Annons:
Etikettallmänt
Läst 2757 ggr
Staffan
2009-12-17 15:49

Att koka en groda...

Den värld var och en av oss lever i förändrar oss, på gott och på ont. Den förändrar vårt sätt att vara och vårt sätt att tänka.

Jag snubblade nyss över en tänkvärd film som jag skulle vilja dela med mig av. Den handlar om medvetenhet och tolerans och är viktig på fler sätt och i fler sammanhang än vad någon av oss kan komma att tänka på. Den handlar om hemmablindhet.

Enklast ser vi den i ett globalt perspektiv. I större delen av världen är religionen en naturligt inslag i livet, hos oss i Sverige är den inte det i någon större utsträckning. I Sverige är jämlikhet för de flesta ett mål och en självklarhet, i många andra länder är det inte lika självklart hos alla. Idag äter vi sushi, vad äter vi imorgon?

Snälla sätt av 90 sekunder av ditt liv för att titta på den.

// Staffan

Annons:
Stephanie
2009-12-17 15:55
#1

Det var en mycket tankvärd film!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Hoppfull
2009-12-17 17:11
#2

Mycket bra film! Extra intressant med tanke på att den verkar vara tysk. precis så här gick det till i Nazityskland, man förflyttade gränserna för människors tankar bitvis och ett steg i taget. Och plötsligt var många tillvanda vid tanken på det nazismen stod för.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Linda
2009-12-17 17:36
#3

Det är väldigt så, man blir snabbt bekväm med förändringar om de sker långsamt.

Som med mig tex, har inte varit inlogad här på iFokus på två år, loggade in och det var för många förändringar på en gång så jag hoppade ur..men nu tror jag at jag blev kokad iaf tillslut för nu har jag varit här flera dagar;)

[veralera]
2009-12-18 15:24
#4

Verkligen tänkvärt. Vad bra att du lade i den här, hoppas många tar sig tid att kolla den.

Ganymedes
2009-12-19 23:14
#5

Hej!

Visst är det tänkvärt  Synd bara att det där med grodan inte stämmer. Det är en myt att den skulle låta sig kokas levande.

http://www.faktoider.nu/cgi-bin/visa.cgi?sida=grodkok.html

Monarchy
2009-12-23 20:27
#6

Visst funkar det delvis så för folket men igentligen vem fan bryr sig om affärerna har kameraövervakning ?      vem bryr sig om dom kameraövervakar centrum och dom mest använda vägarna tex?   inte jag iaf för jag följer lagen, visst på fyllan kan man säger göra lite bus men vafan…  dom som misshandlar tycker inte jag ska få gå fria..  tycker det bara är så jävla löjligt när folk säger att det är fel… samma sak där dom övervakar internet, vem fan bryr sig? dom får väl ta dom stora terroristerna,och gud vet vad men jag gör inget olagligt, så vem fan bryr sig.     äh orkar inte prata mer blir bara irriterad på folk som klagar för allt.   BORT MED KRIMINELLA IDIOTER!

Annons:
[veralera]
2009-12-25 18:44
#7

Tycker faktiskt det känns tryggt med övervakningskamerer. Här i malmö begås det ju tex väldigt många våldsbrott, läste någonstans att "per capita" så har vi flest brott i hela Sverige.

Hade gärna velat att jag kunnat stå som tjej ensam vid busshållsplatsen utan att behöva oroa mig för att bli rånad.

Och det är väl bra att butiker har övervakningskameror och så.

Men någonstans får man dra en gräns. Frågan är bara - var drar man den?

Itchy
2010-01-07 01:30
#8

hmm…väldigt tänkvärt…

You can't spell Bitchy without Itchy

Upp till toppen
Annons: