Annons:
Etikettallmänt
Läst 1871 ggr
Staffan
2012-11-04, 17:35

Inte helt ofarligt...

Två byar i Grekland har som tradition att årligen bombardera varandra med över 50.000 raketer. Målsättningen är att träffa kyrkklockan i tornet på den andra byns kyrka.

Vad säger ni om traditionen?

Annons:
Geru
2012-11-04, 17:37

En absolut favorit. Jag skulle se fram emot den dagen hela året:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Staffan
2012-11-04, 17:43

Ärligt talat så skulle jag också tycka att det var riktigt roligt.
Tror inte jag skulle våga vara med och tända eld på raketerna dock, tänk om någon blir skadad på andra sidan.

// Staffan

Geru
2012-11-04, 17:44

#2 Borde ju inte vara sådär fasligt med olyckor ändå. Dom verkar ju sätta upp ordentligt med skydd innan och så vidare:p

En händelserik tradition! Måste säga att jag inte förväntade mig att det fanns en sådan ute i världen :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
2012-11-04, 17:55

Hahaha. Jag älskar raketer och smällare så detta hade jag velat vara med om.

Nu har jag varit i Grekland ganska mycket och säkerhetet är långt ifrån Sveriges så viss kan det nog vara vissa risker men så kulSkrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2012-11-04, 18:51

Kul, men byarna måste ligga varandra mycket nära.

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2012-11-05, 06:49

#5 400 meter mellan kyrktornen enligt WP (sök på Rouketopolemos).

#0 Att tillverka smällare själv är alltid farligt, och det blir knappast mindre farligt av att man medvetet skjuter dem mot befolkade områden.

Enligt den här sidan förekommer skador och alla är inte helt nöjda med traditionen:
http://greece.greekreporter.com/2011/04/25/if-your-easter-isnt-exciting-enough-take-a-look-at-the-rocket-war-of-vrontados-chios/

"Many rockets go astray, causing parishioners to rush frantically for cover. Over the years people have been seriously injured and even died due to accidents. Locals admit that the custom is dangerous, while others say they are sick of having to repair their damaged homes."

Annons:
Farwuq
2012-11-05, 06:58

Jag kan tänka mig att även husdjur far illa.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: