

Affären gör miss - vad gör du?

ICA har en butik i Stockholm där de säljer enklare lunchmat som mackor, sallader och färdiglagade rätter, ICA TO GO heter den. Idag stannade jag till där på väg till jobbet och plockade ihop en egen sallad. Till den tog jag en dressing, ett nybakat bröd och en Cola Zero.

Jag betalade men kände på vägen till kontoret att 69 kronor var ganska billigt. Och mycket riktigt. Med kvittot framför mig kan jag konstatera att tjejen i kassan har glömt slå in den Cola Zero som jag också hade (lite märkligt eftersom att det var hon som packade min kasse).

Nu till frågan; hade du gått tillbaka till butiken senare och betalat för drickan, eller hade du struntat i det och tänkt att "det är ändå ICA det handlar om, de tjänar så mycket pengar att det inte gör dem någon skillnad. Dessutom var det ju dom som gjorde misstaget."

Klicka gärna i ett av alternativen här under.

Annons:
LisaF
2013-01-25 11:46
#1

Jag hade struntat i det. En Cola (10-15:-) på samvetet klarar jag. Hade det däremot handlat om någonting dyrare hade jag kanske reagaerat annorlunda. Svårt att svara på utan att ha varit med om det. Glad

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

Farwuq
2013-01-25 11:47
#2

Jag läser sällan kvittot. Är summan rimlig så reagerar jag inte.

Jag hade inte gått tillbaks om jag såg att de missat en burk Cola.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[millieteresia]
2013-01-25 11:59
#3

Inte så att jag går tillbaka direkt. Jag tar med mig kvittot nästa gång jag går och handlar och påpekar felet.

Maja
2013-01-25 12:22
#4

Upptäcker jag det halvvägs till jobbet eller när jag packar upp varorna hemma så brukar jag inte göra någonting, men om jag står i kassan och ser hur personalen glömmer att slå in någonting som jag ska ha och de frågar "Var det bra så?" så kan jag lägga till "Ja, visst tog du med min Cola Zero också?" och då reagerar de med "Oj, nej, den glömde jag! Tack för att du sa det!" Tror faktiskt att jag har varit med om det på ICA TO GO på Drottninggatan. Handlar nästan dagligen på ICA TO GO i Kista där jag arbetar, där har det alltid gått bra. :)

Men det har dock hänt att jag har varit med om hur de har tagit betalt för samma vara två gånger, främst när jag har "storhandlat". Då kan jag se hur exempelvis samma fläskfilé finns med två gånger på samma kvitto. Ser jag det i butiken så säger jag till på en gång, men ser jag det först när jag kommer hem så har jag ringt till butiken och påpekat detta och fått pengarna tillbaka.

Arbetade själv extra i butik när jag pluggade och de gånger som kunderna handlade mycket så brukade de fråga "Kom du ihåg att skriva in den här också?" väldigt ofta faktiskt (kanske därför jag gör likadant idag?). Dock så arbetade jag med inredning och då vill kunden väl förmodligen ha med alla varor på kvittot utifall att de vill byta varan, man byter nog sällan en liter mjölk eller en klase bananer. :)

todde
2013-01-25 12:51
#5

ssssssssfffffffff Tyst

Jag gillar inte läsk ändå. Det är så mycket ohälsa kemigrejor mm istället för nyttig hälso socker.

Tord

UlrikaD
2013-01-25 13:45
#6

Om det hade varit i min närbutik som behöver varenda krona för att kunna få stanna kvar i området hade jag gått tillbaka direkt.

En stor kedja som ica, willys, maxi osv där hade jag struntat i det. Jag lägger så många tusen där per år så de borde bjude mig på mer än en läsk egentligen.Tungan ute

Annons:
beem
2013-01-25 14:08
#7

Jag hade ringt och påtalat felet. Sen  är det  upp till affären att avgöra om de struntar i det eller om jag får betala nästa gång. Förmodligen struntar de i det hela.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[Tilde]
2013-01-25 15:30
#8

Beror på vad det är för affär, alltså om det är affären i området där man känner ägarna, eller om det är en "random ICA-affär" liksom. Sen beror det också på hur långt bort jag hade kommit innan jag upptäckte, om man orkar gå tillbaka, hah. Tungan ute

MissInAction
2013-01-25 17:01
#9

Om jag upptäcker det när jag står i kassan så påpekar jag det, det händer ibland. Men har jag redan gått därifrån och det handlar om en matvara, så nej… då struntar jag i det.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

felixhaljeskog
2013-01-25 17:46
#10

Jag köpte ett sexpack cola på ICA en gång, och då scanade dom bara in 1 cola, så jag fick det sexpacket ganska billigt!

Självklart sa jag inget till hon i kassan Flört

Toxics
2013-01-25 19:34
#11

Jag hade inte sagt något.
Jag brukar inte kolla kvittot om jag inte tycker att det låter som att jag ska betala för mycket för vad det nu än är jag handlar.
men OM jag skulle göra det och lägga märke till att de har glömt en cola så struntar jag i det.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Virvlan
2013-01-25 22:56
#12

Nej jag anser att om dom gör fel är det deras misstag. Jag hade inte sagt något.

Mysisa
2013-01-25 23:17
#13

jag säger till redan innan jag ska betala att det blir för billigt :P

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Scorpio97
2013-01-25 23:53
#14

Jag brukar aldrig kolla kvittot och om jag betalar med kort så lyssnar jag oftast inte vad summan blir. Betalar jag kontant så har jag räknat ut hundra gånger exakt hur mycket pengar det bör bli (nojjig) och då skulle jag förmodligen reagera om det var för lite, men jag vet inte om jag skulle säga något.

Om det är min lokala ica-butik och det rör sig om större summor så skulle jag förmodligen påpeka det. Är det en större kedja och/eller en låg summa så skulle jag inte säga till.

Får jag betala för mycket säger jag till, men inte om det bara rör sig om några kronor.


//Jessie

annia1
2013-01-26 04:07
#15

Beroende på hur långt jag kommit från affären så hade jag gått tillbaka annars hade jag gått in i affären nästa gång jag hade vägarna förbi och talat om.

Nu är det väl troligen borttaget, men för många år sen så var det så att kassörskorna fick ersätta det som fattades i kassan. Idag är det väl den enskilada ägaren som får ta kostnaden. För vad jag vet så äger inte tex ICA koncernen affärerna utan det är enskilda personer som äger den enskilda affären, men dom gör det under ICA:s namn. Och det tror jag gäller i stort sett alla affärer.

Sen om jag ser andra sidan av myntet. Om jag vill få tillbaka om jag betalt för mycket så blir det självklart för mig att tala om om jag betalt för lite.

Däremot vet jag inte riktigt hur jag skulle göra om det gällde en affär som ligger många mil från mig och som jag kanske bara besöker en gång om året. Där tror jag summan fick avgöra i så fall. Några kronor fick nog vara, men mera skulle jag nog ringa och få ett postgiro-nummer.

Kan just nu inte komma ihåg att jag varit med om att betala för mycket/lite däremot har jag varit med om några gånger att få för mycket växel tillbaka och då sagt till och dom blir alltid glada när man säger till.

.

Azbt
2013-01-26 07:14
#16

Så många gånger som de har slagit in fel och kunden har fått betala mer än vad som är rättvist så är dett fall en bagatell för butiken…

Marinas Mix
2013-01-26 08:19
#17

Som #15 säger. Påpekar jag att det blivit fel åt andra hållet, så jag fått betala för mycket, måste jag ju vara konsekvent och rätta till om det blivit fel och jag betalat för lite.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Stephanie
2013-01-26 08:41
#18

Inte om jag gått därifrån, då är jag nog lite för lat och tackar och tar emot istället. Men ser jag det när jag står i kassan så säger jag till.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[RC1393]
2013-01-26 10:17
#19

Jag skulle inte gå tillbaka. Jag vet hur lätt man gör fel (vi har ett godisföretag och säljer på marknader) och där blir det någon gång ibland så att man tar för mycket betalt eller för lite, så det brukar alltid jämna ut sig. Tror absolut att ica och coop till exempel kan göra samma misstag själva. Själv bryr jag mig inte så mycket om jag kommer på efter att jag tagit betalt att jag tagit lite för lite betalt, men tar jag för mycket brukar jag ändra mig så fort jag kommit på att jag räknat fel.

TjockaBerta
2013-01-26 11:49
#20

Åh vad sugen jag blev på Cola!

Ser jag det i kassan brukar jag säga till om inte den i kassan varit riktigt otrevlig då säger jag inget.

Om jag märker det hemma tänker jag att det jämnar ut sig med alla gånger man fått betala för mycket. "Leve skatteåterbäringen!"

#15

Om man glömt att slå in en vara blir det inte brist i kassan.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
eremiten49
2013-01-26 11:56
#21

Jag kollar alltid kvitton noga.för det mesta blir det fel från affären o inte mig.Ofta blir det fel,när dom har prissänkt,men ändå tar det högre priset.Jag hade inte gått tillbaka o påtalat felet.

Fjäril
2013-01-26 20:04
#22

Jag vet oftast vad saker kostar och skulle nog reagera direkt - annars hade jag gått tillbaka. Man kan tycka att det säkert jämnar ut sig men ofta varar ärlighet(en) längst Glad

Jag har varit med om det ett par gånger och det "lilla" gör kassörskan glad.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Tassy]
2013-01-26 22:01
#23

I den situationen hade jag nog struntat i det även om det hade gnagt i samvetet. Däremot om jag själv hade gjort fel så hade jag gått tillbaka. T.ex. en gång hade jag glömt att scanna in en grej i självscanningen, då gick jag tillbaka. Dom i kassan glodde på mig osm om jag var knäpp som inte bara gick. Känns ju som en sådär inställning. Obestämd

Marinas Mix
2013-01-27 09:29
#24

#23 Råkade ut för avstämning häromdagen med självscanningen och hade ganska mycket grejer, så jag tyckte att vi skulle gå bort till den kassan, men nej då, då skulle hon ha mig att packa upp allt på den lilla bänken, så jag gjorde det, men dem grejerna jag hade flera av tog jag upp en och sa sedan hur många jag hade av den varan.

Så mitt upp i alltihop kommer det en manlig kund och börjat tjata på henne om att hans scanner inte fungerar. hon hänvisar honom till spelbutiken där de har kundtjänst.

Nåväl i detta distraktionsmoment missar hon då att slå in två av en sak och sedan, när det var klart och jag betalade, tyckte jag att det inte riktigt stämde, men, då hade hon redan börjat med nästa kund.

När jag kom hem så insåg jag vad det var som INTE stämde och tänkte först "struntsamma, det handlade ju bara om 9 kronor"

Dagen efter skulle jag ner och posta ett paket och då tog jag med mig kvittot och påpekade detta för den i kundtjänst, betalade för mig och expediten där skrev en lång uppsats, för de skulle prata med den kassörskan. För kassörskan SKA kolla noga om Avstämmningen är korrekt, vilket hon inte gjorde.

Hade jag inte påpekat detta för dem, så hade följden blivit tätare avstämningar för mig och om där blivit fler som inte stämde, avstängning från självscanningen

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Stephanie
2013-01-27 11:04
#25

"Hade jag inte påpekat detta för dem, så hade följden blivit tätare avstämningar för mig och om där blivit fler som inte stämde, avstängning från självscanningen"

Fast hade inte du scannat in en "för mycket" enligt dom? Alltså om du skulle ha betalat som vanligt med scanningen så hade du redan betalat de 9 kronorna extra? Känns lite skumt att stänga av nån för att betala för mycket Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Marinas Mix
2013-01-27 11:19
#26

Ja deras synsätt ja, men kassörskan sa inget, de brukar alltid titta på kvittona och kolla om avstämmningen är korrekt. Vilket hon inte gjorde. Jag visade grädden och sa 2 sådana, fast hon blev distraherad och scannade bara in EN, men jag kom fortfarande hem med 2

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Magi-cat
2013-01-27 12:56
#27

Hade betalat nästa gång jag gått dit. (Eller vänt om, beroende på när jag upptäckte felet.)

Det känns alltid bäst så.Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Marinas Mix
2013-01-27 13:30
#28

Just det Mag-cat nu kan jag njuta av min paj med vispad grädde med gott samvete

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

tistelflikkan
2013-01-28 00:24
#29

när jag köpte semlor häromdagen stod jag med mina 40 kronor i näven och såg dum ut medan kassörskan (i ett litet bås vid öppningen av affären) började greja med annat under själva "semmelståndet"… stod väl så i tre minuter och sen sa jag "jag skulle vilja betala också". hade lätt kunnat gå med semlorna utan att hon hade märkt av det, men det hade inte känts bra.

hade jag kommit hem och märkt (mot all förmodan, eftersom jag väldigt sällan läser kvittona) att jag betalat för lite så hade jag nog inte brytt mig om det. tror nog att det kvittar sig i slutändan, eftersom jag sällan märker när jag får betala förmycket heller :p

***
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Lamina
2013-01-28 00:32
#30

Jag läser aldrig kvitton, annat än om jag misstänker att något har blivit fel. Men då kollar jag det innan jag lämnar butiken, och då går man ju självklart tillbaka och påpekar det. (Mitt samvete är en morbid jäkel som älskar att plåga mig.)

Var med farmor på banken en gång, på den tiden då man fortfarande gick på banken. Hon skulle ta ut en större summa pengar. När hon var klar så räknade hon pengarna och sen gick hon tillbaka in och påpekade att dom hade gjort fel. "Vi gör inte fel" snäste kassörskan. Men dom hade ju gjort fel denhär gången tycke hon. "Nej, vi gör inte fel säger jag ju!" snäste hon ännu surare. "Då ska jag be att få tacka för den extra femhundringen då" sa farmor och vände och gick. Skrattande

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Camillhe
2013-01-28 13:40
#31

Vad gjorde du Staffan?

Babydino
2013-01-28 21:53
#32

Jag hade struntat i det. Det är ju inte jag som har gjort fel, stulit. Det är ju hon i kassan som har gjort fel.

SkyeMind
2013-01-29 11:19
#33

Jag hade gått tillbaka. Inte för att mitt samvete inte klarat av det, eller att ICA hade stupat för min "gratis"läsk - utan för den SJUKT bra känslan man får när man gör det!

Så jag hade gått tillbaka av ren själviskhet :P Det känns underbart varenda jäkla gång!

Tro mig. :)

***

Love.

Skye

(¯`v´¯)
`*.¸.*´  Si vis amari, ama
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•.. Quos amor verus tenuit, tenebit

[Hayabusa]
2013-01-29 12:13
#34

#33 Håller med dig. Det är ju dessutom så att kostnaden för en Cola inte direkt kör den egna ekonomin i botten. Omvänt - hade jag velat att butiken tagit betalt för 2 Cola, iställer för 1?

Annons:
mayolica
2013-01-29 12:42
#35

Nej jag hade inte gått tillbaka.

Det händer sällan att dom gör fel åe det hållet,däremot händer det väldigt väldigt ofta att det blir fel åt andra hållet så det blir för dyrt. För det mesta brukar det vara extra erbjudanden eller kort rabatt o sånt som dom skickat ut reklam på som blir fel Rynkar på näsanNågon gång har dom oxå slägit in en vara dubbelt.Skrikandes För det mesta kollar jag kvittot på plats och rättar till det,men det har hänt att jag har missat och inte brytt mej om att gå tillbaka för några kronor. Så den colan har jag redan betalat Flört

~ mayolica ~

Staffan
2013-01-29 13:27
#36

#31

Ingenting ännu så länge. Har inte besökt butiken igen.

:)

// Staffan

ilenna90
2013-01-29 18:49
#37

förstår mig verkligen inte på dom som verkligen skulle gå tillbaks för att få betala mer :o en affär går ju inte i konkurs för att dom förlorar 20 kr (isåfall var det nog på tiden ändå) och det är ju inte så att man stulit någonting eftersom man lagt upp sin cola på rullbandet. Jag skulle också kunna säga till om jag stod i kassan och såg att dom missade att slå in, men aldrig någonsin att jag skulle gå tillbaks eller ringa haha!

Ketang
2013-01-30 07:31
#38

Nja, säger som #37. Förstår inte riktigt folk som går tillbaka för att få betala mer. Speciellt inte så ynka lite som 20:- Jag har sagt ifrån när jag fått växel på en tusenlapp när jag betalat med en hundring osv. Men tycker nog lite att affären får hålla koll på sånt. Missar dom att ta betalt är det deras sak precis som jag "får skylla mig själv" om jag scannar en vara två gånger i självscanningen på Ica. Inte går jag tillbaka och påtalar att jag betalat för två paket smör och bara köpt ett. Då är jag bara mer noggrann nästa gång så jag slipper betala för mycket.

Upp till toppen
Annons: