"Slutför det du påbörjat, i slutänden kommer folk förstå"
Kotaku Wamura mindes de tsunamis som orsakat stora skador längst den nordöstra kusten 1896 och 1933. 439 människor hade då mist livet. I sin dagbok skrev han 1933 "När jag såg kroppar grävas upp från högar av jord, visste jag inte vad jag skulle säga. Jag hade inga ord." Kotaku Wamura svor då att han aldrig skulle låta hända igen.
När de gamla katastroferna med åren tynade bort i människornas minne och ersattes med stolthet över närheten till den vackra stranden, glömde aldrig Kotaku Wamura hur snabbt det vackra och mäktiga havet kunde förändras. När han blev borgmästare i Fudai bestämde han 1967 att en mur skulle byggas mot havet för att skydda staden mot flodvågor i framtiden.
Han kritiserades hårt och ansågs allmänt vara slösaktig dåre, men drev trots det igenom bygget av muren. Det tog 12 år och bland människorna tappade han mycket av sitt anseende. Kotaku Wamura gick i pension några år senare och sa då till sina efterträdare: "Även om du stöter på motstånd, var övertygad och slutför det som du har påbörjat. I slutänden kommer folk att förstå." Kotaku Wamura dog för 14 år sedan och blev 88 år gammal.
När tsunamin drabbade Japan den 11 mars i år klarade sig staden Fudai helt utan skador. Detta tack vare Kotaku Wamuras skydd mot havet. Nu tackar de 3 000 invånarna sin tidigare borgmästare för sina liv. Nu besöker hans grav för att visa sin respekt.
// Staffan
Stort!
Mvh // Johan
Född vid 334.00 PPM

Man skall följa sin övertygelse!

Precis min åsikt, Ians och Johan!
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Gripande och tänkvärt! Tack att du delade Staffan
/Margareta
LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se