Annons:
Etikettallmänt
Läst 4203 ggr
Niklas
2009-11-28 21:22

Var rädda om er!

I morgon är det första advent.

Då är det många som tänder levande ljus. Var försiktiga bara. Se till att inte ha brännbara material i närheten. Om det tar eld går det snabbt. Se på den här ruskiga filmen som visar ett rum som blir övertänt på ett ögonblick när granen tar eld.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
AnneN
2009-11-29 00:04
#1

Usch ja, dessa tider är livsfarliga!

Och har man djur så bör man se till att ha ljusen så att det är omöjligt för djuren att komma åt dem (tex hundsvansar är duktiga på att vifta omkull ljus) och lämna aldrig ljusen tända då ni lämnar rummet inte ens om det bara är för några sekunder, en olycka händer så snabbt!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Pose-idon
2009-11-29 00:13
#2

Oj Förvånad

//Elin

ANNIA
2009-11-29 01:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Finns ett par andra saker man göra för att förebygga. Visserligen det första är väl inte så där användbart för adventssljusstakar men väl för blockljus. Ta en eldsfast form som man normalt sätt använder till att laga mat i ugnen. Passar alldeles utmärkt för att ställa ner blockljus i. Ha lite marmokross i botten. Där står ljusen säkra.

Ett annat tips att ställa ljusstaken på en plåtbricka.

Det med plåtbricka använd en sån även till värmeljus. Även om man har ljusstakar till värmeljus så bra att ha dom på bricka för det kan bli fel även på värmeljus så att dom bir så heta så dom kan spräcka ljusstakar som är gjorda av glas.

Kom även ihåg både gällande blockljus och värmeljus att inte ställa dom för tätt ihop. Och se till att ha fritt ovanför gäller även ovanför adventsstaken.

En bild hur min värmeljusbricka ser ut.

ANNIA
2009-11-29 02:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och en bild hur jag gjort med mina blockljus.

Moa-16
2009-11-29 18:23
#5

Oj, vad snabbt det gickFörvånad

Niklas
2009-11-29 18:55
#6

Svenska Dagbladet har en artikel om en lägenhet som blev helt förstörd. De tror att ett ensamt värmeljus kan vara orsaken, trots att det stod ensamt utan brännbara saker nära.

Elden slukade hennes lägenhet

Sorgligt, men tur att ingen verkar ha blivit skadad.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
ANNIA
2009-12-03 22:48
#7

Det var på radion i söndags om det som stod i tidningen. Det är programmet som gick söndagen den 29 nov 13.05 P4 extra. Var dom första 12 minuterna. Där tog dom upp en sak som var en nyhet för mig. Att vissa tillverkare använder vatten för att få parafinet att stelna. Och om det finns vattendroppe kvar i så kan det bli extra farligt. Lyssna själva för jag är urkass på att förklara. Ligger väl kvar i 30 dar.

Sen var det om värmeljus på plus nu ikväll. Dom prova några olika sorter hur länge dom brinner. Och där tog dom också upp vissa risker med hur man placerar värmeljus. Det går ju i repris några gånger på tv annars går även det att se på nätet på svt play. ca 20 minuter in.

Upp till toppen
Annons: