Annons:
Etikettallmänt
Läst 2680 ggr
Niklas
10/22/10, 11:43 AM

iFokus: Lena

Vi har intervjuat Lena som är sajtvärd på Hittekatter iFokus. Hon bor i Dalsland med sin man och katter.

LenaHur hittade du iFokus?

Det var våren 2006 som jag blev tipsad av en kompis på nätet. Det gällde Katter iFokus som var mitt första möte med iFokus. Några månader senare startade jag Hittekatter iFokus.

Vad gör du när du inte är på iFokus?

Arbetar heltid. Tar hand om våra egna katter. Påtar i trädgården. Fotograferar en del. Gillar att vara ute i naturen. Läser gärna en deckare eller två, samt gillar film. Skriver även ganska mycket.

Vad tycker du är roligast med att vara Sajtvärd?

När jag märker att sajten fyller sitt syfte. Till exempel när en medlem berättar att de genom Hittekatter iFokus blivit mera medvetna om problemet runt hemlösa katter. När vi via sajten lyckas rädda livet på katter. När sajten fungerar som det nätverk som den är tänkt att vara. När nya medlemmar vänder sig till oss för att fråga om råd för sina katter eller hemlösa katter som de har sett. Alla de där gångerna när vi tillsammans kan göra skillnad. Det är även himla kul när människor lär känna varandra via sajten. Det händer ganska ofta att medlemmar träffas på riktigt efter att först ha mötts på Hittekatter.

Har du några visioner för Hittekatter iFokus?

Skulle vilja starta en fond via Hittekatter iFokus med syftet att ge bidrag till kastrering av katter. Att få kattägarna att kastrera sina katter är nämligen den viktigaste av alla åtgärderna för att komma till rätta med problemen runt hemlösa katter.

Jag skulle även vilja att vi arbetade mer med andra förebyggande insatser. Information till nya kattägare är viktigt. Helst innan de tar steget och blir kattägare.

Hur kommer det sig att du har valt att driva en sajt om hittekatter?

Kan väl säga att jag alltid varit engagerad för katter som haft det svårt. Redan som barn faktiskt. Bodde i vuxen ålder i Nederländerna i 4 år. Där har man kommit mycket längre med djurskyddet. Katter har högre status och det finns inte alls så mycket hemlösa katter. När jag flyttade tillbaka till Sverige 2006 blev det mera uppenbart hur illa ställt det var här i landet. Det blev som en väckarklocka. Tänkte att nu måste jag försöka göra något. Hittade iFokus och på den vägen är det. Trodde att det skulle bli en ganska smal sajt med några hundra medlemmar på sin höjd. Men det har gått bättre än jag kunde förvänta mig.

Vad ger dig energi?

Att vara ute i trädgården, naturen, fotografera samt att umgås med katterna och familjen.

Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?

Meningen med livet. Att det alltid finns något positivt även när det är riktigt tufft. Om mina livserfarenheter.

Har du någon tanke du försöker leva efter?

Försöker stå upp för det jag tror på. Att vara ärlig mot mig själv och mot andra. Att försöka göra gott. Det är viktigt att inte svika sig själv. Den som sviker sig själv sviker även alla andra. Jag försöker alltid känna efter vad som känns rätt och sedan följa den känslan. Det har fungerat bra för det mesta.

Vad värdesätter du mest hos andra?

När människor är sig själva och handlar av egen kraft och övertygelse.

Har du något tips till den som är nyfiken på hittekatter?

Att hjälpa hemlösa katter är tacksamt för det finns så mycket man kan göra. Både i smått och stort. "Ingen kan göra allt, men alla kan gör något".

Hur tror du att andra uppfattar dig på nätet?

Det varierar nog en del hur olika personer uppfattar mig. ;) Som Sajtvärd kan man inte vara älskad av alla. Ibland måste jag ta vissa obekväma beslut. För mig är sajtens syfte oerhört viktig. Det är något som jag ibland får ta strid för. Får dock höra ganska ofta att jag uttrycker mig på att bra och klokt sätt. Jag försöker hålla den röda tråden. Tror de flesta uppfattar mig som ganska tydlig.

Vart skulle du resa om du fick resa vart som helst? Varför just dit?

Venedig. Det är min favoritstad. En helt fantastisk plats.

Finns det något du inte kan som du skulle vilja bli duktig på?

Italienska.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
AnneN
10/22/10, 4:51 PM
#1

Trevligt att få lära känna dig lite närmare Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Alexej
10/26/10, 9:19 PM
#2

Kul intervju!

Hittekatter är en otrolig engagerad sajt som (upp)rör mångas känslor. Men du lyckas verkligen att hålla den röda tråden. Trots många bråk och världskrigar på sajten har den blivit stor och känd och har hjälpt tusentals katter. Vi alla har lärt oss otroligt mycket katter genom Hittekatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: