Annons:
Etikettallmänt
Läst 473 ggr
Niklas
2/23/21, 3:21 PM

Må bra, oavsett corona!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I teorin är det ganska enkelt att må bra:

  • Ät bra mat regelbundet.

  • Sov regelbundet och lagom mycket.

  • Motionera kroppen dagligen. 30 minuter räcker. Mer är bättre. Det kan vara gräsklippning, cykling, snabba promenader, gå upp och nedför trappor, brottning med barnen, eller annat som höjer pulsen. Helst utomhus så att du får frisk luft och naturligt ljus.

Tre punkter. Det ser inte så svårt ut, men ibland är det svårt i alla fall.

Det är lätt att slarva med maten eller sömnen när man blir stressad. Motion är kanske det allra första vi prioriterar bort. Det är enkelt för det slår inte tillbaka på en gång. Det kan ta dagar, veckor eller månader innan utebliven motion har så stor effekt att vi inser att det är den vi har slarvat med.

Om du inte har tid för träning nu får du göra tid för att vara sjuk senare.

Ungefär så står det på en skylt utanför en träningslokal på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Det stämmer. Det som inte används slutar så småningom fungera. Muskler som inte används förtvinar och slutar fungera. Oavsett om det är benmuskler eller hjärtat. Se till att använda alla kroppsfunktioner du vill behålla hela livet.

Dessutom behöver vi en sak till för att må riktigt bra. Vi behöver mänsklig kontakt. Det spelar ingen roll att corona härjar. Vi måste ändå ha kontakt med andra människor. Hur mycket mänsklig kontakt vi behöver kan jag inte säga. Jag vet inte ens om det har gjorts studier om det. Det är bättre att överdriva än att underdriva.

Hjärnan blir lite knäpp när vi inte träffar andra människor. Ju längre tid som går, desto fler hyss kommer hjärnan att hitta på. Vi tappar kontakt med omvärlden och skapar egna normer. Vi behöver träffa andra människor, se hur de lever, höra om deras problem, glädjeämnen och tankar. Det hjälper oss att kalibrera vår egen kompass så att vi inte spårar ur. Hålla oss alerta.

Umgås mycket med dem du delar bostad med. Håll kontakten med övrig familj, vänner, kollegor och andra bekanta. Ring, mejla, texta, skajpa, facetajma eller, allra helst, träffas utomhus på lämpligt avstånd. Vänta inte på att de ska ta kontakt.

Har du ingen att umgås med behöver du skaffa det. På hundpromenaden, i löpspåret, på nätet. Var som helst, men det är viktigt.

Det är vars och ens ansvar att ta hand om sig och må bra. Vi kan inte skylla vårt mående på corona. Vi måste hantera det, trots corona, på samma sätt som ett strömavbrott eller en översvämning.

De flesta av oss påverkas inte i någon större grad av corona. Den största påverkan det har är att vi oroar oss för varandra. Försök intala dig att du inte ska oro dig om inte något allvarligt inträffar. Ta inte ut sorg eller oro i förskott. Det lönar sig aldrig.

Se till att ta ut alla segrar du kan i förskott. Visar det sig sluta med förslust kommer du inte förbanna att du har varit glad i onödan. Glädje skadar aldrig, men det gör gott för både dig och din omgivning. Köp en tårta och fira att du har tårta hemma eller att det inte hände något särskilt idag. Höj glaset vid middagen och skåla för att ni har rent dricksvatten och torra sängar. Gör en picknick-korg, klä er varmt och ha picknick i skogen eller vid vattnet. Dra en filt över soffbordet, ta med en rulle kex och mobilen och se något roligt tillsammans.

Låt inte corona eller andra möjliga olyckor påverka dig så länge inget har hänt. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
sp0ngeb0b
2/23/21, 4:06 PM
#1

Bra skrivet! Men jag har några tankar. Jag tycker att brist på motion visas ganska tydligt. När jag sitter hemma vid datorn mår jag urdåligt om jag inte varit ute på promenad eller tränat. Helst ska jag träna på morgonen samt promenera både på morgon, lunch och eftermiddag/kväll för att inte få huvudvärk och må allmänt dåligt. Men det kanske är olika för alla! Men gällande umgänge är det också väldigt olika vad man behöver och mår bra av. Du skrev att det är bättre att överdriva än att underdriva med socialt umgänge. Där är jag inte beredd att hålla med. Jag skulle må skit av att umgås för mycket med människor. Jag har stort behov av egentid så för mig är det snarare bättre att underdriva. Känner jag att jag behöver umgås med folk, då kommer jag känna en längtan efter det och kan då göra något åt det. Tror många andra introverta känner samma sak!

Fridaaaa
2/23/21, 5:49 PM
#2

Jag personligen tycker kosten är svårast, pga selectiv ätande plus känslig mage. Promenader hoppas jag blir mer nu när det blir ljusare och ljusare, gillar inte att gå i mörkret.

Längtar tills coronan lagt sig, så att jag kan börja simma och ev gymmet med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: