Annons:
Etikettallmänt
Läst 939 ggr
Staffan
2021-10-25, 11:27

Alternativ till bilen? :)

Snart kanske vi åker runt så här istället? :)

"Jetson is a Swedish company with a mission to change the way we travel. We aim to make the skies available for everyone with our safe personal electric aerial vehicle."

https://www.jetsonaero.com/

Coolt att det är ett svenskt företag :)

// Staffan

Jetson - Personal Electric Aerial Vehicle
Annons:
[Hayabusa]
2021-10-25, 11:49

Jag vill inte ens tänka på den röra som skulle uppstå :)

Mitchika
2021-10-25, 11:56

Ja tack, det där vill jag gärna ha! 😍

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Carmarino
2021-10-25, 11:57

Undrar varför jag kommer att tänka på Tatooine och Luke Skywalker? 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2021-10-25, 11:58

#3 Ja, det kan man undra:)

Själv tänker jag på flygande elsparkcyklar. Åhå…

DesK
2021-10-25, 12:22

Yes! Så kul det skulle vara 🤗👍 Visst tänker man på Stjärnornas krig 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

• Redigerat 2021-10-25, 12:48 av DesK
[Hayabusa]
2021-10-25, 12:27

Från barndomens TV-tittande:

Annons:
[Hayabusa]
2021-10-25, 12:30

#5 "Yes! Så kuldet skulle vara 🤗👍 Visst tänker man på Stjärnornas krig 😊"

Hrrmm…det heter väl ändå: "kul det". Saknas det inte även en punkt eller två?

• Redigerat 2021-10-25, 12:31 av [Hayabusa]
Niklas
2021-10-25, 13:40

#0: Vad härligt det ser ut. Undrar vad man behöver för körkort till den. Och hur svårt det vore att bygga en egen om man skrotar en ny drönare, plockar logiken därifrån och skalar upp alla andra komponenter.

Synd att de inte berättade mer om den och företaget.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

• Redigerat 2021-10-25, 13:41 av Niklas
Carmarino
2021-10-25, 15:58

#6: Tyckte han var lite lat, men motionen kom ju i rikliga mängder på slutet. 😄

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2021-10-25, 16:01

#8: De vill naturligtvis inte tala om hur de har byggt den. Då får de ju inte in några miljoner på att sälja den. 😊

Undrar hur mycket den hade kostat om de inte hade kört "IKEA-style", utan levererat den färdigmonterad.

A complete vehicle is 92 000 USD and is delivered to you as a partially (50%) assembled kit for home completion. It contains everything you need, from the aluminium space frame to motor controllers, propellers and motors. You will also receive detailed build instructions.

Det är någon i Djursholm som har lagt in en beställning, med leverans 2022. Så du får försöka hitta vem det är och fråga om du kan få en specialvisning - av ritningarna. 😄

• Redigerat 2021-10-25, 16:03 av Carmarino
[Hayabusa]
2021-10-27, 09:09

#8 Gissar på licens för UL (Ultralätt flyg), men man kan ju även tänka sig en särskilt anpassad licens.

Niklas
2021-10-27, 11:18

#11: Jag såg att ultralätta flygplan får ha en topphastighet på max 65 km/h i Sverige. Jag tror Jetson i utförandet ovan går snabbare. Sen verkar UL inte få flyga över tätbebyggt område. Då förlorar Jetson lite av poängen.

Undrar om/när det kommer små flygplan som är lika säkra som bilar utan att kräva flygcert.

[Hayabusa]
2021-10-27, 17:07

#12 Ja, det var en av anledningarna till att jag skrev "anpassad licens". Gissar att om Jetson kommer på bred front, så att säga, så utarbetar myndigheterna en särskild licens. Det handlar ju om att varje förare behärskar de utmaningar som en specifik maskin innehar. Inte för att jag vet, men man kan ju tänka sig att Jetson kräver andra färdigheter än t ex UL.

"Undrar om/när det kommer små flygplan som är lika säkra som bilar utan att kräva flygcert."

Personlig gissning är att det är väldigt långt borta.

Annons:
[Hayabusa]
2021-11-13, 12:55

Läste en intervju med Tomasz Patan och Peter Ternström idag och där fanns lite mer info.

Även om det inte krävs pilotcertifikat för att framföra Jetson så är man noga med vem man säljer dem till. Innehavare av certifikat har större chans att bli godkänd kund eftersom de vill vara säkra på att kunden i fråga kan hantera farkosten på ett säkert sätt.
De har sålt Jetson till välkända personer, främst i USA, som: "skulle få mycket skit om de gjorde dumheter med den", säger Ternström.

I Sverige ingår Jetson inte i någon klassificering vilket gör att det inte är olaglig att flyga den men:
Ternström: "Det kommer att komma inom 2-3 år och då kommer reglementet förmodligen att se ut som det amerikanska. Det vill säga: du får flyga utan pilotcertifikat , men inte i städer och inte nära flygplatser. Bor du på en gård kan du utan problem starta och landa på din egen tomt."

• Redigerat 2021-11-13, 12:56 av [Hayabusa]
Staffan
2021-11-15, 11:24

#14 Intressant. Tack för info.

Niklas
2021-11-16, 18:09

#14: Det lät förvånande kravlöst.

Pådrift?
2021-11-23, 10:09

Herregud vilken mardröm det kommer att bli! 😰😓
Problemen med elsparkcyklarna kommer te sig som en lätt vindpust mot denna orkan och sen det värsta av allt, det kommer aldrig att vara tyst någonstans igen. Är inte särskilt gammal men hoppas sannerligen inte att jag lever längre dagen då detta blir vardag…

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Staffan
2021-11-23, 10:30

De kanske kommer på ett sätt att göra dom ljudlösa… :)

Pådrift?
2021-11-23, 10:44

#18: Man kan ju hoppas, men bara det att himlen alltid kommer vara förorenad med en massa fula åbäken är ändå skrämmande 😓

Att flyga är att misslyckas med att falla.

Sabah
2021-12-09, 17:05

En av de först sålda går till Stockholm, 920 000 kr.

https://www.dagensps.se/motor/svensken-visar-flygande-bil-i-tv4-kopare-star-i-ko/

💖🧡💛💚💙💜

Svensken Peter Ternström har uppfunnit en flygande bil – i dag visade han upp den i TV4. Nästa år startar leveranserna av Jetson One som kostar 920 000
Annons:
Öland 4ever (oland4ever.com)

Får vi bara ner bränslepriset (bensin och diesel) till halva priset mot vad det är idag så tycker jag bilen funkar alldeles utmärkt. Gärna utveckla den så att den är helt till 100% "krocksäker" dvs att den bromsar in INNAN en krock sker - krocken uteblir!

Själv kör jag gammal bensinare som väl ligger på ca 0,6 - 0,65 liter per mil i lugn landsvägskörning men har inga direkta planer på att köpa elbil eller hybridbil. Är lite misstänksam på en "batteribil" åtminstone för oss som bor på landet.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

DesK
2022-02-06, 09:20

#21 Glöm det där med att få ned priset på dagens fossila bränslen, de skall och måste fasas ut helt. Min Volvo V70 diesel, drar 0.50 blandad körning, jag är noga med att sköta service mm. Jag kör vidare med den ett tag till, men vid nästa bilbyte blir det elbil av något slag.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Öland 4ever (oland4ever.com)

#22: En sak kan vi ju bara slå fast. Människan på 2000-talet kan inte leva som svensken gjorde för 150 år sedan och ta sig fram med häst och vagn. Idag är vi oerhört beroende av transporter. Både att transportera oss själva och transportera det vi ska leva av, dvs mat för dagen. Och likaså att ta oss till och från våra arbeten. Förutom de som är lyckligt lottade och har sin arbetsplats i hemmen.

Personligen är jag motståndare till kärnkraft. Röstade nej i folkomröstningen 1980. Mest beroende på att ett kärnkraftverk är oerhört sårbart vid ett terroristangrepp eller flygangrepp vid ett krig. Samt naturligtvis - slutförvaringen. 100.000 år är ju löjligt att spekulera i hur man ska förvara avfallet. Dvs så långt fram så tom nästa istid har passerat och norra Europa har legat under ett drygt 10km tjockt istäcke.

Och då återstår ju frågan hur vi ska få vår elförsörjning om vi inte ska ha kärnkraft? Och ännu mer till sin spets blir frågan om alla fossila transportmedel ska fasas ut på sikt och ersättas av eldrivna sådana? Eller i vart fall en del av dom. Själv värmer jag upp vår fastighet med luftvärmepumpar, öppna spisar och kakelugnar. Men har jag någon tanke på att köpa en elbil? Nej, inte de närmaste åren. Men jag skulle bra gärna vilja testa en vätgasdriven bil. Vätgas låter i mina ögon väldigt sunt. Synd bara att man inte kan få fram vätgas utan hög elförbrukning.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Niklas
2022-02-09, 12:32

#23: Du borde försöka låna en elbil och köra den en dag. Jag tror du kommer bli omvänd. Det är roligt och bekvämt att köra. Dessutom billigt om man laddar hemma. 🙂

Upp till toppen
Annons: