iFokus: Skruttis
Åsa kallas Skruttis på iFokus, är 48 år och bor i Gislaved tillsammans med sambo och diverse husdjur. Hon är värd för Frivilligarbetare iFokus. Vi har ställt några frågor till henne.
Hur hittade du iFokus?
Minns faktiskt inte hur jag hittade iFokus men det är nåt år sen nu. [2008-01-27, närmare bestämt]
Vad gör du när du inte är på iFokus?
När jag inte är på iFokus? Då är jag godman/förvaltare till 8 personer, är på facebook och snurrar, sköter om hemsidan och svarar på alla mail som jag får via den. Jag är också en liten konsult till patientföreningen Balans (för manodepressiva) och svarar på deras godmanfrågor. Godmanskapet tar en stor del av min tid men det som blir över går till sambon, huset, trädgården, djuren och livet i stort.
Vad tycker du är roligast med att vara Sajtvärd?
Som Sajtvärd vill jag kunna sprida kunskap om frivilligarbete både till oss som håller på och till de som är i behov av den insatsen, anhöriga och alla som vill veta mer om det.
Om du skulle starta ytterligare en sajt, vad skulle den handla om?
Skulle jag Starta en sajt till så skulle den handla om nåt som har med medmänsklighet att göra, det är för mycket "sköt dig själv och skit i andra"-mentalitet för min smak i världen. Alla har ett eget värde och förtjänar respekt och att bli lyssnad på.
Hur kommer det sig att du har valt att driva en sajt om frivilligarbetare?
Jag brinner för de svaga och de som har svårt att göra sin röst hörd. Tycker att det är en skandal att de mesta av frivilligarbete görs av människor utan utbildning och kunskaper. Kan jag hjälpa någon så gör jag det mer än gärna. Även om man är godman sen många år tillbaka så finns det mer att lära. Ingen kan allt … Därför startade jag sajten.
Har du några visioner för Frivilligarbetare iFokus?
Mina visioner är att vi ska bli så många medlemmar att vi faktiskt kan göra en skillnad. Att vi blir hörda och att orättvisorna jämnas ut. Stora planer men varför nöja sig med mindre?
Vad ger dig energi?
Energin får jag från alla medlemmar, alla mail och att jag faktiskt kan hjälpa någon ibland. Sen har jag ett boende som jag trivs med så det ger mig också energi och ork att fortsätta.
Har du någon tanke du försöker leva efter?
Min princip är: "Finns det ett problem, då finns det en lösning. Det gäller bara att hitta den"
Vad värdesätter du mest hos andra?
Jag uppskattar ärlighet från andra och jag tappar fort förtroende för dem som ljuger. Är själv ärlig intill dumhet ibland men jag tror att man tjänar på det i längden. Både jag som kan stå för det jag säger och de jag pratar med som vet att jag menar det jag säger.
Hur tror du att andra uppfattar dig på nätet?
Vet inte hur jag uppfattas. Det är svårt att säga då all kontakt sker i skrift. I verkliga verkligheten är jag spontan, ärlig, rakt på sak, envis och allmänt vetgirig.
Är det någon ny funktion du skulle vilja se på iFokus?
Det jag saknar mest på iFokus är faktiskt en ganska banal sak … fler smileygubbar. De ger liv till texten och ger en möjlighet att uttrycka sig på ett mer "normalt" sätt. I skrift är det lätt hänt att det man skriver kan uppfattas som hårt. Annars finns det mesta tycker jag. Använder inte ens hälften själv men det är ju det som är bra. Man använder det man har behov av och resten kan man bara hoppa över.
Vill du berätta om någon av de lyckligaste stunderna i ditt liv?
Jag är nog som de flesta andra … Jag har en hel del livserfarenhet då det har hänt mycket i mitt liv, både bra och dåliga saker. Mina lyckligaste stunder har jag inte haft än … det kommer att komma många lyckliga ögonblick än i mitt liv och jag tar dom som dom kommer. Så gör jag även med de svåra stunderna, det som sker, det sker. Inget att göra nåt åt … Bara att bryta ihop och komma igen.
Finns det någon känd person du skulle vilja äta lunch med?
Jag skulle kunna göra en hel del för att få möjlighet att äta lunch med Peter Stormare. Har du hört honom i intervjuer om sig själv och hans sätt att tänka? Han har verkligen många funderingar kring mycket och det skulle vara guld värt att få sitta ner och diskutera med honom och bolla lite tankar. Tror han är en intressant människa.
Vänliga hälsningar, Niklas
På Smart hem iFokus hjälper vi dig med det. 🎈

Kul att få läsa en intervju med dig Skruttis
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!