Annons:
Etikettallmänt
Läst 3739 ggr
Staffan
2010-05-18, 15:44

Underbar inställning...

Den killen kan inte alltid ha haft ett enkelt liv. Ändå har han lyckats hitta sin plats i tillvaron och gjort något riktigt riktigt bra av den.

Han är ett levande bevis för att vår egen inställning till vår tillvaro betyder allt. Det spelar ingen roll vad vi har - det som räknas är hur vi själva ser oss och det vi har omkring oss. Se filmen och dela med dig av den till andra. Den kan stärka dom som ser sig som svaga, och skänka de som ser sig som starka annat av värde…

// Staffan

Annons:
Niklas
2010-05-18, 16:39

Han är himla bra. Om man känner sig lite låg och oduglig någon gång kan man titta på en av hans filmer. Det finns fler på YouTube.

Vänliga hälsningar, Niklas
retuscherar du dina foton

MichaelE
2010-05-18, 20:09

Jag vet en som sitter i rullstol och kan inte använda benen och han är också väldigt kort för att vara vuxen, men han har samma inställning som den här killen. Han kör dessutom snöskoter på vintern!

DEt är så otroligt att se sådana människor som inte har samma möjligheter som oss andra men ändå verkar leva ett liv bättre än oss av just den anledningen att de ser livet på ett annat sätt.

WhoCares-01
2010-05-18, 20:50

helt otroligt… inte ett öga tort kan jag säga(!) man kan inte annat än att bli inponerad och inspirerad av människor som han

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

[veralera]
2010-05-19, 12:38

Fy fan vilken härlig kille. Han är min idol härmed!

Birke
2010-05-19, 21:53

Vilken härlig människa! Ögonen var minsan lite fuktiga när man såg videon :)

Hannybee
2010-05-20, 17:10

Wow, härligt! Skrattande Jag tror minsann att det behövs fler med hans inställning här på jorden…

Annons:
Mosaik02
2010-05-20, 23:18

och jag blir bara less så jävla less……

ja jag är bitter och jävligt tråkig

men för hans del så handlar det ju enbart om vad samhället kan hjälpa honom med en rullstol och olika hjälpmedel och bara han pekar så får han vad han vill o mer därtill

jag har lust o ta hans hjälpmedel och hans rullstol och låsa in honom undrans hur glad han skulle va då och jag undrar hur han skulle varje dag orka bemöta du är bara lat skärp dig sluta gnälla och så vidare om och om igen

min åsikt är den att alla är vi lika mycket värda och det är patetiskt att vissa ska bemötas som om dom är mer än nån annan

[veralera]
2010-05-20, 23:27

#7 …….

Du gjorde mig precis stum. Menar du… allvar?

Tro mig - inga hjälpmedel i världen kan ersätta en mans händer eller fötter. Inga. För vad är det starkaste och mest värdefulla redskapet du som människa har? Jo precis - fötterna du går, springer och hoppar med - samt händerna du äter, pysslar, håller, bär och sätter ihop saker med.

Och du tror på fullaste allvar att en arm och benlös man genom livet blivit bemött som han varit mer värd än andra hela sitt liv? Du tror att alla skratt, pekande och personer som vänder sig om efter honom på gatan fått honom att känna sig mer värd än alla andra? Det räcker med att du har fel hårfärg eller haltar lite för att folk ska vända sig om efter dig på gatan. Hur tror du folk reagerar när man bara är en… klump utan armar eller ben?

Och hur mycket samhället hjälper honom med tex att öppna dörren för honom, servera honom mat mm. Så kommer aldrig samhället att kunna öppna din hjärna och ge honom en ny attityd.

Han är den mest psykiskt starka människa jag någonsin sett. De flesta människor hade efter att ha hamnat i denna situation stannat på sängen i sin lägenhet tillsammans med sin assistent och aldrig gått ut. Förstår du hur starkt det är av en benlös människa att en komma på tanken att lära sig spela fotboll? Hur starkt psyke och hur envis en armlös man är när han bestämmer sig för att köra båt? Oavsett hjälpmedel från samhället.

Har du extremt dålig engelska, eller av vilka andra anledningar lyckas du misstolka ett vackert budskap till denna grova nivå?

ANNIA
2010-05-20, 23:38

Mosaik02 nu tror jag du missar och det rejält. För att killen är som han är har inget med en rullstol att göra eller några andra hjälpmedel. Utan det är hans mentalitet som gör han till den han är. Och med den sortens mentalitet så kan du ta hans rullstol. Visst han skulle få större problem att ta sig från punkt a till punkt b. Men jag är övertygad han skulle ta sig dit bara att det skulle ta lite längre tid.

Hur man blir och ser på världen sitter i huvudet.

WhoCares-01
2010-05-21, 12:20

#7 nu får folk vara sura på mej för att jag blir otrevlig men det är jävla tur att att alla inte tycker som du för då skulle världen vara för jävlig!! hoppas du skämtar om det du säger för det är rent jävla idiotiskt!

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Seglarina
2010-05-23, 17:01

Jag tror jag förstår lite hur Mosaik02 menar, även om det kanske var lite klumpigt sagt.

Det finns ju en del sådana människor som trots otrolig handikapp eller annan extremt dålig start i livet inte låter sig stoppas och lyckas göra sånt dom drömmer om. Sen går dom ut till oss andra och berättar om hur dom lyckas. Jag kan vid sådana tillfällen känna mig ännu mer misslyckad än vanligt då jag inte har några av dessa problem och kan då bli lätt obstinat. Jag har både armar och ben, jag kan bruka dem som det är tänkt. Jag ser normalbra ut, är normalbegåvad osv och ändå får jag inte till det.

Det kan lätt bli så att omvärlden, men framför allt man själv tycker att "herregud, se på honom eller henne, vad har du att klaga på, ryck upp dig". Man kan börja slå på sig själv, men som det sagts tidigare här: Det sitter i huvudet, inte i armar eller ben och det är väldigt svårt att komma till rätta med tanken.

Det är kanske därför som reaktionerna ibland kan bli så hårda tror jag. Visst har han ett tufft liv, visst är han jätte stark som beskrider sina gränser, men andra människor kan ha gränser av annat slag, som inte syns så väl som detta och det kan också vara jobbigt och ska inte förringas.

Birke
2010-05-23, 19:31

#7 Anledningen till att beundra honom är att han har ett starkt psyke och gör det bästa av vad han har. Man kan facktiskt beundra den förmågan även om man inte har den själv.

Upp till toppen
Annons: